Що не так з українськими школами: ДСЯО провела масштабні перевірки навчальних закладів
У 2024 році Державна служба якості освіти України провела 132 позапланових інституційних аудити у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО) в 19 областях та місті Київ.
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
Перевірки охопили чотири ключові напрями діяльності шкіл:
- освітнє середовище,
- систему оцінювання навчальних результатів,
- педагогічну діяльність,
- управлінські процеси.
Найкращі результати аудит засвідчив у напрямі управлінських процесів — на достатньому або високому рівні цей напрям оцінили в 62% шкіл.
Педагогічну діяльність фахівці визнали якісною у 55% ЗЗСО.
Водночас освітнє середовище та система оцінювання результатів навчання учнів виявилися найбільш проблемними — 60% шкіл потребують покращення за цими напрямами.
На високому рівні всі чотири напрями були оцінені лише в окремих закладах — зокрема в Закарпатській, Івано-Франківській, Львівській, Черкаській областях та Києві. Найнижчі оцінки зафіксовані лише за одним напрямом — управлінські процеси в одній школі Чернігівської області.
🔹 Освітнє середовище
Позитив: у 62% шкіл створено безпечне середовище, вільне від насильства та дискримінації.
Проблема: інклюзивність, мотивація та розвиток залишаються викликом — лише 2% ЗЗСО отримали високу оцінку за цим критерієм.

🔹 Система оцінювання результатів навчання
Найслабший напрям: понад 50% шкіл мають застарілі чи непрозорі підходи до оцінювання, відсутні сучасні методи моніторингу успішності.
У 56% ЗЗСО відсутня чітка й зрозуміла система оцінювання.
54% шкіл не мають ефективного внутрішнього моніторингу навчальних досягнень.
🔹 Педагогічна діяльність
Позитив: співпраця з учнями та батьками налагоджена у 74% шкіл (достатній рівень).
Проблема: дотримання академічної доброчесності потребує уваги — понад 55% шкіл отримали оцінку «потребує покращення».
🔹 Управлінські процеси
Найкращі показники — у сфері кадрової політики та етики: у понад 70% шкіл оцінено як достатні або високі.
Проблема: стратегічне планування та моніторинг цілей — слабке місце у 56% ЗЗСО.
Отримані результати мають стати орієнтиром для вдосконалення освітнього процесу в кожному закладі. Частину проблем можна вирішити на місці, інші потребують співпраці з місцевою владою та громадськістю.
Аудит — не контроль, а інструмент розвитку, наголошують у Державній службі якості освіти. Він дозволяє побачити реальний стан шкіл, виявити сильні сторони та зони росту.
Раніше ми писали: