Комп’ютерні технології на музичних заняттях у дитячому садку

Ознайомтеся з експериментальним досвідом використання інформаційно-комунікаційних технологій для розвитку співочих навичок дошкільників

Більшість батьків не мають уявлення про те, яким є співочий матеріал на музичних заняттях. У сімейному колі музика звучить лише з екранів телевізорів, і добре, коли це дитячі мультфільми або казки — якісні, перевірені часом.

Перед фахівцями з музичного виховання постає проблема: як сформувати співочу культуру дошкільників в умовах глобальної інформатизації суспільства? Як прищепити дитині ХХІ століття інтерес до музичного мистецтва, розвинути її музичний смак? Як допомогти їй полюбити спів?

Вальдорфський приклад вивчати музику

Новий вокальний репертуар

Наталія Лебедєва, музичний керівник ДНЗ № 256 «Теремок», Київ описала досвід застосування комп’ютерних технологій для розвитку співочих навичок дошкільників.

Першим кроком до успіху стало для нас оновлення програмного репертуару для співу в дитячому садку. На думку дитячих психологів, музичному та психоемоційному розвиткові дитини чи не найліпше сприяють пісні з простими мелодіями та текстами, які легко запам’ятовуються, вчать бути добрим, приязним, чемним.

На українському освітньому ринкубракує сучасних пісень для дошкільників. Проте для нас цю прогалину заповнив журнал «Музичний керівник», де щомісяця публікують добірку нових якісних, високохудожніх пісень талановитих авторів, як-от:

  • Алла Мігай
  • Володимир Лис
  • Валерій Савраюк
  • Микола Ведмедеря
  • Ніна Сергаєва
  • Анастасія Комлікова
  • Ірина Мринська
  • Людмила Бутуханова та інші.

Ці композитори пропонують свої ексклюзивні творіння, які зазвичай вперше бачать світ саме на журнальних шпальтах.

«Музична крамничка» у групі дитячого садка

Для дитини найефективнішим є аудіовізуальний спосіб засвоєння інформації. Важливо, аби діти систематично чули пісні в якісному виконанні. Тож на святах, батьківських зборах, розвагах і під час сімейного дозвілля ми організовуємо виступи батьків або вихователів, які мають гарний слух та голос.

Також корисно організувати «Музичну крамничку» із аудіозаписами.

Що є у «Музичній крамничці»

Програмні твори

Необхідні для:

  • слухання
  • музичних ігор
  • народних пісень
  • колискових і вокальних дитячих композицій

Казки

  • українські народні казки
  • казки народів світу
  • сучасні музичні казки, наприклад Алли Мігай:

— «Жабка та журавка»

— «Семеро козенят»

— «Півник і бджоли»

— «Вовк і порося»

Музичні твори для проведення вправ із психогімнастики

Вони сприяють розвитку психічно-здорової та активної дитини Мають бути різними за характером та тембровими, ритмічними «малюнками»

Звуки природи

Для супроводу самостійної зображувальної діяльності дітей

Класична музика

Пісні-забави

Поєднують музику з грою, слово з рухом.

Такий музичний репертуар спонукає дитину творити, грати, танцювати, співати

Пісні у виконанні дітлахів

Їх можна транслювати по внутрішньому радіо дитячого садка, зокрема під час свят

Ці диски батьки можуть взяти додому, скопіювати або просто послухати разом з дітьми. Робота «Музичної крамнички» сприятиме формуванню основ музичного смаку не лише в дітей, а й у батьків, збагачуватиме їхній музичний досвід.

Мотивація до співочої діяльності

Формування мотивації до співочої діяльності дошкільників — одне з найважливіших завдань у роботі музичного керівника. Щоби підтримати інтерес до пісні в малюків, ми використовуємо в роботі весь можливий «спонукальний ігровий арсенал»:

  • пальчикові ігри
  • віршовані творчі завдання під музику
  • поєднання співу з рухами тощо.

Співаємо те, що знаємо

Дітям подобається співати ті пісні, які вони добре знають. Відтворення знайомого матеріалу їм не набридає. Урізноманітнити цей процес можна, зокрема, запропонувавши вихованцям перегляд сюжетних презентацій і відеозамальовок до знайомих пісень.

Інноваційні технології в ЗДО

Лялькові вистави у дитячому садку також є однією з органічних форм впливу на дошкільників. Музика — важлива складова таких вистав. Вона надає об’єму та «атмосферності» кожній мізансцені, підкреслює характер ляльок, їхній настрій. Для музичного оформлення лялькових вистав ми використовуємо як народні мотиви, музику з улюблених мультфільмів, так і класику. Знайомі мелодії зазвичай викликають бурхливу радість дітей-глядачів, а от якщо запропонувати дітям вивчити нову пісню, яку вони почули на виставі, — вони також відгукнуться на цю пропозицію із задоволенням.

Записуємо голос

Наступний крок взаємодії з оновленим пісенним репертуаром в умовах інформатизації системи освіти — можливість не лише «прочитати» його з нотного листа, а й почути в запису. У кожному дитячому садку є талановиті діти, зокрема такі, що гарно співають. Тож їхню пісенну творчість можна «увічнити» в методичній скарбничці навчального закладу.

Запис пісні потребує копіткої індивідуальної роботи: дитині не лише запам’ятовує слова та мелодію, а й відшліфовує разом із педагогом артикуляцію, звуковимову, чистоту інтонування мелодії, темпові, ритмічні нюанси виконання, інтонаційну виразність окремих мелодичних фраз. Правильно проспівані фрагменти пісні треба зафіксувати і за потреби згрупувати, підготувати до зведення.

Працюємо з мікрофоном

Робота з мікрофоном під час звукозаписування налаштовує дошкільника на серйозний лад: він старається виконати все якнайліпше, прислухається до порад дорослого і почувається справжньою «зіркою». У результаті таких записів навіть у дитини, яка не вирізняється особливими вокальними здібностями, удосконалюється звуковисотний, тембровий і динамічний слух.

Якщо дитина чує знайому пісню у виконанні свого друга — у неї спрацьовує мотивація: я теж так зможу. А під час слухання свого голосу в записі в дитини підвищується самооцінка.

Найкращі пісні країни, виконані вихованцями дитячого садка, у хорошому аранжуванні, з накладенням студійних ефектів, — це вагомий внесок до творчих портфоліо дітей і педагога.

Перетворюємо дітей на зірок радіоефіру

Комп’ютерні технології дають змогу не лише записувати сольні диски, а й транслювати записи дитячого виконавства у радіоефірах. Такі музичні треки стають методичним посібником музичного керівника та вихователя і пам’ятним подарунком для рідних та близьких талановитих вихованців закладу. За бажання записи можна використати і як музичне оформлення сімейних літописів, відеоальбомів з життя дитячого садка тощо.

Результати упровадження ІКТ у музичну діяльність

Активно використовуючи ІКТ у розвитку співочих навичок дошкільників, ми переконалися, що діти та їхні батьки почали цікавитися пісенним репертуаром, новинками музичного виховання. А діти дедалі частіше виявляють бажання співати та слухати пісні вдома, у гостях, під час подорожей.

Важливим, зокрема й для створення позитивного фахового іміджу музичного керівника, є те, що батьки вихованців отримують змогу почути готовий «продукт» музичного виховання своїх дітей, використати його в домашніх умовах, зберегти у сімейному архіві, додати до творчого портфоліо дитини.

За матеріалом Наталії Лебедєвої,
музичного керівника дошкільного навчального закладу № 256 «Теремок», Київ

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді