Як організувати засідання педради у форматі «печа-куча»
Звідки з’явився формат «печа-куча»
Вас заінтригувала назва? Тоді давайте з’ясуємо, що вона означає і звідки взялася.
«Печа-куча» (PechaKucha) у перекладі з японської – а саме у Японії вперше з’явився арт-проект у такому форматі – означає «бла-бла-бла», «балаканина», «шум бесіди». Поширився цей термін на початку 21 століття у середовищі молодих архітекторів, яким треба було в епоху шаленого ритму розвитку електроніки і конкуренції чітко і стисло представити свої проекти, щоб бути поміченими солідними компаніями і отримати грант на реалізацію своїх задумів, що, в свою чергу, гарантувало високий дохід і роботу в таких компаніях. Суть презентації полягала у лаконічному і конкретному викладі своєї ідеї, захисті її найважливіших постулатів в дуже обмежений час. Тому Астрід Кляйн і Марк Дітам – австрійські архітектори,– перебуваючи в Токіо і усвідомивши складність проблеми виступу для початківців, яким важко було втиснутися в обмежені часові рамки, не втративши головного, і запропонували формат «печа-куча».
Перед заступником директора школи постає завдання знайти інструменти, які поліпшать якість освіти і сприятимуть розвитку професійної компетентності педагогів. Щоб з усім упоратися, потрібна команда однодумців. Пропонуємо організувати творчу групу.
Формула виступу у форматі «печа-куча» 20 × 20 = 400 сек. = 6 хв. 40 сек. Тобто ваша презентація повинна мати 20 слайдів. Коментар до кожного слайду має тривати не більше, ніж 20 секунд. На весь виступ відводиться 6 хв. 40 сек. За цей період часу ви виголошуєте основну мету своєї промови, її тези, відповідно ілюструєте їх слайдами. На запитання –відповіді трьох слухачів теж 6 хв. 40 сек.
Така форма роботи
- економить час оратора і аудиторії;
- дозволяє максимально зосередитись на основних аспектах промов;
- виключає будь-який відхід від теми;
- привчає до дотримання регламенту;
- дозволяє за мінімальний час залучити до обговорення максимальну
кількість людей;
- розвиває критичне мислення і креативність;
- вдосконалює комунікативні навички;
- сприяє міцному засвоєнню інформації;
- забезпечує продуктивну і конструктивну роботу колективу.
Це важливо особливо для педагогічних працівників, у яких робочий час не обмежується лише уроками чи заняттями, а й займає чималу частину доби: перевірка письмових робіт, підготовка до наступних занять, позакласна робота, участь у шкільних заходах, тощо.
Проте складність формату полягає у тому, що він потребує від оратора певних навичок і грунтовної підготовки.
Як зробити презентацію «Печа-куча» успішною
Головний принцип формату «печа-куча» - суворе дотримання правил, Отже, що необхідно зробити, а чого не можна допускати при проведенні заходу у такому форматі.
Організовуючи методичну роботу у форматі «Печа-куча», керівник повинен пам’ятати, що:
- максимальна кількість доповідей на один захід 8-12;
- доповіді ідуть одна за одною;
- після кожної презентації робиться перерва, в ході якої іде обмін думками, даються відповіді на запитання (пам’ятайте: не більше 6 хв.40 сек.!);
Проте дотримання правил не означає суху констатацію фактів чи виклад статистичних даних. Ваша доповідь має залишитись у пам’яті слухачів. А для цього до її підготовки слід підійти креативно. У цьому вам допоможуть наші поради.
- Побудуйте свою розповідь у стилі сторітелінгу, який допоможе вам викликати емоції у слухачів. Хочете, щоб ваша ідея дійшла до аудиторії – складіть про неї свою історію, яка матиме свою зав’язку, розвиток дії, кульмінацію, розв’язку. Для цього:
- сформулюйте свою проблему через доступну для аудиторії аналогію. Наприклад, можна просто сказати про відповідальність за насильство у сім’ї, а можна порівняти адміністративну відповідальність за розбитий ліхтар на вулиці і розбиту голову дитини;
- у своєму виступі уникайте висновків. Хай слухачі самі вирішуюють, прийнятна ваша думка їм чи ні. Це мотивація до дії;
- зробіть факти, які наводите, частиною своєї історії. її подіями: як сталося все так, що;що могло передувати даному факту і т.п.;
- серед фактажу виберіть один-два ключові факти, решту фактів під’єднайте за принципом «до того (ключового)» або «після того (ключового)»;
- визначте героя своєї історії. Це може бути не лише людина, а ідея, цінність, переконання. Наприклад, як виникла ідея партнерства у навчанні, як вона розвинулась за останні 10 років, тощо;
- всі події-факти мають бути взаємопов’язані;
- визначте конфлікт (протиріччя) своєї історії. Наприклад, хто несе відповідальність за виховання дітей - родина чи навчальний заклад;
- пам’ятайте про основний меседж свого виступу: для чого ви наводили саме такі факти, для чого створили саме таку історію, що ваша аудиторія має запам’ятати.
- Візуалізуйте свою розповідь яскравими, нескладними і доцільними зображеннями, які б підсили слухові образи зоровими і допомогли слухачам створити цілісну картину вашого виступу. Зображення повинні зміцнювати ваші ідеї.
- Не намагайтесь перевантажити свій виступ великою кількістю інформації. Викреслюйте і релагуйте все, що зайве. Головний принцип «печа-куча»: «стисло, ясно, конкретно ».
- Підготуйте до кожного слайду ключові тези.
- Жартуйте, іронізуйте, підберіть гумористичні народні фразеологізми. Це дозволить аудиторії розслабитись і не втратити основну лінію повідомлення, а ще настроює слухачів на доброзичливе сприйняття оратора.
- Тренуйтесь і практикуйте. Проведіть репетицію із годинником у руках. Ви маєте вкластися у заданий час – 6 хв. 40 сек. Хай це не буде з першої спроби, але дасть змогу проаналізувати, без яких висловів можна обійтись взагалі, почути себе і підібрати прості, доступні мовні конструкції.
Правила успішної роботи над проєктом
Які форми методичної роботи можна перевести у формат «печа-куча»
Подібний формат, як правило, використовується на неформальних зустрічах і конференціях. Для навчальних закладів це можуть бути:
- засідання педагогічних рад, методичних об’єднань,
- заняття у творчій групі вчителів чи вихователів,
- творчий звіт педагогів, що атестуються,
- ярмарки педагогічних ідей,
- конференції з обміну досвідом, тощо.
Теми у форматі «печа-куча» для обговорення теж можуть бути різними, а саме:
- презентація власного досвіду роботи;
- презентація проблеми, над якою працювала певна група педагогів-предметників;
- результати впровадження інноваційної технології;
- реалізація навчального проекту;
- презентація співпраці психологічної служби з педагогами та батьками;
- обмін досвідом з дистанційного навчання;
- презентація дослідницької діяльності;
- організація пошукових екпедицій;
- досвід проведення екскурсій та багато іншиз
Як підготувати презентацію у форматі «печа-куча»
І знову правила, яких ви маєте дотримуватись при підготовці презентації у даному форматі.
Пам’ятайте:
- вся презентація має тривати 6 хв.40 сек;
- на кожне зображення ( а їх всього 20) відводиться 20 сек. Якщо ви порушили цю умову, виправити недолік на іншому слайді ви вже не зможете;
- слайди необхідно поставити на автоматичне перемикання. Ручне втручання спікера заборонено;
- зображення мають доповнювати тези оратора, а не повторювати їх. І навпаки, спікер не озвучує того, що написане на слайді;
- не дозволяються презентації на політичні, релігійні теми, презентації, які рекламують торговельні майданчики, презентації, у змісті яких присутні образи чи ненависть до інших народів чи національностей;
- презентація не має містити відео- чи аудіозаписів;
- не ускладнюйте зміст слайдів складними графіками, текстами, схемами та формулами;
- зображення може займати лише частину слайду, не бійтесь його обрізати. Поряд з ним розміщуйте додаткову інформацію у вигляді нескладного тексту;
- використовуйте якісні і промовисті фото;
- базовий слай має містити тему або основну думку виступу;
- Чим більше зображення, тим більше воно запам’ятовується. Текст можна розмістити і на самому зображенні.
Алгоритм підготовки виступу у форматі «печа-куча»
- Чітко для себе сформулюйте тему і основну думку свого виступу. Це має бути якась одна проблема. Якщо ви презентуєте власний досвід, виберіть його один аспект. Це дасть змогу не розпорошуватись під час виступу. Наприклад, не просто «Основні аспекти родинного виховання», а «Виховання у сім’ї відповідальності (моральності, працелюбства, чесності і т. п.)».
- Підберіть цікавий факт зі своєї історії, про яку ми говорили вище, який міг би стати початком виступу, це може бути не лише зав’язка, але й кульмінація розповіді, розв’язка. Наприклад, доповідь про екологічну культуру дітей можна розпочати з епізоду фільму «Діамантова рука», коли головний герой підсковзується на шкірці банана на тротуарі і ламає руку, і тут же перейти до стану шкільного подвір’я з його обгортками від цукерок, огризками яблук.
- Складіть план виступу, умовно розподіливши свою розповідь на 20 сцен ( за кожним слайдом). Проаналізуйте, що дасте на зображення і текст, а що проговорите.
- Виберіть свій темп і ритм розповіді. Подумайте, перед якою фразою вам треба зробити вдих, а на якій видихнути. Чи вистачить вам повітря на формулювання складного речення. Де можна робити паузи, передихнути.
- Прорепетируйте свій виступ, стежачи за зміною слайдів.
І наостанок. Не бійтесь складностей. Як говорить народне прислів’я: очі бояться, а голова зробить. Це лише на перший погляд методика «печа-куча» заморочлива. Оволодівши нею, ви побачите, скільки часу у вас звільниться і наскільки продуктивнішими стануть ваші педради та інші методичні заходи.