У МОН розглянули моделі профільної освіти на прикладах європейських закладів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Основні тези з семінару МОН і ОЕСР щодо моделі профільної освіти в Україні та інших країнах

Моделі профільної середньої освіти

Як підтримати підлітка у кризовій ситуації: 10 порад

У світі є кілька моделей профільної середньої освіти, тому перш ніж ухвалювати рішення, потрібно оцінити плюси й мінуси кожної.

Саме стало основною темою семінару «Моделі профільної середньої освіти — перспективи для України». На запрошення Міністерства освіти і науки України до нього наживо долучився директор із питань освіти та навичок Організації економічного співробітництва та розвитку Андреас Шляйхер.

З 2027 року в Україні буде функціонувати нова модель профільної середньої освіти. Тоді перший потік учнів Нової української школи перейде в 10 клас. У 2025 році, із дворічним випередженням, розпочнеться пілотування.

«Реформа "Нова українська школа" посідає центральне місце в нашій освітній стратегії. Ми прагнемо створити систему освіти, зосереджену на особистості дитини й розвитку компетентностей, які допоможуть досягти успіху в XXI столітті. Це передбачає не лише академічні знання, а й розвиток критичного мислення, креативності, комунікації та співпраці. Саме тому одним із ключових завдань є визначення найбільш ефективної та гнучкої моделі профільної середньої освіти. Освіта — це не просто передавання знань, це фундамент для майбутнього кожної людини й усієї нації», — зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.

За словами заступника очільника МОН Андрія Сташківа, нині в Україні старшокласники можуть обирати профілі, але ця система працює неналежно. Заклади освіти з різними профілями нерівномірно розподілені країною та переважно не забезпечують очікуваної гнучкості в навчальних програмах. Реформа має змінити це.

Із впровадженням реформи учнівство зможе обирати профілі навчання і додатково курси та предмети за межами профіля або для його підсилення. Так з’явиться гнучкість навчання, діти зможуть вивчати те, що їм подобається та що буде потрібно в майбутньому.

Під час аналізу різних систем освіти в Європі було визначено, що спільною ознакою профільної середньої освіти в європейських країнах є трансформація під впливом ринку праці, персоналізація освітніх траєкторій, мотивування учнівства через вибір предметів і курсів. 

Зокрема, кожна з розглянутих шкільних систем перебуває в процесі переосмислення та перепроєктування аспектів навчання. Відповідні зміни зможуть надати кожному учню можливість обирати освіту відповідно до своїх цілей і досягати успіху на ринку праці та в особистому житті.

Як роз’яснив Андреас Шляйхер, є різні моделі організації профільного навчання:

  • вибір у межах однієї галузі: якийсь предмет є обов’язковим, але учні можуть додавати якісь компоненти. Наприклад: література є обов’язковою, але учні можуть додати ораторське мистецтво й мистецтво ведення дебатів;
  • є ядро обов’язкових предметів із різних галузей, але учні можуть додати необов’язкові предмети. Наприклад: державна мова й математика — обов’язкові, але можна обрати ще три необов’язкові предмети;
  • галузеві профілі: учні мають ядро предметів чи курсів і можуть додавати до нього 2–3 спеціалізації.

Наразі в Україні працює третя модель, яка, на переконання пана Шляйхера, дає учнівству менше гнучкості. Згідно з результатами дослідження PISA-2022, українські учні більш умотивовані виконувати шкільні завдання, ніж у середньому в країнах Організації економічного співробітництва та розвитку. Водночас 25% учнів пропускали уроки через нудьгу. Окрім того, чимало 15-річних школярів не розуміє, які кваліфікації потрібні для побудови кар’єри.

«Ми маємо дати учням розуміння, що шкільне навчання повʼязане з їхнім майбутнім. Треба їм дати відчуття мети», — наголосив Андреас Шляйхер. 

Цю мету можна дати, якщо дозволити учням бути більш залученими у вибір курсів і предметів. Тоді вони будуть із більшим бажанням вивчати те, що їм цікаво та потрібно в житті.

За інформацією МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
276

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54197

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
750

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
111039

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді