Скільки наскрізних ліній і які наскрізні уміння визначає Нова українська школа

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Поняття «наскрізна змістова лінія» і «наскрізні уміння» стали звичними для педагогів. «Освіжіть» знайомство з ними та скористайтеся матеріалами для їх утілення в освітньому процесі

Серед інструментів Нової української школи — компетентнісний підхід до формування змісту й організації освітнього процесу.

Наскрізні вміння

Наскрізні вміння — це основа, на якій будується все навчання в концепції Нової української школи. Вони є наскрізними, тому що не виокремлені у тих чи тих навчальних дисциплінах, а пронизують кожну з них і забезпечують учнів універсальними навичками, необхідними для успішного життя в сучасному світі.

Спільними для компетентностей Нової української школи є:

  • наскрізні вміння:
  • творчість
  • ініціативність
  • здатність співпрацювати з іншими людьми.

Наскрізні вміння важливі, тому що забезпечують:

  • комплексний розвиток — допомагають учням розвивати не лише академічні знання, а й соціальні, емоційні та творчі навички
  • здатність вирішувати проблеми, співпрацювати, критично мислити та самостійного навчатися
  • індивідуалізацію навчання дають змогу враховувати різноманітність інтересів та здібностей кожного учня.

Наскрізні змістові лінії 

Наскрізні змістові лінії в освітньому процесі НУШ — це:

  • соціально значимі надпредметні теми, які:
    • сприяють сформуванню в учнів уявлення про суспільство в цілому
    • розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях
  • засіб інтеграції:
    • ключових і загальнопредметних компетентностей
    • навчальних предметів та предметних циклів.

Їх ураховують при формуванні освітнього середовища. Наскрізні змістові лінії — важливий інструмент  для створення сучасної та ефективної системи освіти і в початковій школі, і в базовій та старшій. Вони допомагають учням стати активними, творчими та відповідальними громадянами. Нова українська школа визначає наскірізні змістові лінії як освітній стрижень, що  допомагає учням пов’язати знання з різних предметів, застосовувати їх у реальному житті та формувати ключові компетентності.

1. Екологічна безпека і сталий розвиток

Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» підсилює формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості:

  • збереження, захист довкілля
  • усвідомлення сталого розвитку
  • готовність брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища та розвитку суспільства.

2. Громадянська відповідальність

Ця наскрізна лінія покликана забезпечити:

  • розвиток соціальної й громадянської компетентностей
  • розкрити суть поняття «відповідальний громадянин» і визначити вектори його діяльності

Посібники Ради Європи з освіти для демократичного громадянства і прав людини

Розроблені в межах швейцарсько-українського проекту «DOCCU» («Розвиток громадянських компетентностей в Україні»):​

3. Здоров’я і безпека

Щоб реалізувати здоров’язбережувальну компетентність, слід докласти зусиль на формування учня, який:

  • є духовно/емоційно/соціально/фізично повноцінним громадянином
  • дотримується здорового способу життя
  • активно долучається до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища

Тематичний урок «Я обираю здорові звички»

4. Підприємливість і фінансова грамотність

Мета наскрізної лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» — навчання молоді:

  • раціонально використовувати кошти
  • планувати витрати
  • заощаджувати
  • реалізовувати лідерські ініціативи
  • успішно діяти в технологічно швидкозмінному середовищі

Наскрізні змістові лінії в освітньому процесі

Наскрізні лінії НУШ:

  • спільні для всіх навчальних предметів
  • є засобом інтегрування навчального змісту
  • корелюються з окремими ключовими компетентностями
  • сприяють формуванню ціннісних і світоглядних орієнтацій учня

Упроваджуючи в навчальний предмет наскрізні змістові лінії, учителі передбачають:

  • розв’язування завдань реального змісту
  • виконання міжпредметних навчальних проєктів
  • роботу з різними джерелами інформації



зміст

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді