У МОН розглянули моделі профільної освіти на прикладах європейських закладів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Основні тези з семінару МОН і ОЕСР щодо моделі профільної освіти в Україні та інших країнах

Моделі профільної середньої освіти

Як підтримати підлітка у кризовій ситуації: 10 порад

У світі є кілька моделей профільної середньої освіти, тому перш ніж ухвалювати рішення, потрібно оцінити плюси й мінуси кожної.

Саме стало основною темою семінару «Моделі профільної середньої освіти — перспективи для України». На запрошення Міністерства освіти і науки України до нього наживо долучився директор із питань освіти та навичок Організації економічного співробітництва та розвитку Андреас Шляйхер.

З 2027 року в Україні буде функціонувати нова модель профільної середньої освіти. Тоді перший потік учнів Нової української школи перейде в 10 клас. У 2025 році, із дворічним випередженням, розпочнеться пілотування.

«Реформа "Нова українська школа" посідає центральне місце в нашій освітній стратегії. Ми прагнемо створити систему освіти, зосереджену на особистості дитини й розвитку компетентностей, які допоможуть досягти успіху в XXI столітті. Це передбачає не лише академічні знання, а й розвиток критичного мислення, креативності, комунікації та співпраці. Саме тому одним із ключових завдань є визначення найбільш ефективної та гнучкої моделі профільної середньої освіти. Освіта — це не просто передавання знань, це фундамент для майбутнього кожної людини й усієї нації», — зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.

За словами заступника очільника МОН Андрія Сташківа, нині в Україні старшокласники можуть обирати профілі, але ця система працює неналежно. Заклади освіти з різними профілями нерівномірно розподілені країною та переважно не забезпечують очікуваної гнучкості в навчальних програмах. Реформа має змінити це.

Із впровадженням реформи учнівство зможе обирати профілі навчання і додатково курси та предмети за межами профіля або для його підсилення. Так з’явиться гнучкість навчання, діти зможуть вивчати те, що їм подобається та що буде потрібно в майбутньому.

Під час аналізу різних систем освіти в Європі було визначено, що спільною ознакою профільної середньої освіти в європейських країнах є трансформація під впливом ринку праці, персоналізація освітніх траєкторій, мотивування учнівства через вибір предметів і курсів. 

Зокрема, кожна з розглянутих шкільних систем перебуває в процесі переосмислення та перепроєктування аспектів навчання. Відповідні зміни зможуть надати кожному учню можливість обирати освіту відповідно до своїх цілей і досягати успіху на ринку праці та в особистому житті.

Як роз’яснив Андреас Шляйхер, є різні моделі організації профільного навчання:

  • вибір у межах однієї галузі: якийсь предмет є обов’язковим, але учні можуть додавати якісь компоненти. Наприклад: література є обов’язковою, але учні можуть додати ораторське мистецтво й мистецтво ведення дебатів;
  • є ядро обов’язкових предметів із різних галузей, але учні можуть додати необов’язкові предмети. Наприклад: державна мова й математика — обов’язкові, але можна обрати ще три необов’язкові предмети;
  • галузеві профілі: учні мають ядро предметів чи курсів і можуть додавати до нього 2–3 спеціалізації.

Наразі в Україні працює третя модель, яка, на переконання пана Шляйхера, дає учнівству менше гнучкості. Згідно з результатами дослідження PISA-2022, українські учні більш умотивовані виконувати шкільні завдання, ніж у середньому в країнах Організації економічного співробітництва та розвитку. Водночас 25% учнів пропускали уроки через нудьгу. Окрім того, чимало 15-річних школярів не розуміє, які кваліфікації потрібні для побудови кар’єри.

«Ми маємо дати учням розуміння, що шкільне навчання повʼязане з їхнім майбутнім. Треба їм дати відчуття мети», — наголосив Андреас Шляйхер. 

Цю мету можна дати, якщо дозволити учням бути більш залученими у вибір курсів і предметів. Тоді вони будуть із більшим бажанням вивчати те, що їм цікаво та потрібно в житті.

За інформацією МОН

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Завершення 2024/2025 навчального року в закладах загальної середньої освіти

Усе про завершення 2024/2025 навчального року: дати, оцінювання, документи та особливі випадки. МОН роз'яснює ключові питання для шкіл: визначення термінів, подолання освітніх втрат, переведення учнів, видача документів - зокрема за кордоном та з відзнакою, заохочення та оцінювання досягнень.
47920

Як оплачувати вчителям заміну уроків

У школах часто виникають ситуації, коли складно знайти вчителя, який може провести уроки замість колеги. Наприклад ситуація, коли вчитель фізики відмовляється заміняти уроки математики, чи вчитель літератури — уроки історії, і їм заміну оплачують не за 14 тарифним розрядом, а за 11-м, без надбавок за категорію, яку вони мають за своїм предметом. Як організувати та правильно оплатити заміну уроків — читайте у статті
120

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
159917

Обриси сучасного внутрішньошкільного контролю

Внутрішньошкільний контроль, моніторинг педагогічних процесів і явищ — ціла наука, а вміння успішно його здійснити — мистецтво. Не вдаючись у деталі, окреслимо основні моменти внутрішньошкільного контролю.
31571

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
59611

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді