Картки контролю як інструмент спостереження і аналізу освітнього процесу в ЗДО

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Педагогічне спостереження як найбільш відомий метод вивчення освітньої діяльності керівники ЗДО застосовують постійно, і тому для них важливий відповідний інструментарій. Проаналізуєте запропоновані зразки карток контролю, щоб використати їх як приклад або основу для розробки власних.
🎁 Тримайте подарунок від редакції Вищої школи освітнього менеджменту :
Картки контролю як інструмент спостереження і аналізу освітнього процесу в ЗДО
Схема розгорнутого аналізу переглянутого заняття

Скачати


Педагогічне спостереження

Педагогічне спостереження — метод оцінювання освітнього процесу. Педагогічне спостереження — це активне, спеціально організоване, цілеспрямоване та планомірне сприймання об’єкта вивчення в умовах повсякденного освітнього процесу. Основне завдання педагогічного спостереження — зібрати факти, детально зафіксувати їх суттєві ознаки та підготувати висновки й пропозиції для удосконалення освітньої діяльності.

Керівник і вихователь-методист дошкільного закладу застосовують такі види педагогічного спостереження:

  • за освітнім середовищем;
  • за навчальним заняттям та іншими формами організації діяльності дітей.

Картки контролю в ЗДО

Завдяки спостереженню у реальному часі можна побачити:

  • чи доцільно використовують педагоги методи та прийоми впливу на розвиток дітей;
  • на якому рівні педагоги залучають дітей до продуктивної діяльності;
  • як взаємодіють між собою діти та дорослі, діти між собою;
  • чи панує позитивна психологічна атмосфера під час різних форм взаємодії тощо.

Для того щоб педагогічне спостереження за освітнім процесом було інформативним та результативним, а ще й підготовка до нього не потребувала зайвого часу — корисними будуть уніфіковані форми для фіксування результатів спостереження. Про них йтиметься далі.

Поведінка дітей: картки спостережень

Картки контролю в ЗДО: навіщо використовувати

Коли вивчаєте освітній процес, картки контролю допомагають чи ускладнюють вашу роботу? Усе залежить від вашого вибору. Для когось це шпаргалка-підказка, а хтось вважає, що картки ускладнюють, перевантажують критеріями процес вивчення освітньої діяльності. Істина, як завжди, посередині.

На власному досвіді я переконалася, що цінність карток-пам’яток-шаблонів у тому, що вони:

  • оптимізують час керівника;
  • зменшують обсяг щоденних записів;
  • певною мірою уніфікують підходи до аналізу та оцінювання тих процесів, що ви вивчаєте.

Ще один «плюс»: картки аналізу занять чи інших форм організації діяльності дітей можуть використовувати вихователі для підготовки та самоаналізу, для уточнення критеріїв оцінювання певних форм роботи з дітьми.

Перегляньте, опрацюйте та збережіть собі зразки карток та пам’яток, що можуть стати вам у пригоді. На їх основі зможете укладати свої шаблони.

Картки тематичного контролю в ЗДО (ДНЗ)

Картки контролю можна створювати та підбирати під різні цілі педагогічного  спостереження. ЦЕ можуть бути картки контролю, які вихователь-методист укладає до тематичної перевірки. Вони стосуються окремих напрямів освітньої діяльності чи розвитку дитини. Скористайтеся прикладами карток тематичного контролю:

Картки оперативного контролю в ЗДО (ДНЗ)

Оперативний контроль — це одномоментний зріз ситуації в освітньому процесі. Тож картки оперативного контролю можуть стати у пригоді, щоб проаналізувати:

  • стан підготовки до занять;
  • оснащення педагогічного процесу з певного напряму;
  • аналіз планування — календарного, перспективного; 
  • облаштування розвивального середовища тощо.

Приклади карток оперативного контролю:

Ще приклади карток оперативного контролю, якими можете скоистатися:

Картки аналізу занять

На основі прикладів карток аналізу занять можете сформувати свої картки контролю.

 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді