Формувальне оцінювання: способи та інструменти залучення учнів
В Україні планують запровадити вдосконалену державну підсумкову атестацію для учнів 4-х та 9-х класів. Перший етап апробації деяких складників ДПА для 4-класників відбувся навесні 2024 року. Пілотне тестування для 9-класників планують провести у 2026 році.
Таку інформацію зазначили в Українському центрі оцінювання якості освіти.
У 2017 році УЦОЯО ініціював розроблення комплексної «Стратегії розвитку освітніх оцінювань у сфері загальної середньої освіти в Україні до 2030 року» (затвердили у 2019 році). У стратегії визначено, які освітні оцінювання варто запровадити з огляду на імплементацію концепції Нової української школи.
Планувалося, що впровадження цих компонентів відбуватиметься поступово, згідно за графіком. Однак цьому спочатку завадила пандемія COVID-19, а згодом повномасштабне вторгнення.
Проте, навесні 2024 року відбулося пілотування окремих складників ДПА для 4-класників. Його результати показали, що модель оцінювання навчальних результатів учнів і учениць вимагає певних змін. Тому у 2025 році УЦОЯО проведе 2-й етап апробації ДПА-4.
«Дані, отримані за його підсумками, не позначаться на підсумкових (річних) оцінках учнів/учениць, натомість їх використають для уточнення підходів до оцінювання, розроблення моделі тестування, яка має забезпечувати якомога повніше охоплення обов’язкових результатів навчання, визначених новим Державним стандартом початкової освіти й чинними освітніми програмами для початкової школи», — зауважили в УЦОЯО.
Норма про наповнюваніть класів покликана полегшити взаємодію вчителів і учнів та зробити освітній процес ефективнішим завдяки зменшенню кількості дітей у класі.
Як повідомили в центрі, більшим викликом є розробка моделі оцінювання для 9-класників. Зокрема, через те, що кількість освітніх галузей, які має охопити ДПА–9, є посутньо більшою, порівнюючи з початковою школою. Також українські учні 9-х класів навчаються за десятками різних модельних навчальних програм, що відрізняються за змістом.
В УЦОЯО вважають, що найбільш імовірним форматом проведення ДПА для 9-х класів буде комп’ютерне тестування, результати якого будуть доступні як для педагогів, так і учнів.
«Зрозуміло, що проведення ДПА–9 на комп’ютерній основі пов’язане з багатьма проблемами: від якості техніки в закладах до дотримання академічної доброчесності під час проведення тестувань. Процес імплементації нової моделі ДПА–9 буде тривалим і багаторічним», — акцентували в центрі.
Наразі фахівці вже почали підготовку до розроблення такої моделі оцінювання навчальних досягнень учнів і учениць 9-х класів.
Окрім того, в центрі планують, що здобуті знання та навички 9-класників оцінюватимуть не лише з мовно-літературної та математичної галузі, а й з:
- громадянської освіти;
- історичної галузі;
- іноземних мов;
- природничих галузей.
«Наразі плануємо, що вже у 2026 році ми попросимо деякі заклади освіти долучитися до пілотування ДПА–9. Як і у випадку з ДПА–4, участь буде добровільною, а результати використовуватимуть лише для вдосконалення розроблюваних підходів», — наголосили в УЦОЯО.
За інформацією УЦОЯО