Картки контролю як інструмент спостереження і аналізу освітнього процесу в ЗДО
Педагогічне спостереження
Педагогічне спостереження — метод оцінювання освітнього процесу. Педагогічне спостереження — це активне, спеціально організоване, цілеспрямоване та планомірне сприймання об’єкта вивчення в умовах повсякденного освітнього процесу. Основне завдання педагогічного спостереження — зібрати факти, детально зафіксувати їх суттєві ознаки та підготувати висновки й пропозиції для удосконалення освітньої діяльності.
Керівник і вихователь-методист дошкільного закладу застосовують такі види педагогічного спостереження:
- за освітнім середовищем;
- за навчальним заняттям та іншими формами організації діяльності дітей.
Завдяки спостереженню у реальному часі можна побачити:
- чи доцільно використовують педагоги методи та прийоми впливу на розвиток дітей;
- на якому рівні педагоги залучають дітей до продуктивної діяльності;
- як взаємодіють між собою діти та дорослі, діти між собою;
- чи панує позитивна психологічна атмосфера під час різних форм взаємодії тощо.
Для того щоб педагогічне спостереження за освітнім процесом було інформативним та результативним, а ще й підготовка до нього не потребувала зайвого часу — корисними будуть уніфіковані форми для фіксування результатів спостереження. Про них йтиметься далі.
Поведінка дітей: картки спостережень
Картки контролю в ЗДО: навіщо використовувати
Коли вивчаєте освітній процес, картки контролю допомагають чи ускладнюють вашу роботу? Усе залежить від вашого вибору. Для когось це шпаргалка-підказка, а хтось вважає, що картки ускладнюють, перевантажують критеріями процес вивчення освітньої діяльності. Істина, як завжди, посередині.
На власному досвіді я переконалася, що цінність карток-пам’яток-шаблонів у тому, що вони:
- оптимізують час керівника;
- зменшують обсяг щоденних записів;
- певною мірою уніфікують підходи до аналізу та оцінювання тих процесів, що ви вивчаєте.
Ще один «плюс»: картки аналізу занять чи інших форм організації діяльності дітей можуть використовувати вихователі для підготовки та самоаналізу, для уточнення критеріїв оцінювання певних форм роботи з дітьми.
Перегляньте, опрацюйте та збережіть собі зразки карток та пам’яток, що можуть стати вам у пригоді. На їх основі зможете укладати свої шаблони.
Картки тематичного контролю в ЗДО (ДНЗ)
Картки контролю можна створювати та підбирати під різні цілі педагогічного спостереження. ЦЕ можуть бути картки контролю, які вихователь-методист укладає до тематичної перевірки. Вони стосуються окремих напрямів освітньої діяльності чи розвитку дитини. Скористайтеся прикладами карток тематичного контролю:
- Картка контролю організації роботи із сенсорного розвитку дітей
- Картка контролю організації роботи з розвитку монологічного мовлення дітей
- Картка контролю організації роботи з формування основ фінансової грамотності в дошкільників
- Картка контролю організації роботи з розвитку мовленнєвих навичок у дітей
- Картка контролю організації національно-патріотичного виховання дошкільників
Картки оперативного контролю в ЗДО (ДНЗ)
Оперативний контроль — це одномоментний зріз ситуації в освітньому процесі. Тож картки оперативного контролю можуть стати у пригоді, щоб проаналізувати:
- стан підготовки до занять;
- оснащення педагогічного процесу з певного напряму;
- аналіз планування — календарного, перспективного;
- облаштування розвивального середовища тощо.
Приклади карток оперативного контролю:
- Картка контролю організації дослідницько-експериментальної діяльності дітей
- Картка контролю організації зображувальної діяльності дітей
- Картка контролю використання педагогами електронних дидактичних засобів
- Інструментарій для оперативного контролю влітку
- Картка оцінювання готовності групових приміщень до нового навчального року
Ще приклади карток оперативного контролю, якими можете скоистатися:
Картки аналізу занять
На основі прикладів карток аналізу занять можете сформувати свої картки контролю.