Відображаємо робочий час вихователів у табелі обліку і тарифікаційному списку
Робочий час вихователя ЗДО: як змінився
У Законі України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 № 2628-III, який втратив чинність, педагогічне навантаження відповідало тарифній ставці. Відповідно до статті 30 закону норма педагогічного навантаження (годин на ставку заробітної плати) для вихователя групи загального типу становила 30 годин на тиждень, а для вихователя інклюзивної групи, групи компенсуючого типу – 25 годин.
У новому Законі України «Про дошкільну освіту» від 06.07.2024 № 3788‑ІХ немає розмежування на вихователя групи загального типу та вихователя інклюзивної групи, групи компенсуючого типу. До того ж цим законом визначено тривалість робочого часу на одну тарифну ставку.
Робочий час вихователя становить 30 годин на тиждень. Його складовими є:
- педагогічне навантаження (безпосереднє здійснення освітнього процесу з вихованцями) — 25 годин;
- методична, організаційна робота, інша педагогічна діяльність за трудовим договором — 5 годин.
Перелік та обсяг інших видів педагогічної діяльності вихователя встановлюють трудовим договором та/або посадовою інструкцією.
Графік роботи вихователів ЗДО
Час початку й закінчення щоденної роботи (зміни) вихователів встановлюють у таких локальних документах:
- правила внутрішнього розпорядку закладу дошкільної освіти;
- графік роботи.
Затвердження графіка роботи
Тривалість щоденної роботи (зміни) визначає та затверджує керівник закладу освіти за погодженням із профспілкою. Звісно, графік роботи вихователів залежить насамперед від режиму роботи ЗДО та конкретних груп вихованців.
Тривалість роботи ЗДО впродовж року, включно з тривалістю навчального року, робочого тижня і робочого дня, визначає засновник закладу. Так встановлено статтею 15 Закону України «Про дошкільну освіту» від 06.07.2024 № 3788‑ІХ.
Зазвичай робочий тиждень у закладах дошкільної освіти — п’ятиденний із двома вихідними. Якщо умови роботи такі, що п’ятиденний робочий тиждень недоцільний, то встановлюють шестиденний робочий тиждень з одним вихідним.
Відображення у графіку виду роботи
Окрім часу початку й закінчення роботи педагогів, графік роботи має відображати її вид — безпосереднє здійснення освітнього процесу з дітьми чи інша педагогічна діяльність.
У межах робочого дня педагогічні працівники закладу освіти мають вести всі види навчальної, методичної та іншої роботи, передбаченої, зокрема, трудовим договором та/або посадовими інструкціями. Педагогічним працівникам заборонено змінювати на свій розсуд розклад занять і графіки роботи, передоручати виконання трудових обов’язків. Це визначено Типовими правилами внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів України, затвердженими наказом Міносвіти від 20.12.1993 № 455.
Тривалість робочого часу перевищує тривалість роботи ЗДО: чи правомірно
Роз’яснення, чи може вихователь мати тривалість робочого часу, що перевищує тривалість роботи закладу — у листі МОН від 21.05.2015 № 1/10474-25.
Трудові відносини у закладах дошкільної освіти регулюють КЗпП, Закон України «Про дошкільну освіту», Закон України «Про освіту», інші нормативно-правові акти у сферах праці та освіти.
Перелік і обсяг видів робіт та іншої педагогічної діяльності педпрацівників встановлюють трудовими договорами та/або посадовими інструкціями. Визначені трудовим договором та/або посадовою інструкцією посадові обов’язки за погодженням з керівником ЗДО працівник може виконувати в ЗДО та/або поза його межами, зокрема дистанційно з використанням ІКТ.
Роботу понад норму педнавантаження — методичну, організаційну та іншу педагогічну за трудовим договором — педагог може виконувати поза межами ЗДО.
КЗпП дозволяє застосовувати:
- гнучкий режим робочого часу, що передбачає фіксований час, протягом якого працівник обов’язково повинен бути присутнім на робочому місці та виконувати свої посадові обов’язки;
- змінний час, протягом якого працівник на власний розсуд визначає періоди роботи в межах встановленої норми тривалості робочого часу.
Умови запровадження дистанційної роботи встановлені статтею 60-2 КЗпП.
Як встановити педагогам гнучкий режим робочого часу
Водночас МОН зазначає, що керівник ЗДО має право визначати посадові обов’язки працівників, а також вирішувати інші питання, пов’язані з трудовими відносинами, відповідно до вимог законодавства.
Так, керівник ЗДО зобов’язаний:
- виконувати вимоги законодавства про дошкільну освіту, а також забезпечувати їх виконання працівниками ЗДО;
- планувати та організовувати діяльність ЗДО, зокрема фінансово-господарську;
- затверджувати правила внутрішнього розпорядку ЗДО, план роботи ЗДО на рік, посадові обов’язки (інструкції) та графіки роботи працівників;
- організовувати ведення документообігу, бухгалтерського обліку та звітності з урахуванням вимог засновника та відповідно до законодавства тощо.
Отже, затвердження графіків роботи працівників, посадових інструкцій, правил внутрішнього трудового розпорядку —це повноваження керівника. Тому за певних умов, як-от виконання методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності понад норму педнавантаження поза межами ЗДО, робочий час вихователя може перевищувати режим роботи ЗДО.
Графік роботи вихователів складають з дотриманням норм тривалості робочого часу впродовж тижня та з урахуванням обсягу навантаження, встановленого при тарифікації.
Робочий час вихователя в тарифікаційному списку: як врахувати зміни
Наказом МОН «Про внесення зміни у додаток 9 до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 вересня 2005 року № 557» від 27.01.2025 № 100 (далі — Наказ № 100) унормовано питання оплати праці педагогічних працівників ЗДО відповідно до статей 26 та 28 Закону України «Про дошкільну освіту». Зокрема, встановлено, що посадовий оклад (ставку заробітної плати) педагогічному працівнику ЗДО встановлюють за робочий час, визначений відповідно до законодавства. Для вихователя ЗДО обсяг робочого часу на одну тарифну ставку — 30 годин на тиждень.
Наказ № 100 набрав чинності 03.03.2025. До набрання ним чинності оплата праці педагогічних працівників здійснювалася за години педагогічного навантаження, встановлені в тарифікаційному списку, з розрахунку норми педагогічного навантаження на ставку. Нині педагогічних працівників ЗДО тарифікують на основі обсягу їхнього робочого часу, який включає педагогічне навантаження та іншу педагогічну діяльність.
Обсяг іншої педагогічної діяльності визначають пропорційно до встановленої норми педнавантаження на ставку. Збільшення педагогічного навантаження працівника порівняно з нормою на ставку автоматично пропорційно збільшує обсяг іншої педагогічної роботи.
Тобто після 03.03.2025 години педагогічного навантаження, встановлені в тарифікаційному списку для кожного працівника, переводять у години робочого часу. Для цього МОН пропонує застосовувати такий порядок перерахунку (лист від 21.05.2025 № 1/10474-25):
робочий час у тарифікаційному списку = педнавантаження в тарифікаційному списку ÷ норму педнавантаження, встановленого новим Законом про дошкільну освіту * норму робочого часу на ставку.
Приклади перерахунку:
- Вихователь на групі з режимом роботи 10,5 годин мав педнавантаження в тарифікації 27 годин на тиждень (30 годин * 0,9 ставки). Після 03.03.2025 його робочий час в тарифікації становитиме 32,4 години (27÷25*30), з яких 27 годин — педнавантаження та 5,4 години — інша педагогічна робота.
- Для вихователя, який мав педнавантаження в тарифікації 30 годин на тиждень, робочий час становитиме 36 годин (30÷25*30), з яких 30 годин — педнавантаження та 6 годин — інша педагогічна робота.
- Для вихователя інклюзивної групи, який мав педнавантаження на 1,1 ставку 27,5 годин на тиждень, робочий час становитиме 33 години (27,5÷25*30), з яких 27,5 годин —педнавантаження та 5,5 годин — інша педагогічна робота.
Години заміни тимчасово відсутніх педпрацівників не враховують у нормі робочого часу та оплачують додатково відповідно до вимог законодавства.
Облік робочого часу: як табелювати вихователів ЗДО
Робочий час вихователів у дошкільному закладі фіксують у Табелі обліку використання робочого часу.
У табель обліку використання робочого часу працівників заносять дані про:
- робочі дні — робочий час працівника;
- дні відсутності на робочому місці — відпустки, тимчасова непрацездатність, відрядження тощо.
У листі від 21.05.2025 № 1/10474-25 МОН звертає увагу на те, що оскільки педнавантаження є складовою робочого часу педагогічного працівника й оплата його праці проводиться за робочий час, то вносити до табеля обліку використання робочого часу дані про педнавантаження немає необхідності. Натомість керівник ЗДО може прийняти рішення про внесення до табеля даних і про робочий час, і про педагогічне навантаження.
На вебінарі від МОН 04.04.2025 Анастасія Коновалова, заступниця міністра освіти і науки України з питань дошкільної освіти роз’яснила питання щодо табелювання робочого часу педагогів ЗДО і запропонувала такі варіанти ведення табеля:
- вказувати одним рядком обсяг загального робочого часу;
- розмежовувати в табелі години педнавантаження та організаційно-методичної роботи щодня;
- табелювати години педнавантаження щодня, а години організаційно-методичної роботи — одним рядком за тиждень.
Оскільки години заміни тимчасово відсутніх працівників мають бути оплачені додатково, МОН вважає за необхідне вносити до табеля обліку використання робочого часу інформацію про години заміни.