Готуємо свято в дитячому садку: від А до Я

Рекомендовані свята і розваги у дитсадку і шість етапів їх підготовки

Щороку педагогічний колектив на чолі з директором закладу освіти складає проект річного плану на навчальний рік, обов’язковим додатком до якого є План проведення масових заходів, дійств художньо-естетичного та фізкультурно-оздоровчого циклів. Відповідно до Примірної інструкції з діловодства у дошкільних навчальних закладах, затвердженої наказом МОН від 01.10.2012 № 1059, за формування та зберігання цього документа відповідають музичний керівник та інструктор з фізичного виховання.

Вихователь-методист дошкільного навчального закладу організовує педагогічну годину, під час якої спільно з членами педагогічного колективу обговорює проект плану.

Вихідні та робочі 2020

Аби навантаження на дошкільників і педагогів розподілити раціонально, мають співпрацювати:

  • музичний керівник
  • вихователь-методист
  • інструктором з фізичного виховання
  • вихователі груп.

Якщо план, який не перевантажений, він дає змогу:

  • грамотно складати перспективний план музично-освітньої роботи з дітьми
  • розподілити музичний репертуар для всіх видів музичної діяльності
  • підготувати кожне свято спокійно, без поспіху й виснажливих репетицій.

Тематика свят

Основні завдання свята:

  • викликати у дітей відчуття радості та інші позитивні емоції
  • дати дітям яскраві художні музичні враження
  • розвивати впевненість у собі, вміння спільно діяти у колективі
  • виховувати моральні якості
  • прищеплювати інтерес та любов до музики, розвивати музичне сприймання та творчу активність тощо.

Перелік рекомендованих свят і розваг

Організовуйте свята в закладі дошкільної освіти два-чотири рази на рік. Традиційними є:

  • свято музики, яке зазвичай приурочують до Міжнародного дня музики
  • свято осені
  • зимове новорічне свято
  • свято весни, мами й усіх жінок
  • свято випуску дітей до школи.

З урахуванням віку дітей педагоги проводять низку інших свят та розваг, зокрема:

  • дні народження дітей, іменини
  • День святого Миколая
  • День матері
  • музичні драматизації казок у виконанні самих дітей, вистави різних видів театру
  • театралізовані дійства у виконанні дітей чи дорослих до Міжнародного дня театру
  • слухання аудіозаписів музичних казок, фрагментів із дитячих опер і балетів
  • концерти дитячої творчості, тематичні концерти, присвячені творчості видатних митців
  • фестивалі дитячих талантів і родинної творчості
  • вечори музичних загадок-відгадок, українських колискових пісень, колядок і щедрівок (під час Різдвяних свят), веснянок, закличок, хороводів (під час Великодніх свят)
  • слухання музики і творче музикування, танцювальні імпровізації
  • вечір поезії та пісень до Всесвітнього дня поезії
  • вечір дитячої творчості до Всесвітнього дня танцю тощо.

Етапи підготовки і проведення свята

Незалежно від приводу чи обраної теми заходу фахівці з музичного виховання виокремлюють шість етапів роботи з підготовки та проведення свята:

організаційно-проектний

попереднє планування заходу

сценарний

робота над сценарієм

підготовчий

попереднє ознайомлення дітей зі змістом свята

пробний

репетиції

продуктивний

проведення свята

оцінювально-рефлексивний

підбиття підсумків

Попереднє планування

Проект плану на наступний навчальний рік почніть розробляти у травні. У серпні його потрібно відредагувати і подати на розгляд засідання педагогічної ради.

Труднощі зі складанням плану виникають зазвичай лише вперше. Надалі накопичується досвід, розширюється вибір тематики заходів і форм проведення розваг, тому визначення оптимальної їх кількості стає звичною справою.

Частина заходів є традиційними — їх проводять із року в рік, змінюючи лише сценарій залежно від особливостей дітей конкретної групи, розв’язання певних освітніх завдань.

Робота над сценарієм

Підготовку запланованого свята розпочніть із розроблення сценарію приблизно за півтора місяця до його проведення. Відібраний репертуар поступово вводьте у план музичних занять.

Враховуючи етапи роботи з музичним репертуаром на музичних заняттях, найскладніші пісні, танки музичний керівник починає розучувати з дітьми заздалегідь. Решту репертуару — нескладні музичні ігри, інсценівки тощо — готують незадовго до свята.

Співпраця у доборі репертуару

Обговорюйте загальну спрямованість і деталі свята з колегами.

Музичний керівник підбирає до сценарію музичний репертуар для виконання, аудіозаписи для супроводження дій тощо.

Вихователь (якщо це спеціальна група для дітей з вадами мовлення, то вчитель-логопед) ретельно добирає літературний, мовний матеріал відповідно до програмних вимог, орієнтуючись на активний словник дошкільників та індивідуальні можливості кожної дитини, стан розвитку її усного мовлення.

Зауважте!

Надмірне ускладнення репертуару призводить до негативного результату і знижує виховний ефект виступів. Тільки вільна, природна виконавська діяльність викликає у дітей радість, приносить їм естетичне задоволення.

Сценарій готовий: як організувати роботу далі

Коли сценарій написаний і відредагований, спрямуйте роботу на:

  • щоденну фіксацію зробленого, планування дій на найближчий час (на наступний день, тиждень)
  • ознайомлення дітей з особливостями свята, розучування віршів, пісень, постановку танців
  • визначення осіб, які відповідають за кожну ланку роботи —

— оформлення зали
— підготовку костюмів і декорацій
— виготовлення реквізиту та обладнання тощо
— вибір ведучого.

Ведучий повинен:

  • володіти високою культурою мовлення
  • добре знати вихованців
  • вільно і невимушено триматися перед аудиторією
  • безпосередньо спілкуватися з дітьми багато
  • уміти швидко реагувати на несподівані зміни програми, імпровізувати.

Додайте у програму свята виступи дорослих — діти радіють цьому.

Попереднє ознайомлення дітей зі змістом свята

Підготувавши сценарій, розкажіть дітям про майбутнє свято, поясніть, до якої події воно приурочене. Якщо це свято вже відзначали торік у дитячому садку, то діти пригадують, як це відбувалося. Зз’ясуйте, що вони пам’ятають, і за необхідності нагадайте ті чи ті моменти.

Після такої бесіди вихователь:

  • у загальних рисах розповідає про сюжет майбутнього свята
  • читає твір, за яким відбуватиметься інсценування або театралізація, обговорює з дітьми характери персонажів
  • розповідає про те, хто буде присутній на святі (батьки, вихователі, діти з інших груп тощо) і що будуть робити самі діти
  • проводить «проби» дітей на різні ролі, зрештою розподіляє ролі.

Поясніть дитині її роль у процесі підготовки і проведення свята, щоб під час розучування віршів, постановки танців, прикрашання зали вона розуміли, для чого це робить.

Дайте усім дітям можливість спробувати себе в різних ролях, не розподіляючи їх на більш та менш здібних. Хоча досвідчений педагог, складаючи сценарій, заздалегідь може розгледіти в дитині того чи того персонажа за схожістю темпераменту, певних рис характеру тощо. У кожній групі є діти, які легше і швидше за решту засвоюють програмний матеріал. Їм можна давати для розучування складніші вірші або ролі, а також індивідуальні номери.

Репетиції

Діти не повинні знати сценарій свята в повному обсязі. Щоб не стомлювати дошкільників і не знижувати їхній інтерес до дійства, не проводьте генеральні репетиції, під час яких вони багаторазово повторюють свої ролі. Це збереже свіжість сприймання дітьми свята.

Після розподілу ролей попрацюйте з вихованцями над:

  • виразним прочитанням віршів
  • розучуванням текстів пісень
  • відтворенням образів
  • розігруванням окремих епізодів.

Інсценування, танці, п’єси для ансамблів та оркестру дитячих музичних інструментів розучуйте індивідуально або з невеликою підгрупою дітей.

Проводьте такі заняття з дітьми у другій половині дня по 7-10 хвилин на день.

Якщо діти погано розуміють матеріал, скорегуйте чи доопрацюйте сценарій.

Крім цього, музичний керівник і вихователь, як правило, продумують, де розташуються діти (де сидітимуть, де переодягатимуться) і де розмістити необхідний реквізит, святкові декорації тощо. Продумайте усе заздалегідь, аби початок свята не затримувався з «технічних» причин.

Проведення свята

Радісний настрій дітей під час свята багато в чому залежить від вихователів. Вони стежать за виступами вихованців своєї групи, своєчасно змінюють деталі їхніх костюмів, підказують, коли потрібно виходити на гру або танець, допомагають дітям швидко виконувати вказівки музичного керівника, за потреби беруть участь у загальних іграх і музичних номерах.

Головним показником успішності свята є його емоційна забарвленість, яку визначають:

  • невимушеність, природність поведінки дітей
  • зацікавленість тим, що відбувається
  • радісні емоції, зумовлені діями персонажів свята.

Підбиття підсумків

Зробіть висновок про те, наскільки вдалим було свято:

  • з розмов дітей
  • з їхніх малюнків
  • із того, як довго дошкільники обмінюються враженнями, згадують персонажів, пісні й танці.

Закріпіть враження дітей від проведеного свята на музичних заняттях та заняттях з образотворчого мистецтва, під час обговорення з дітьми різноманітних моментів заходу.

Після свята проаналізувати його, відзначте вдалі педагогічні знахідки і з’ясуйте причини негативних моментів, якщо вони були.

Пам’ятка

Підготовка свята: долаємо стереотипи

  • Відходимо від сформованої моделі святкового ранку як вистави або естрадного шоу для батьків
  • Уникаємо надмірної навантаженості, не виснажуємо дітей постійними репетиціями
  • Готуємося до свята у правильно організованому освітньому процесі, а не «натаскуємо» дітей на музичних заняттях
  • Засновуємо свята на цінностях спілкування і взаємин, колективних переживань, творчості в різних видах діяльності
  • Уникаємо використання складних за будовою і не зрозумілих дітям за змістом творів
  • Приділяємо увагу кількості та якості аудіозаписів. Надмірне їх використання негативно позначається на формуванні музичного слуху дітей
  • Не перевантажуємо сценарій великою кількістю виступів
  • Обираємо для кожної дитини таку роль, таке сценічне завдання, із яким вона якнайліпше впорається
  • Чітко дотримуємося часу початку і закінчення свята
  • Тісно взаємодіємо з батьками, прагнучи до взаємного розуміння цілей морально-естетичного виховання дітей

За матеріалом Ірини Романюк
методиста науково-методичного центру, Миколаїв

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді