Підготовка до музикуваня
Перш ніж залучити дитину до інструментального музикування, а відтак і до гри в оркестрі, ознайомте її зі звучанням предметів побуту. Наприклад, кухонного приладдя — усіляких каструль, черпачків, металевих і дерев’яних ложок тощо. Також продемонструйте дитині, як «співають» керамічні чашки та склянки, легенько й обережно вдаряючи або «мішаючи» всередині них дерев’яною паличкою чи чайною ложечкою.
Дитина концентруватиме слух на звуках, які видаватимуть усі ці предмети, одразу фіксуючи і гучність звуку, і його теситуру й навіть тембр. Спонукатиме дитину до гри в оркестрі й ознайомлення з різноманітними музичними та іграшковими інструментами, а ще — усілякими «шумілками», «торохтілками», «дзижчалками», «дзвенілками», «гуділками» та «скрипілками». Особливо дитині припаде до душі гра на музичних інструментах, виготовлених власноруч.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Гра в дитячому оркестрі
Коли етап ознайомлення зі світом інструментальних музичних звуків подолано, можна розпочинати гру в імпровізаційному оркестрі. Це — колективний вид творчості в реальному часі, музикування на фоні аудіозапису або музичного супроводу наживо.
Добирайте високохудожні зразки класичної та народної музики. Спочатку діти мають обов’язково прослухати й проаналізувати з педагогом обраний фрагмент музичного твору. Зокрема, звернути увагу на особливості темпу, динаміки, ритміки, і спробувати їх відтворити на обраних музичних чи іграшкових інструментах.
Аби полегшити дитині процес гри, можна створити графічну схему, а то й навіть цілу партитуру, у якій за допомогою спеціальних знаків позначити ритмічний рисунок, напрямок руху мелодики (для гри на звуковисотних музичних інструментах), штрихи, різні способи гри на інструментах тощо.
Робіть це виважено й поступово, аби дитина могла зіставити почуте із зображеним, добре засвоїти значення «символу».
Приклад імпровізаційної гри в оркестрі за графічними схемами подано у запропонованому конспекті заняття.
Під час цього заняття діти в ігровій формі ознайомлюються з фрагментами найвідоміших симфоній видатного віденського класика Йозефа Гайдна (Joseph Haydn). Добирають для відтворення музичних образів дитячі й шумові інструменти, працюють зі спеціальними графічними схемами й партитурою-підказкою, а отже — перетворюються на маленьких дослідників-музикантів. В урочистій атмосфері концерту з неймовірною радістю вони «граються» з музикою дідуся Гайдна.
Скачайте конспект музичного заняття для дітей старшої групи
«Веселкова» музика від дідуся Гайдна»
Тетяна Вовк, музикознавець, музичний критик, канд. мистецтвознавства, Київ,
Олена Магар, музичний керівник дошкільного навчального закладу № 33 «Джерельце», Хмельницький,
Юлія Мікітюк, музичний керівник дошкільного навчального закладу № 33 «Джерельце», Хмельницький