SELFIE for Teachers - як вчителю оцінити власну цифрову компетентність
Цифрова компетентність педагога
У світі, що швидко цифровізується, цифрова компетентність є не просто перевагою, а фундаментальною необхідністю для сучасного педагога. Вона охоплює не лише технічні навички, а й здатність ефективно використовувати цифрові інструменти для викладання, оцінювання, професійного розвитку та взаємодії з учнями. Тому в Україні стартувало дослідження цифрових компетентностей учителів за допомогою SELFIE for Teachers. Інструмент SELFIE for Teachers стає у пригоді вчителям, щоб самостійно визначити рівень власної цифрової обізнаності.
Що таке SELFIE for Teachers
SELFIE (Self-reflection on Effective Learning by Fostering Innovation through Educational technology) — це ініціатива Європейської Комісії, спрямована на підтримку цифрової інтеграції в освітніх закладах.
SELFIE for Teachers — це спеціалізований інструмент, орієнтований безпосередньо на індивідуальну самооцінку вчителя для визначення рівня власної цифрової компетентності. Ця інструкція допоможе вам пройти шлях самооцінювання та визначити свої сильні сторони та зони для зростання.
У чому полягає сутність цифрової компетентності працівника закладу освіти
SELFIE for Teachers базується на шести основних сферах, визначених у рамці DigCompEdu (The European Framework for the Digital Competence of Educators).
Сфери цифрової компетентності | |||
№ | Сфера | Опис | Приклади інструментів |
1. | Професійна залученість | Використання цифрових технологій для спілкування, професійного розвитку та співпраці | Microsoft Teams, Google Workspace, Zoom, Telegram |
2. | Цифрові ресурси | Пошук, створення, управління та обмін цифровими ресурсами | Canva, Learning Apps, YouTube, Google Drive |
3. | Викладання та навчання | Управління та організація цифрового навчання | Moodle, Google Classroom, Classtime |
4. | Оцінювання | Використання цифрових стратегій та інструментів для формувального та підсумкового оцінювання | Google Forms, Kahoot!, Quizizz, Mentimeter |
5. | Розширення можливостей учнів | Залучення учнів, диференціація та підтримка їхньої активної участі | MindMeister |
6. | Сприяння цифровій компетентності учнів | Навчання учнів безпечному, відповідальному та творчому використанню технологій | StopFake |
Цифрова компетентність вчителя: рівні володіння
Рівень | Назва / переклад | Характеристика володіння технологіями | Ключові дії та здатності |
A1 | Newcomer (Початківець) | Мінімально використовує технології — переважно для виконання простих базових завдань | Потребує значної підтримки та чітких інструкцій |
A2 | Explorer (Дослідник) | Починає свідомо використовувати деякі цифрові інструменти. Використання ще не систематизоване | Освоює інструменти, але без інтеграції в цілісний навчальний процес |
B1 | Integrator (Інтегратор) | Використовує цифрові інструменти регулярно для різних аспектів викладання | Експериментує з новими методами та технологіями у своїй практиці |
B2 | Expert (Експерт) | Впевнено та креативно використовує широкий спектр технологій | Здатний адаптувати інструменти до конкретних навчальних ситуацій та потреб учнів |
C1 | Leader (Лідер) | Використовує технології для вдосконалення всієї своєї практики | Здатний критично оцінювати нові інструменти; надихає та підтримує колег |
C2 | Pioneer (Новатор/Піонер) | Веде дослідницьку діяльність у сфері цифрової педагогіки | Впроваджує нові, інноваційні моделі навчання та поширює знання поза своїм закладом освіти |
SELFIE for Teachers: інструмент методологічної незалежності
SELFIE for Teachers надає педагогічному працівникові важливий елемент методологічної незалежності. Замість того, щоб реагувати на загальні тренди чи зовнішні вимоги до підвищення кваліфікації, вчитель отримує персоналізований висновок, щоб критично оцінити власну практику. Знаючи рівень власної цифрової компетентності, педагог зможе обирати курси, вебінари чи застосунки, що допоможуть йому зростати професійно. Це забезпечить ефективність інвестицій часу та зусиль у фаховий розвиток.
Як пройти самооцінювання SELFIE for Teachers
Щоб самостійно визначити рівень власної цифрової обізнаності, скористайтеся покроковою інструкцією. Вона допоможе вам максимально точно діагностувати свою цифрову компетентність і перетворити звіт на реальний план дій.
Висновок: SELFIE як інструмент кар’єрного менеджменту
SELFIE for Teachers дає змогу педагогам бути проактивними у професійному зростанні. Замість реакції на зовнішні вимоги ви формуєте особисту освітню стратегію. Своєчасна самодіагностика — це важливий крок, щоб стати цифровим лідером у вашій освітній спільноті.


