Індивідуальний навчальний план: чи обов'язково складати
22 січня 2023 року будемо відзначати 105 річницю проголошення Акта Злуки Української Народної Республіки і Західноукраїнської Народної Республіки — однієї з ключових подій Української революції 1917–1921 років.
Пам’ятні заходи у школі до Дня соборності
День соборності України — одне зі знакових свят українського державотворення після Дня незалежності України.
Перше офіційне відзначення свята Соборності на державному рівні відбулося 22 січня 1939 року в Карпатській Україні. Тоді закарпатці нагадали про волю українців, висловлену 21.01.1919 на з’їзді Всенародних зборів у м. Хуст — про приєднання Закарпаття до Української Народної Республіки зі столицею в Києві. Тоді ж відбулася 30-тисячна демонстрація українців, які спеціально прибули до столиці Карпатської України.
Власне День соборності України встановлено 1999 року Указом Президента напередодні 80-ї річниці проголошення Акта Злуки.
У 2012–2014 роках 22 січня офіційно відзначали як День соборності та свободи України.
Під час розроблення заходів до Дня соборності у закладах освіти акцентуйте на таких історичних моментах:
- незалежну Українську Народну Республіку проголошено 22 січня 1918 року в умовах зовнішньої військової агресії
- бій біля залізничної станції «Крути» 29 січня 1918 року — подвиг юних добровольців, які стримали наступ більшовиків на Київ, — засвідчив: державність без армії неможлива
- Акт Злуки УНР та ЗУНР відбувся в 1-шу річницю незалежності УНР — 22 січня 1919 року.
Витяг про Акт Злуки
з брошури «100-річчя Української революції 1917–1921 років»
(УІНП)
Урок Соборності у школі
22 січня в українському історичному календарі містить позначені дві знаменні події, зумовлені проголошенням:
- 1918 року — незалежності УНР (IV Універсал Української Центральної Ради)
- 1919 року — об’єднання УНР і ЗУНР в одну суверенну державу (Універсал Директорії УНР).
Аби зорієнтувати у складенні плану заходів Дня соборності України в школах Український інститут національної пам’яті укладав методичні рекомендації (лист МОН від 11.01.2016 No 1/9-5).
Рекомендації присвячені питанню організації та проведення у загальноосвітніх навчальних закладах Уроку Соборності «Єднання заради Незалежності».
Якість знань учня значною мірою залежить відтого, чи систематично він відвідує навчальні заняття вшколі. Пропонуємо зразок аналітичної довідки тарекомендації, щодопоможуть проконтролювати відвідуваність занять учнями.
Мета Уроку Соборності:
- донести до вчителів та учнів ідеї соборності, єдності та суверенності держави — головної умови розвитку незалежної України
- вернути увагу на тяглість українських державотворчих традицій
- поглибити знання учнів про події Української революції 1917–1921 років як важливого досвіду державотворення
- сприяти розвитку всіх видів інтелекту (академічного, практичного, креативного, емоційного й соціального) як головної умови всебічного розвитку особистості, її самореалізації
- сприяти формуванню та розвитку громадянської та національної самосвідомості учнів.
⇒ Завдання і напрями національно-патріотичного виховання в школі
Передумови соборності
IV Універсал ухвалили пізно вночі 11(24).01.1918 на засіданні Малої Ради. Документ містив такі головні напрями:
- проголошення самостійності Української Народної Республіки
- доручення Раді Народних Міністрів укласти мир з Центральними державами
- оповіщення оборонної війни з більшовицькою Росією
- декларування основ внутрішнього соціально-економічного будівництва й окреслення заходів для припинення війни з Центральними державами.
Проголошення української державності на теренах Наддніпрянської України сприяли піднесенню національного руху в Галичині.
В умовах розпаду Австро-Угорщини 01.11.1918 постала Західно-Українська Народна Республіка. А її лідери ініціювали переговори про об’єднання Наддніпрянської України з Наддністрянською. 01.12.1918 у м. Фастів підписано «передвступний» договір між УНР і ЗУНР про злуку двох республік. 03.01.1919 Українська національна рада ЗУНР у Станіславові (нині Івано-Франківськ) прийняла ухвалу про наступне об’єднання двох частин України в одну державу. Лев Бачинський очолював делегацію ЗУНР з переговорів із урядом УНР.
22.01.1919 на Софійському майдані у Києві проголошено Акт злуки УНР та ЗУНР в єдину незалежну державу.
ЗУНР отримала назву «Західна область Української Народної Республіки» з гарантією територіальної автономії, її став тризуб замість лева.
Остаточно врегулювати всі питання планували на Установчих збори, яким, однак, завадила окупація українських земель.
Форми і методи проведення заходів
Під час організації Уроку Соборності вчителі мають зважати на вікові особливості учнів та технічне забезпечення класів.
Початкова школа
У 3–4-х класах у межах інтегрованого курсу «Я і Україна» доберіть цікаві форми, щоб розповісти про:
- події Української революції 1917–1921 рр.
- видатних державних діячів, як-от:
- Михайло Грушевський
- Володимир Винниченко
- Симон Петлюра
- Євген Петрушевич.
Опираючись на зрозумілі приклади, поясніть дітям , що таке незалежність держави, соборність та єдність.
Використайте на уроках відповідні:
- музичний супровід
- уривки з художньої дитячої літератури
- національну символіку в оформленні приміщень.
Основна школа
У 5–9-х класах на Уроці Соборності зверніть увагу на такі події, як-от:
- утворення Української Центральної Ради
- проголошення УНР і ЗУНР
- підписання й історичне значення ІV Універсалу
- проголошення Акта злуки УНР і ЗУНР.
Зробіть також акцент на таких аспектах:
- діяльність легіону Українських Січових Стрільців, що сприяла об’єднанню українських земель в єдину державу
- проблема єдності української держави на різних етапах її розвитку, соборності як умови незалежності та суверенності.
Старша школа
Урок Соборності у 10–11-х класах наповніть інтегрованим, науково-практичним, аналітичним та узагальнювальним змістом. Приміром, застосовні такі форми:
- семінари, круглі столи, лекції-презентації на тему першої незалежності та Соборності України, як-от:
- «Твоєю силою, волею, словом...»
- «Незалежність починається з тебе»
- «Без Соборності немає незалежності»
- «Разом з власної волі з 1919-го»
- «Українська революція та перша незалежність»
- «Злилися воєдино однині...»
- ділові ігри, вікторини, диспути, брейн-ринги, обговорення, ток-шоу «Єднання заради Незалежності»
- відео-урок з обговоренням на теми «Шлях до незалежності», «Разом з власної волі з 1919-го»
- відвідування тематичних виставок у музеях, бібліотеках, місць пам’яті, пов’язаних із подіями Української революції
- конкурси наукових проектів, презентацій з історії української державності «У боротьбі за незалежність» (розпочати у День Соборності, а завершити до Дня незалежності України).
Важливо донести до учнів, що події 22 січня, як і тепер, відбулися в умовах воєнної агресії Росії проти України. І в той час за несприятливих умов українці змогли створити єдину національну державу. Тож варто висвітлити такі питання:
- УНР — перша українська держава у 20 столітті, а 24 серпня 1991 року фактично відбулося відновлення незалежності
- УНР першою серед нових держав у Східній Європі проголосила незалежність — раніше, ніж країни Балтії, Польща й Чехія
- проголошення Акта злуки УНР і ЗУНР 22 січня 1919 року — історичне явище об’єднання українських земель в єдину державу
- українська незалежність була повалена більшовиками внаслідок «гібридної війни», серед ознак якої:
- невизнання присутності своїх військ на території УНР
- створення маріонеткових проросійських псевдореспублік
- підтримка антиукраїнських повстанських рухів.
- щоб відстояти УНР, українцям забракло єдності та національного усвідомлення, тому національна єдність є не лише базовою цінністю, а й обов’язковою передумовою успішного спротиву зовнішній агресії
- Акт Злуки був не випадковим явищем, а наслідком і вершиною об’єднавчого руху, що тривав від середини 19 сторіччя
- маючи нині українські території, непідконтрольні українській владі, День Соборності — це привід нагадати, що Крим і Донеччина — це Україна.
Як творилася держава: Українська революція 1917-1921 років
(проект «Відеоісторія» УІНП)