Обов’язок оприлюднювати відомості про доходи та власність у порядку подання електронних декларацій покладено на посадових осіб Законом України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII. Перелік суб’єктів декларування визначено у статті 3 цього Закону.
Зокрема, під дію норм Закону № 1700 підпадають посадові особи юридичних осіб публічного права.
Чи школа — юридична особа публічного права
Види юридичних осіб визначено статтею 81 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 № 435-IV.
Українським законодавством виокремлено два види юридичних осіб:
- приватного права
- публічного права.
Зрозуміло, що юридичною особою приватного права може бути, відповідно, приватна школа.
Юридичні ж особи публічного права, за статею 81 ЦКУ, постають відповідно до розпорядчого акта:
- Президента України
- органів:
– державної влади
– влади АР Крим
– місцевого самоврядування.
Умови створення навчальних закладів визначені статтею 18 Закону України «Про освіту» від 23.05.1991 № 1060-XII. Повноваження створювати школи надано:
- органам:
– державної виконавчої влади
– місцевого самоврядування
- релігійним організаціям
- підприємствам, установам, організаціям незалежно від форм власності
- громадянам.
Правомірно зробити висновок, що навчальні заклади державної та комунальної форм власності є юридичними особами публічного права.
Чи директор школи та його заступники — посадові особи
У своєму листі щодо надання офіційних роз’яснень законодавства від 03.11.2006 № 22-48-548 Міністерство юстиції України зауважує: з огляду на правозастосовну практику головним критерієм віднесення особи до кола посадових осіб є наявність у неї організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій.
З’ясуємо, чи виконують керівники навчальних закладів такі функції.
Що є організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими обов’язками, розтлумачено в постанові пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про хабарництво» від 26.04.2002 № 5.
Організаційно-розпорядчі обов’язки
У змісті поняття «Організаційно-розпорядчі обов’язки» визначене керівництво:
- трудовим колективом
- ділянкою роботи
- виробничою діяльністю окремих працівників.
Адміністративно-господарські обов’язки
У змісті поняття «Адміністративно-господарські обов’язки» вбачають управління або розпоряджання державним, колективним чи приватним майном, як-от:
- установлення порядку його зберігання, переробки, реалізації
- забезпечення контролю за згаданими операціями.
Як бачимо, керівників навчальних закладів та їхніх заступників цілком можна вважати посадовими особами, які виконують організаційно-розпорядчі та/чи адміністративно-господарські функції.
Галузева угода на 2016-2020 роки
А тепер з’ясуймо, чи підпадають вони під норми законодавства, що встановлюють обов’язок подання електронних декларацій.
Чи подавати електронні декларації
Електронне декларування є невід’ємною складовою антикорупційного фінансового контролю в державі.
Директори не лише шкіл наприкінці 2016 року бідкалися, чи подаватимуть, чи не подаватимуть електронні декларації.
Тим часом Верховна Рада України прийняла один із найочікуваніших у державі актів — Закон України «Про Вищу раду правосуддя» від 21.12.2016 № 1798-VIII. Здавалося б, який стосунок він має до освітньої галузі. Але Прикінцевими та перехідними положеннями цього закону внесено низку змін до інших законодавчих актів, зокрема й до Закону № 1700, який доповнено частиною 5.
Із набранням 05.01.2017 чинності змін дія розділу VII «Фінансовий контроль» Закону № 1700 не поширюється на посадових осіб закладів, установ та організацій, які здійснюють основну діяльність у сфері:
| ||
| ||
| ||
| окрім |
|
|
| |
|
| |
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Отже, керівництво шкіл звільнене від обов’язку подання декларацій в електронному вигляді.