Більше вибору та кращі умови для учнів: як Україна готується до профільного навчання у старших класах

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Реформа старшої школи: у МОН розвінчали міфи та відповіли на поширені запитання

Впровадження реформи старшої школи

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: листопад 2025
   Скачати  

             

Міністерство освіти і науки України готується до масштабної реформи старшої школи — з 2027 року учні 10–12 класів навчатимуться за профільною системою. Це частина трансформації в межах концепції «Нова українська школа», яка має на меті підвищити якість освіти, надати учням більше свободи вибору та орієнтувати навчання на майбутню професію.

Про Держстандарт профільної середньої освіти

Що передбачає реформа?

Головна зміна — запровадження профільного навчання. Старшокласники зможуть:

  • обирати профіль навчання (наприклад, гуманітарний, природничий, технологічний тощо);
  • частину предметів / курсів — у межах профілю;
  • додаткові курси поза профілем — для розширення кругозору.

Навчання відбуватиметься в академічних ліцеях, які будуть окремими освітніми установами, відокремленими від початкової школи, а бажано — і від середньої (5–9 класи). Такий підхід дозволить гнучко формувати групи та організовувати індивідуальні траєкторії навчання.

Ліцеї будуть розташовані так, щоб забезпечити доступність для всіх учнів. Максимальна відстань — до 30 км, у багатьох випадках — менше. Підвезення до закладу буде організовано.

За даними опитування Київського міжнародного інституту соціології (2024), 72% учнів 10–11 класів готові навчатися далі від дому, якщо заклад пропонує кращі умови. Більшість батьків також підтримують цю модель — за умови транспортування та прийнятної відстані.

Чи закриватимуть початкові школи або гімназії?

Ні. Реформа не стосується 1–9 класів. Початкові школи залишаться в громадах, близько до місця проживання. Гімназії (5–9 класи) теж продовжать працювати. Змінюється лише організація старшої школи (10–12 класи).

Старшокласники мають інші освітні потреби, тому їм потрібне:

  • середовище з сучасним обладнанням;
  • більше варіантів вибору предметів;
  • інший підхід до навчання — не лише класно-урочна система, а й навчання в групах, модульне викладання курсів тощо.

Традиційна модель, коли учні залишаються в тій самій школі на 10 клас, часто обмежує їхній вибір. Ліцеї відкривають нові можливості для самореалізації.

Щоб забезпечити вибір профілів і курсів, у ліцеї має бути орієнтовно 100 учнів на паралелі. Це дозволяє формувати повноцінні групи та пропонувати більше варіантів для індивідуального навчання.

Як це вплине на учнів із сільської місцевості?

Навпаки, реформа покликана покращити доступ сільських учнів до якісної освіти. Наразі в сільських школах:

  • часто немає вибору профілю;
  • бракує вчителів певних предметів;
  • один учитель змушений викладати 3 і більше дисциплін.

Ліцеї змінять цю ситуацію, надаючи доступ до ширшого спектра курсів, кращих умов навчання та висококваліфікованих педагогів.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Новий вимір професії вчителя: які компетентності є ключовими сьогодні

Визначаємо три основні групи компетентностей, які визначають ефективність педагога. Диференціюємо поняття «компетентність» і «компетенція». З'ясовуємо, які вміння для реалізації компетентностей важливі
57727

Інструктажі з питань охорони праці для працівників закладу освіти

Під час прийняття на роботу та періодично працівники закладу освіти зобов’язані проходити інструктажі з питань охорони праці. Які види інструктажів існують, хто їх проводить з працівниками та за яких умов — далі у статті
17559

Визначаємо відповідність педагогічного працівника кваліфікаційній категорії

Кваліфікаційні категорії педагогічним працівникам закладів освіти присвоюють чи підтверджують лише за результатами атестації. При цьому враховують, зокрема, вимоги, які встановлені до рівня професійної кваліфікації та стажу працівників. Розглянемо, які саме
46108

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді