Що не так з українськими школами: ДСЯО провела масштабні перевірки навчальних закладів

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Інституційні аудити 2024 року: cильні та слабкі сторони в освітній діяльності закладів загальної середньої освіти

Результати інституційних аудитів у школах

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: березень 2025
   Скачати  

             

У 2024 році Державна служба якості освіти України провела 132 позапланових інституційних аудити у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО) в 19 областях та місті Київ. 

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

Перевірки охопили чотири ключові напрями діяльності шкіл:

  • освітнє середовище,
  • систему оцінювання навчальних результатів,
  • педагогічну діяльність,
  • управлінські процеси.

Найкращі результати аудит засвідчив у напрямі управлінських процесів — на достатньому або високому рівні цей напрям оцінили в 62% шкіл.

Педагогічну діяльність фахівці визнали якісною у 55% ЗЗСО.

Водночас освітнє середовище та система оцінювання результатів навчання учнів виявилися найбільш проблемними — 60% шкіл потребують покращення за цими напрямами.

На високому рівні всі чотири напрями були оцінені лише в окремих закладах — зокрема в Закарпатській, Івано-Франківській, Львівській, Черкаській областях та Києві. Найнижчі оцінки зафіксовані лише за одним напрямом — управлінські процеси в одній школі Чернігівської області.

🔹 Освітнє середовище

Позитив: у 62% шкіл створено безпечне середовище, вільне від насильства та дискримінації.

Проблема: інклюзивність, мотивація та розвиток залишаються викликом — лише 2% ЗЗСО отримали високу оцінку за цим критерієм.

image58
Чи можна вчителю одночасно присвоїти вищу кваліфікаційну категорію та педагогічне звання Учитель української мови атестується на присвоєння кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії» та педагогічного звання «старший вчитель». Чи має він право це зробити під час однієї атестації та чи спрацьовуватиме в цій ситуації недотримання послідовності?
Відповідає Антоніна КЛИМЕНКО, начальник управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки працівників освіти і науки України

🔹 Система оцінювання результатів навчання

Найслабший напрям: понад 50% шкіл мають застарілі чи непрозорі підходи до оцінювання, відсутні сучасні методи моніторингу успішності.

У 56% ЗЗСО відсутня чітка й зрозуміла система оцінювання.

54% шкіл не мають ефективного внутрішнього моніторингу навчальних досягнень.

🔹 Педагогічна діяльність

Позитив: співпраця з учнями та батьками налагоджена у 74% шкіл (достатній рівень).

Проблема: дотримання академічної доброчесності потребує уваги — понад 55% шкіл отримали оцінку «потребує покращення».

🔹 Управлінські процеси

Найкращі показники — у сфері кадрової політики та етики: у понад 70% шкіл оцінено як достатні або високі.

Проблема: стратегічне планування та моніторинг цілей — слабке місце у 56% ЗЗСО.

Отримані результати мають стати орієнтиром для вдосконалення освітнього процесу в кожному закладі. Частину проблем можна вирішити на місці, інші потребують співпраці з місцевою владою та громадськістю.

Аудит — не контроль, а інструмент розвитку, наголошують у Державній службі якості освіти. Він дозволяє побачити реальний стан шкіл, виявити сильні сторони та зони росту.

Раніше ми писали:

Педрада. Телеграм. Новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Літні канікули 2025: коли і як відпочиватимуть школярі

Освітній процес в українських закладах загальної середньої освіти завершується здебільшого влітку. Хто визначає тривалість навчального року та літніх канікул, коли літні канікули 2025 – з’ясуємо у статті
681

Академічна недоброчесність у школі: приклади та відповідальність

У Законі про освіту є інструмент боротьби з порушенням академічної доброчесності — стаття 42. Які є види, випадки та відповідальність за порушення академічної доброчесності — читайте у матеріалі.
27946

БКДО: Державний стандарт дошкільної освіти

Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) затверджено 12 січня 2021 року наказом МОН №33. БКДО визначає вимоги до обов’язкових компетентностей та результатів освіти дитини дошкільного віку. А також умови, за яких ці результати можуть бути досягнуті відповідно до міжнародних стандартів якості освіти.
98095

Педагогічне кредо вчителя: повір у неймовірне — і зможеш зробити неможливе

Чи відіграє педагогічне кредо свою роль у вашій професійній діяльності? Чи ви його склали й забули? Воно справжнє, саме для вас і про вас, чи абстрактне, для веб-сайту школи чи плакату на стіні?
54394

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді