Скільки наскрізних ліній і які наскрізні уміння визначає Нова українська школа
Серед інструментів Нової української школи — компетентнісний підхід до формування змісту й організації освітнього процесу.
Наскрізні вміння
Наскрізні вміння — це основа, на якій будується все навчання в концепції Нової української школи. Вони є наскрізними, тому що не виокремлені у тих чи тих навчальних дисциплінах, а пронизують кожну з них і забезпечують учнів універсальними навичками, необхідними для успішного життя в сучасному світі.
Спільними для компетентностей Нової української школи є:
- наскрізні вміння:
- читати, розуміючи прочитане
- висловлювати власну думку усно й письмово
- критично і системно мислити
- логічно обґрунтовувати свою позицію
- конструктивно керувати емоціями
- оцінювати ризики
- приймати рішення
- розв’язувати проблеми
- творчість
- ініціативність
- здатність співпрацювати з іншими людьми.
Наскрізні вміння важливі, тому що забезпечують:
- комплексний розвиток — допомагають учням розвивати не лише академічні знання, а й соціальні, емоційні та творчі навички
- здатність вирішувати проблеми, співпрацювати, критично мислити та самостійного навчатися
- індивідуалізацію навчання — дають змогу враховувати різноманітність інтересів та здібностей кожного учня.
Наскрізні змістові лінії
Наскрізні змістові лінії в освітньому процесі НУШ — це:
- соціально значимі надпредметні теми, які:
- сприяють сформуванню в учнів уявлення про суспільство в цілому
- розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях
- засіб інтеграції:
- ключових і загальнопредметних компетентностей
- навчальних предметів та предметних циклів.
Їх ураховують при формуванні освітнього середовища. Наскрізні змістові лінії — важливий інструмент для створення сучасної та ефективної системи освіти і в початковій школі, і в базовій та старшій. Вони допомагають учням стати активними, творчими та відповідальними громадянами. Нова українська школа визначає наскірізні змістові лінії як освітній стрижень, що допомагає учням пов’язати знання з різних предметів, застосовувати їх у реальному житті та формувати ключові компетентності.
1. Екологічна безпека і сталий розвиток
Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» підсилює формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості:
- збереження, захист довкілля
- усвідомлення сталого розвитку
- готовність брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища та розвитку суспільства.
2. Громадянська відповідальність
Ця наскрізна лінія покликана забезпечити:
- розвиток соціальної й громадянської компетентностей
- розкрити суть поняття «відповідальний громадянин» і визначити вектори його діяльності
3. Здоров’я і безпека
Щоб реалізувати здоров’язбережувальну компетентність, слід докласти зусиль на формування учня, який:
- є духовно/емоційно/соціально/фізично повноцінним громадянином
- дотримується здорового способу життя
- активно долучається до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища
4. Підприємливість і фінансова грамотність
Мета наскрізної лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» — навчання молоді:
- раціонально використовувати кошти
- планувати витрати
- заощаджувати
- реалізовувати лідерські ініціативи
- успішно діяти в технологічно швидкозмінному середовищі
Наскрізні змістові лінії в освітньому процесі
Наскрізні лінії НУШ:
- спільні для всіх навчальних предметів
- є засобом інтегрування навчального змісту
- корелюються з окремими ключовими компетентностями
- сприяють формуванню ціннісних і світоглядних орієнтацій учня
Інтеграція різних дисциплін сприяє розвитку креативності в учнів, навчає бачити нові можливості та підходи до розв’язання проблем, стимулює до творчості. Скористайтеся досвідом закладу освіти, який реалізує інтердисциплінарний підхід під час Тижнів фокусованого навчання
Упроваджуючи в навчальний предмет наскрізні змістові лінії, учителі передбачають:
- розв’язування завдань реального змісту
- виконання міжпредметних навчальних проєктів
- роботу з різними джерелами інформації