Англійська для дошкільнят
Відповідно до Закону «Про застосування англійської мови в Україні» з 1 вересня 2026 року англійської мови навчатимуть дітей п’яти-шестирічного віку в усіх закладах дошкільної освіти. Зокрема, відповідно до Закону заклади дошкільної освіти забезпечуватимуть:
- застосування англійської мови в освітньому процесі для дітей раннього, молодшого дошкільного та середнього дошкільного віку;
- обов’язкове вивчення англійської мови дітьми старшого дошкільного віку.
Англійська мова для дошкільнят: як вивчати
Англійська мова для дітей дошкільного віку — явище звичне в освітньому просторі. У дошкільних закладах вже давно працюють гуртки з вивчення англійської мови — і для дітей 3—4 років, і для дітей 5—6 років. Тож форми, методи й прийоми навчання дошкільників англійської користуються попитом постійно.
Мова рідна та іноземна: знайди відмінності
Заняття з англійської мови будуємо так, щоб засвоєння мовного матеріалу не було основною метою діяльності дітей. Цікавий матеріал, викладений у нетрадиційній формі, дошкільники запам’ятовують мимовільно.
Насамперед діти оволодівають тими знаннями, що для них близькі, й засвоюють те, що для них очевидне. Тож ми дбаємо, аби навчальний матеріал не був занадто складним, добираємо його ситуативно-тематично, забезпечуємо необхідні наочні засоби.
Новий навчальний матеріал пояснюємо дошкільникам рідною мовою. Наприклад, розповідаємо, як вживати нові граматичні структури, описуємо правила тієї чи тієї гри тощо. Інколи пропонуємо дітям перекладати вивчений матеріал рідною мовою.
Артикуляційна база й інтонація рідної мови дають дітям змогу легко навчатися англійської вимови. Звертаємо увагу дітей на спільне та відмінне у вимові звуків, звукосполучень — так дошкільники ліпше засвоюють матеріал.
Вивчаючи з дітьми лексику та граматику, встановлюємо зв’язок із рідною мовою за формою, значенням і вживанням. Зокрема, під час ознайомлення з лексикою українською мовою пояснюємо дітям:
- значення англійських слів
- принципи словотворення
- поняття багатозначності (пряме та переносне значення слів)
- правила поєднання слів у конструкції та реченні тощо.
Граматику англійської мови теж порівнюємо з українською. З огляду на те, що встановлюємо — схожість чи різницю, — визначаємо кількість і характер граматичних вправ.
На початковому етапі вивчення англійської мови діти користуються знаннями, вміннями, навичками, яких набули, вивчаючи українську мову. Зокрема, під час навчання аудіювання враховуємо, чи вміють діти переказувати зміст тексту, сприйнятого на слух. Під час навчання діалогічного та монологічного мовлення використовуємо такі сформовані вміння:
- описувати рідною мовою те чи те явище, малюнок,
- розмовляти з педагогом та однолітками в межах вивченого матеріалу тощо.
Повторення та закріплення матеріалу
Малюки найкраще запам'ятовують матеріал через регулярне повторення. Тому варто постійно повертатися до вже вивчених слів і фраз, щоб закріпити їх у пам'яті.
Нагороди та похвала
Мотивація грає важливу роль у процесі навчання. Хваліть дитину за кожен успіх у вивченні нових слів чи фраз. Ви можете використовувати невеликі нагороди, як-от наклейки чи аплодисменти, щоб заохочувати інтерес до вивчення.
Дотримуйтеся простоти
Діти дошкільного віку краще засвоюють просту, зрозумілу мову. Використовуйте короткі та чіткі фрази, а також не перевантажуйте заняття складною лексикою. Починайте з базових понять: кольори, числа, форми, назви тварин, їжі тощо.
Навчання англійської мови для дошкільнят має бути веселим і захоплюючим процесом. Чим більше ви будете зацікавлювати дітей через гру та творчі завдання, тим легше їм буде освоювати нову мову.
Англійська для дошкільнят: програма
У варіативному складнику Базового компонента дошкільної освіти є освітній напрям «Мовлення дитини. Іноземна мова». З’ясуймо його зміст, а саме очікувані результати щодо компетентностей дитини наприкінці старшого дошкільного віку.
Мовленнєва компетентність у сфері іноземної мови — це оперування дитиною на базовому рівні основами іншомовних фонетичних, лексичних і граматичних знань у процесі аудіювання, діалогічного та монологічного мовлення.
Емоційно-ціннісне ставлення: виявляє інтерес до іноземної мови як засобу комунікації; мотивована на цінність іншомовного спілкування з однолітками та дорослими. Свідомо демонструє позитивну (вербальну та/або невербальну) реакцію на присутність іноземної мови в довкіллі. Проявляє почуття поваги до національної культури інших народів; дотримується мовленнєвого етикету під час спілкування іноземною мовою, зокрема притаманного народу-носію мови.
Сформованість знань й умінь: диференціює на слух звуки іноземної мови, фонетично правильно оформлює власне мовлення. Ситуативно зумовлено застосовує іншомовні лексичні одиниці. Граматично правильно поєднує слова у словосполучення та нескладні речення. Демонструє базову сформованість умінь сприймати на слух та розуміти зв’язне іноземне мовлення, включаючи пасивний мінімум. Ініціює та активно бере участь у нескладних діалогах з однолітками та дорослими в межах пізнавальних інтересів. Розуміє та свідомо відтворює доступні приклади іншомовних римованих та прозових творів.
Навички: розуміє існування багатомовності та полікультурності в сучасному світі. Свідомо сприймає іноземну мову як інструмент отримання нової інформації та контактування. Виявляє здатність застосовувати набуті знання та вміння іншомовного спілкування в нових умовах. Активно включається у комунікативні дії іноземною мовою та правильно використовує невербальні засоби спілкування.
Серед затверджених МОН програм для використання в ЗДО є парціальна програма «Англійська мова за методикою асоціативних символів для старшого дошкільного та молодшого шкільного віку (від 5 до 10 років)». Авторський колектив — С. Гунько, С. Бацмай, Л. Гусак, Н. Стадник, Н. Занюк, О. Крутова.
Програма гуртка англійської мови
Досить часто педагоги шукають в мережі програму для гуртка англійської мови, затверджену МОН. Єдиної затвердженої МОН програми гуртка з англійської мови для дітей дошкільного віку немає. Натомість є низка авторських програм, укладених вчителями англійської мови, що ведуть гурткову роботу з цього предмета.
Англійська для дошкільнят: завдання
Вивчати англійську мову з дітьми дошкільного віку найефективніше в ігровій формі, адже саме через гру діти цього віку найкраще засвоюють нові знання. Ось кілька порад та методик для успішного навчання англійської мови малечі:
Гра як основа навчання
Використовуйте прості ігри, де дитина може навчитися новим словам та фразам через активну взаємодію. Наприклад:
- Флеш-картки з картинками та словами: показуйте зображення предметів, тварин чи кольорів, вимовляйте їх англійською, а дитина повинна назвати слово.
- Ігри в магазин: ви можете грати в покупку іграшок або уявних товарів, використовуючи прості англійські фрази, як-от “How much is it?” або “I want this toy.”
Пісні та римівки
Дошкільнята дуже добре запам’ятовують слова через музику та ритм. Використовуйте дитячі пісеньки та римівки англійською мовою, такі як "Twinkle, Twinkle, Little Star" або "The Wheels on the Bus". Співайте їх разом з дітьми, додавайте жести чи рухи, що допомагає краще засвоїти зміст.
Мультфільми та відео англійською
Короткі мультфільми або навчальні відео англійською мовою з простим сюжетом та виразними персонажами є чудовим способом вивчати нові слова та фрази. Це можуть бути популярні дитячі шоу, як-от “Peppa Pig” або “Cocomelon”. Головне — обирати програми з легким і зрозумілим мовленням.
Вивчаємо англійську з дітьми раннього віку співаючи
Рольові ігри
Пограйте з дітьми в різні ролі — наприклад, можна влаштувати ігри з ляльками чи тваринками, де всі спілкуються англійською. Це допомагає дітям застосовувати вивчені фрази в контексті.
Використання щоденних ситуацій
Використовуйте англійську в повсякденних ситуаціях. Наприклад, коли ви запитуєте дитину про кольори, форми чи предмети навколо, спробуйте називати їх англійською мовою: “What color is this?” або “Let’s count in English!” Такі прості питання допомагають розширити словниковий запас дитини.
Книжки з картинками
Вибирайте прості книжки з яскравими ілюстраціями і короткими реченнями. Читайте їх разом, показуючи на зображення і називаючи предмети англійською. Ви також можете придумувати власні історії за картинками, залучаючи дитину до процесу.
Фізична активність і рухливі ігри
Використовуйте активні ігри для вивчення команд та інструкцій англійською мовою. Наприклад, ви можете пограти в гру "Simon says" ("Саймон каже"), де діти повинні виконувати команди англійською мовою: “Jump!”, “Run!”, “Clap your hands!”
Ігри з англійської мови для дошкільнят
Дидактичні ігри з англійської мови для дошкільнят — один з основних методів навчання і не лише англійської мови.
Гра «Name chase» («Наздожени мене»)
Мета:
- закріплювати вміння звертатися одне до одного на ім’я;
- спонукати до фізичної активності.
Діти сідають на килимку кружка й обирають ведучого. Ведучий стає поза спинами дітей. Відтак іде по колу й по черзі торкається голови кожного гравця у кружку. При цьому називає його ім’я. Наприклад: «This is Ann», «This is Mary» і т. д. Ведучий може торкнутися голови когось із дітей, але замість його імені назвати власне — «My name is Roma». Тоді той, до кого торкнулися, встає й наздоганяє ведучого. Ведучий має хутко оббігти кружок і зайняти порожнє місце. Якщо йому це вдасться, ведучим стає дитина, яка не змогла його наздогнати. Гру продовжують.
Скачайте ігри та вправи англійською мовою для дошкільників молодшої, середньої та старшої груп
Конспекти занять з англійської мови для дошкільнят
Про те, що англійську варто вчити змалечку, уже не сперечаються. Інша справа — зрозуміти, як правильно прививати дітям зацікавленість іноземними мовами. Також пропонуємо вам конспекти інтегрованих занять з англійської мови, які сприяють загальному розвитку дошкільників і захоплять малюків своїми сюжетами.
Використайте запропоновані конспекти:
- для занять у гуртку англійської мови
- для загальних занять із дошкільниками.
Конспект інтегрованого заняття з англійської мови для дітей старшої групи «My house»
СКАЧАТИ
За матеріалами Юлії Сищенко,
доцента кафедри іноземної філології Краматорського економіко-гуманітарного інституту, канд. пед. наук