Відпочинок на морі є популярним видом сімейного відпочинку влітку. Морська вода позитивно впливає на суглоби, кісткову тканину, стан шкіри, а повітря зміцнює імунітет та підвищує стійкість організму до різних захворювань. Утім такий відпочинок можна використати ще й із користю для розумового розвитку дитини, правильно організувавши для неї ігри з піском і водою. Тож, щоб літній відпочинок дітей був насичений цікавими й корисними справами, варто ознайомити їхніх батьків з різновидами ігор з піском і водою та прийомами їх організації (див. Додаток).
Пісок — унікальна речовина з цікавими властивостями. Так, сухий пісок може «текти», як вода, нагадуючи про плин часу. Недаремно таким піском наповнюють скляні колби піскового годинника. Сидячи на пляжі, ми любимо пересипати пісок з руки в руку. Адже таке заняття має заспокійливу дію. Із піщинок складаються камені й навіть гори. А здатність піску пропускати воду дала змогу фахівцям стверджувати, що він поглинає негативну психічну енергію людини та стабілізує її емоційний стан.
Вологий пісок теж має цікаві властивості. На ньому можна малювати, а також надавати йому бажаної форми. На відміну від сухого, у вологого піску є «пам’ять», тобто він здатен зберігати сліди, відбитки тощо. Завдяки цим властивостям пісок нині активно застосовують під час педагогічної діяльності.
Додаток
Подорож до моря
Майстер-клас для батьків
МЕТА:
- розширювати і збагачувати знання батьків про вплив ігор із водою та піском на розвиток дитини, про взаємозв’язок між дрібною моторикою рук і мовним центром;
- ознайомлювати з ігровою діяльністю дітей в дошкільному навчальному закладі;
- спонукати гратися з дітьми вдома.
УЧАСНИКИ:
- педагог;
- батьки вихованців.
Хід роботи:
Міні-лекція
Педагог: Ігри з піском та водою сприяють розвитку дрібної моторики рук дошкільника, координації його рухів, а рухи рук тісно пов’язані з мовленням, є одним із чинників його формування. Такий зв’язок між рухами рук та розвитком мовлення був відмічений ще в 1928 році. Пізніше на основі проведених дослідів було висунуто гіпотезу, що рухи пальців рук стимулюють розвиток центральної нервової системи й мовлення дитини. Тренування пальців рук не тільки поліпшує рухові можливості дошкільників, а й сприяє їхньому психічному та мовленнєвому розвитку. Своєю чергою, формування рухів руки тісно пов’язано з розвитком рухового, тактильного й зорового аналізаторів, сприймання, просторового орієнтування й координації рухів.
Ігри з піском сприяють стабілізації емоційного стану, знімаючи нервову напругу й поліпшуючи настрій малюка. Під час таких ігор посилюється його бажання творити й експериментувати. У пісочниці дитина ознайомлюється з такими новими поняттями, як «величина», «вага», «форма». Виробляючи різні фігури з піску, дитина розвиває свою уяву і кмітливість. Окрім того, під час таких ігор вона отримує перший досвід соціалізації і спілкування з однолітками, засвоює поняття «своє» і «чуже».
Під час піскової терапії як методу психолого-педагогічної допомоги використовують дерев’яну тацю стандартного розміру, пісок, воду, колекцію мініатюрних фігурок і предметів, що містить усі можливі об’єкти, які трапляються в довкіллі (камінці, мушлі, гілочки тощо). Можна використовувати фігурки реальні та казкові, створені людиною і природою, привабливі й не дуже тощо. За їх допомогою діти створюють у пісочниці цілі світи, що відображають їхній настрій, переживання і проблеми. Тому колекція фігурок має задовольнити навіть найнесподіваніші запити дітей. Дно й борти пісочниць зазвичай фарбують у блакитний колір, моделюючи образи води й неба.
Практична частина
Звучить запис звуків моря.
Педагог: Що це шумить? Нумо заплющимо очі й уявімо, що ми на березі теплого моря. Що ви бачите? Чи хотіли б ви зараз потрапити на берег моря? Чим можна подорожувати до моря? (Відповіді батьків.) Звісно, є чимало видів транспорту, якими можемо подорожувати. А от на чому ми вирушимо до моря, здогадаєтеся із загадки:
Пасажирський чи товарний,
Металевий він і гарний.
Все ховає у вагонах
І стає лиш на перонах.
Відповіді батьків.
Педагог: Правильно, ми помандруємо потягом.
Рухлива гра «Потяг».
Педагог: Ось ми й біля моря. Тут і пісочок, і водичка, а це хто? (Педагог бере в руки іграшкову мавпочку.) Погляньте, на березі моря сидить мавпочка і плаче. (Звертається до мавпочки.) Що тебе так засмутило, мавпочко? (Розповідає батькам.) Мавпочка каже, що вона гралася зі своїми друзями і вони загубилися. Допоможемо мавпочці знайти її друзів? Тваринки гралися в пісочку, тож тут і будемо їх шукати.
Гра «Знайди тваринку». У піску заховані дрібні фігурки тварин. Батьки занурюють руки в пісок, знаходять фігурки тваринок, називають їх та викладають біля мавпочки.
Педагог: Молодці! Усіх тваринок знайшли? А тепер залишимо свій слід на піску.
Гра «Чарівні відбитки на піску». Батьки мають залишити на мокрому піску відбитки своїх рук, а відтак домалювати їх або доповнити камінчиками, щоб отримати веселі личка, рибок, восьминіжок, пташок тощо. Можна запропонувати
помалювати водою на сухому піску. Для цього слід налити в пластикову пляшку води, закрутити її кришкою з отвором,
а відтак малювати нею.
Педагог: Погляньте, мавпочка вже звеселіла. Вона вам дякує й запрошує погратися з водичкою.
Педагог із батьками підходять до ємкостей з водою. Гра «Переливання». Варіант 1: батьки мають перелити воду з одного відра в інше за допомогою ополоника, ковшика, чашки, а з миски в миску, використовуючи ложку, грушу, губку.
Варіант 2: батьки мають перелити воду з однієї пляшки (із вузьким горлечком) в другу за допомогою лійки. Відтак лійку слід
переставити й повторити процес.
Педагог: Хвилі бавляться та б’ються,
Наче неслухи-хлоп’ята,
І стрибають, і сміються:
Вітер їм лоскоче п’яти.
Вгору, вниз і знову вгору
Підганяє дужий вітер.
Розгойдав він ціле море.
Як же хвилям не радіти?
(Лариса Колос)
Педагог: Опишіть, яка водичка на дотик? Що вона може робити? Хто живе у воді?
Відповіді батьків.
Педагог: На дні нашого моря також хтось живе. Дістанемо морських мешканців і розглянемо їх.
Гра «Морські мешканці». У ємкість із водою занурені фігурки рибок, раків, молюсків та тварин, які не мешкають у морі. За допомогою сита чи сачка батьки мають виловити іграшок тварин, які не мешкають у воді, назвати їх. Морських мешканців слід залишити у воді, а інші іграшки — скласти у відерце.
Педагог: Погляньте, що нам принесла мавпочка? Так, це вудка. Що нею слід робити? Які назви рибок ви знаєте? Спробуймо половити рибку.
Гра «Риболовля». Магнітними вудками, батьки «ловлять» рибку наввипередки. Перемагає той, хто більше зловив.
Педагог: Сподобалося вам на березі моря? Але час додому. Відгадайте, на чому будемо повертатися:
Від землі як відірветься,
Так у небо й понесеться...
Сил багато птах цей має,
У повітрі він літає,
Возить у собі людей:
Татусів, матусь, дітей.
Відповіді батьків.
Педагог: Так, повертатимемося додому літаком.
Рухлива гра «Літак».
Педагог: Ось і повернулися ми до нашої рідної домівки, на згадку про море я взяла трішки пісочку. Тож ми можемо ще трохи погратися.
Гра «Малювання на піску». Батьки утворюють дві команди. Почергово кожен учасник першої за допомогою палички або пальчика малює предмет, об’єкт тощо на піску, а друга команда відгадує, що зображено. Відтак команди міняються місцями.
Педагог: А тепер сядьмо за столики і спробуймо намалювати на піску морські пейзажі.
Звучить запис звуків моря. Батьки кожен на своїй таці з піском малюють морський пейзаж.
Правила безпеки на воді
Вода є найціннішим даром природи. Без їжі людина може прожити понад місяць, а без води — декілька днів. Проте не забувайте, що вода несе й небезпеку! Шторм у морі, повінь, злива можуть завдати шкоди не тільки природі, але й людині!
Тож, відпочиваючи з дітьми біля відкритих водойм, пам’ятайте про правила безпеки.
- Діти мають купатися лише під наглядом дорослих в спеціально відведених та обладнаних для цього місцях при температурі води не нижче 20°С, а повітря — не нижче 24°С
- Не можна купатися під час шторму
- У воду слід входити повільно, обережно пробуючи дно ногою
- Перебувати у воді — не довше 15 хвилин
- Після купання не варто сидіти на сонці, ліпше відпочити в тіні