Більше вибору та кращі умови для учнів: як Україна готується до профільного навчання у старших класах

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Реформа старшої школи: у МОН розвінчали міфи та відповіли на поширені запитання

Впровадження реформи старшої школи

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: березень 2025
   Скачати  

             

Міністерство освіти і науки України готується до масштабної реформи старшої школи — з 2027 року учні 10–12 класів навчатимуться за профільною системою. Це частина трансформації в межах концепції «Нова українська школа», яка має на меті підвищити якість освіти, надати учням більше свободи вибору та орієнтувати навчання на майбутню професію.

Про Держстандарт профільної середньої освіти

Що передбачає реформа?

Головна зміна — запровадження профільного навчання. Старшокласники зможуть:

  • обирати профіль навчання (наприклад, гуманітарний, природничий, технологічний тощо);
  • частину предметів / курсів — у межах профілю;
  • додаткові курси поза профілем — для розширення кругозору.

Навчання відбуватиметься в академічних ліцеях, які будуть окремими освітніми установами, відокремленими від початкової школи, а бажано — і від середньої (5–9 класи). Такий підхід дозволить гнучко формувати групи та організовувати індивідуальні траєкторії навчання.

Ліцеї будуть розташовані так, щоб забезпечити доступність для всіх учнів. Максимальна відстань — до 30 км, у багатьох випадках — менше. Підвезення до закладу буде організовано.

За даними опитування Київського міжнародного інституту соціології (2024), 72% учнів 10–11 класів готові навчатися далі від дому, якщо заклад пропонує кращі умови. Більшість батьків також підтримують цю модель — за умови транспортування та прийнятної відстані.

Чи закриватимуть початкові школи або гімназії?

Ні. Реформа не стосується 1–9 класів. Початкові школи залишаться в громадах, близько до місця проживання. Гімназії (5–9 класи) теж продовжать працювати. Змінюється лише організація старшої школи (10–12 класи).

Старшокласники мають інші освітні потреби, тому їм потрібне:

  • середовище з сучасним обладнанням;
  • більше варіантів вибору предметів;
  • інший підхід до навчання — не лише класно-урочна система, а й навчання в групах, модульне викладання курсів тощо.

Традиційна модель, коли учні залишаються в тій самій школі на 10 клас, часто обмежує їхній вибір. Ліцеї відкривають нові можливості для самореалізації.

Щоб забезпечити вибір профілів і курсів, у ліцеї має бути орієнтовно 100 учнів на паралелі. Це дозволяє формувати повноцінні групи та пропонувати більше варіантів для індивідуального навчання.

Як це вплине на учнів із сільської місцевості?

Навпаки, реформа покликана покращити доступ сільських учнів до якісної освіти. Наразі в сільських школах:

  • часто немає вибору профілю;
  • бракує вчителів певних предметів;
  • один учитель змушений викладати 3 і більше дисциплін.

Ліцеї змінять цю ситуацію, надаючи доступ до ширшого спектра курсів, кращих умов навчання та висококваліфікованих педагогів.

Педрада. Телеграм. Новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Академічна недоброчесність у школі: приклади та відповідальність

У Законі про освіту є інструмент боротьби з порушенням академічної доброчесності — стаття 42. Які є види, випадки та відповідальність за порушення академічної доброчесності — читайте у матеріалі.
27946

БКДО: Державний стандарт дошкільної освіти

Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) затверджено 12 січня 2021 року наказом МОН №33. БКДО визначає вимоги до обов’язкових компетентностей та результатів освіти дитини дошкільного віку. А також умови, за яких ці результати можуть бути досягнуті відповідно до міжнародних стандартів якості освіти.
98095

Педагогічне кредо вчителя: повір у неймовірне — і зможеш зробити неможливе

Чи відіграє педагогічне кредо свою роль у вашій професійній діяльності? Чи ви його склали й забули? Воно справжнє, саме для вас і про вас, чи абстрактне, для веб-сайту школи чи плакату на стіні?
54394

Педагогічне навантаження та оплата праці вчителів: відповідаємо на запитання

Чи не найбільше запитань, які надходять до нашого видавництва, стосуються оплати праці педагогів та педагогічного навантаження. Розглянемо найпоширеніші. Відповіді — за матеріалами журналу "Практика управління закладом освіти"
1518

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді