У МОН розглянули моделі профільної освіти на прикладах європейських закладів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Основні тези з семінару МОН і ОЕСР щодо моделі профільної освіти в Україні та інших країнах

Моделі профільної середньої освіти

Як підтримати підлітка у кризовій ситуації: 10 порад

У світі є кілька моделей профільної середньої освіти, тому перш ніж ухвалювати рішення, потрібно оцінити плюси й мінуси кожної.

Саме стало основною темою семінару «Моделі профільної середньої освіти — перспективи для України». На запрошення Міністерства освіти і науки України до нього наживо долучився директор із питань освіти та навичок Організації економічного співробітництва та розвитку Андреас Шляйхер.

З 2027 року в Україні буде функціонувати нова модель профільної середньої освіти. Тоді перший потік учнів Нової української школи перейде в 10 клас. У 2025 році, із дворічним випередженням, розпочнеться пілотування.

«Реформа "Нова українська школа" посідає центральне місце в нашій освітній стратегії. Ми прагнемо створити систему освіти, зосереджену на особистості дитини й розвитку компетентностей, які допоможуть досягти успіху в XXI столітті. Це передбачає не лише академічні знання, а й розвиток критичного мислення, креативності, комунікації та співпраці. Саме тому одним із ключових завдань є визначення найбільш ефективної та гнучкої моделі профільної середньої освіти. Освіта — це не просто передавання знань, це фундамент для майбутнього кожної людини й усієї нації», — зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.

За словами заступника очільника МОН Андрія Сташківа, нині в Україні старшокласники можуть обирати профілі, але ця система працює неналежно. Заклади освіти з різними профілями нерівномірно розподілені країною та переважно не забезпечують очікуваної гнучкості в навчальних програмах. Реформа має змінити це.

Із впровадженням реформи учнівство зможе обирати профілі навчання і додатково курси та предмети за межами профіля або для його підсилення. Так з’явиться гнучкість навчання, діти зможуть вивчати те, що їм подобається та що буде потрібно в майбутньому.

Під час аналізу різних систем освіти в Європі було визначено, що спільною ознакою профільної середньої освіти в європейських країнах є трансформація під впливом ринку праці, персоналізація освітніх траєкторій, мотивування учнівства через вибір предметів і курсів. 

Зокрема, кожна з розглянутих шкільних систем перебуває в процесі переосмислення та перепроєктування аспектів навчання. Відповідні зміни зможуть надати кожному учню можливість обирати освіту відповідно до своїх цілей і досягати успіху на ринку праці та в особистому житті.

Як роз’яснив Андреас Шляйхер, є різні моделі організації профільного навчання:

  • вибір у межах однієї галузі: якийсь предмет є обов’язковим, але учні можуть додавати якісь компоненти. Наприклад: література є обов’язковою, але учні можуть додати ораторське мистецтво й мистецтво ведення дебатів;
  • є ядро обов’язкових предметів із різних галузей, але учні можуть додати необов’язкові предмети. Наприклад: державна мова й математика — обов’язкові, але можна обрати ще три необов’язкові предмети;
  • галузеві профілі: учні мають ядро предметів чи курсів і можуть додавати до нього 2–3 спеціалізації.

Наразі в Україні працює третя модель, яка, на переконання пана Шляйхера, дає учнівству менше гнучкості. Згідно з результатами дослідження PISA-2022, українські учні більш умотивовані виконувати шкільні завдання, ніж у середньому в країнах Організації економічного співробітництва та розвитку. Водночас 25% учнів пропускали уроки через нудьгу. Окрім того, чимало 15-річних школярів не розуміє, які кваліфікації потрібні для побудови кар’єри.

«Ми маємо дати учням розуміння, що шкільне навчання повʼязане з їхнім майбутнім. Треба їм дати відчуття мети», — наголосив Андреас Шляйхер. 

Цю мету можна дати, якщо дозволити учням бути більш залученими у вибір курсів і предметів. Тоді вони будуть із більшим бажанням вивчати те, що їм цікаво та потрібно в житті.

За інформацією МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Кваліфікаційні категорії педпрацівників та ступені освіти: як співвіднести під час атестації

З’ясуємо, чи тотожні поняття «фаховий молодший бакалавр» та «молодший бакалавр». Розберемося, як співвідноситься кваліфікація в документі про освіту та рівень кваліфікації за Національною рамкою кваліфікацій і як це впливає на атестацію педагога. А також як атестувати педагогів із середньою спеціальною освітою, отриманою до 1991 року
4904

Атестація вчителів у 2026 році: що? де? коли?

Процедура атестації педагогічних працівників триває ледь не увесь навчальний рік. Нелегко всі процеси тримати в голові — що й коли підготувати, виконати… Тож зібрали тут основне
100123

Санітарний регламент для шкіл: на що директору звернути увагу

Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти діє з 2021 року і замінив відповідний ДСанПіН. Порівняємо ці два документи, а також розглянемо внесені в Санітарний регламент зміни щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, аби ви врахували їх у роботі
22674

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді