Більше вибору та кращі умови для учнів: як Україна готується до профільного навчання у старших класах

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Реформа старшої школи: у МОН розвінчали міфи та відповіли на поширені запитання

Впровадження реформи старшої школи

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: жовтень 2025
   Скачати  

             

Міністерство освіти і науки України готується до масштабної реформи старшої школи — з 2027 року учні 10–12 класів навчатимуться за профільною системою. Це частина трансформації в межах концепції «Нова українська школа», яка має на меті підвищити якість освіти, надати учням більше свободи вибору та орієнтувати навчання на майбутню професію.

Про Держстандарт профільної середньої освіти

Що передбачає реформа?

Головна зміна — запровадження профільного навчання. Старшокласники зможуть:

  • обирати профіль навчання (наприклад, гуманітарний, природничий, технологічний тощо);
  • частину предметів / курсів — у межах профілю;
  • додаткові курси поза профілем — для розширення кругозору.

Навчання відбуватиметься в академічних ліцеях, які будуть окремими освітніми установами, відокремленими від початкової школи, а бажано — і від середньої (5–9 класи). Такий підхід дозволить гнучко формувати групи та організовувати індивідуальні траєкторії навчання.

Ліцеї будуть розташовані так, щоб забезпечити доступність для всіх учнів. Максимальна відстань — до 30 км, у багатьох випадках — менше. Підвезення до закладу буде організовано.

За даними опитування Київського міжнародного інституту соціології (2024), 72% учнів 10–11 класів готові навчатися далі від дому, якщо заклад пропонує кращі умови. Більшість батьків також підтримують цю модель — за умови транспортування та прийнятної відстані.

Чи закриватимуть початкові школи або гімназії?

Ні. Реформа не стосується 1–9 класів. Початкові школи залишаться в громадах, близько до місця проживання. Гімназії (5–9 класи) теж продовжать працювати. Змінюється лише організація старшої школи (10–12 класи).

Старшокласники мають інші освітні потреби, тому їм потрібне:

  • середовище з сучасним обладнанням;
  • більше варіантів вибору предметів;
  • інший підхід до навчання — не лише класно-урочна система, а й навчання в групах, модульне викладання курсів тощо.

Традиційна модель, коли учні залишаються в тій самій школі на 10 клас, часто обмежує їхній вибір. Ліцеї відкривають нові можливості для самореалізації.

Щоб забезпечити вибір профілів і курсів, у ліцеї має бути орієнтовно 100 учнів на паралелі. Це дозволяє формувати повноцінні групи та пропонувати більше варіантів для індивідуального навчання.

Як це вплине на учнів із сільської місцевості?

Навпаки, реформа покликана покращити доступ сільських учнів до якісної освіти. Наразі в сільських школах:

  • часто немає вибору профілю;
  • бракує вчителів певних предметів;
  • один учитель змушений викладати 3 і більше дисциплін.

Ліцеї змінять цю ситуацію, надаючи доступ до ширшого спектра курсів, кращих умов навчання та висококваліфікованих педагогів.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Основи фінансової грамотності — дошкільникам

Варто говорити з дітьми про гроші вже з раннього віку як з дорослими й відповідати на їхні запитання. Лише за таких умов у дітей поступово формуватимуться адекватні уявлення про гроші та навички правильного поводження з ними.
3932

Як скласти ефективний річний план роботи практичному психологу дошкільного закладу

І початківець, і досвідчений педагог може мати проблеми з плануванням своєї роботи. Наче рецепт простий — спершу обрати ключові завдання, а за ними й інші з’являться. Як визначити та візуалізувати завдання, щоб річний план був реальним та ефективним? Читаємо у статті
36461

Річний план практичного психолога: як узгодити вимоги МОН, запит школи та власний саморозвиток

Як скласти річний план роботи практичного психолога? Ключові пріоритети МОН, аналіз минулого року, планування саморозвитку та врахування запитів і завдань закладу освіти
44378

Асистент вчителя: основні обов’язки

Розглянемо, які функції виконує асистент вчителя, як він співпрацює з учителем та яка різниця між асистентом вчителя та асистентом дитини
81716

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді