Як замінити вихователів, які йдуть у відпустку
Для дошкільної освіти нині дуже гостро стоїть проблема мовленнєвого розвитку випускників дошкільного закладу, зокрема їхнього монологічного мовлення. Вивчаючи причини виникнення цієї проблеми, ми з’ясували, що однією з таких причин є вплив на дітей низки чинників, пов’язаних з ризиками сьогодення:
- усе меншою стає частка міжособистісного спілкування між людьми;
- збільшується вплив техногенного середовища, зокрема інформаційнокомунікаційних технологій — телебачення, соціальних мереж тощо;
- сучасні діти, занурюючись у себе та у віртуальний світ, часто не вміють звернутися до однолітків, домовитися, підтримати розмову, адекватно висловити свою симпатію, а відтак стикаються зі значними труднощами у безпосередньому спілкуванні — під час бесід, розповідання тощо.
З огляду на це, працюючи з дітьми старшої групи, ми прагнемо не лише формувати в них високий рівень знань, а й ростити дітей вихованими та компетентними у різних сферах життя. Особливу увагу звертаємо на розвиток у дошкільників вміння установлювати гармонійні стосунки з однолітками та дорослими, сприяємо розвитку комунікабельності, формуванню об’єктивної самооцінки та прагнення до успіху. А ще вчимо вихованців цінувати власну індивідуальність та поважати інших. Тобто готуємо дітей до дорослого життя.
Роботу з дитиною раннього віку педагогам слід не вибудовувати за принципом розвитку окремих психічних процесів, а скеровувати на загальне, максимально різнобічне ознайомлення малюка зі світом предметів, людей і взаємин.
⇒ Якщо в групі новенька дитина
Уже другий рік поспіль у нашому дошкільному навчальному закладі триває проект «Презентація дитини», який було розроблено для дітей старшого дошкільного віку. Проект має на меті створення умов для особистісного становлення і творчої самореалізації кожної дитини, формування її життєвої компетентності, розвитку ціннісного ставлення до світу та самої себе. За два роки в нашому дошкільному закладі відбулося вже понад сорок презентацій, кожна з яких була особливою і неповторною. Батьки наших вихованців не лише позитивно сприйняли нову форму роботи, а й активно її підтримують, допомагають своїм дітям у підготовці до презентації, демонструючи власну фантазію, творчість, уболівання за дітей.
Особливості реалізації проекту «Презентація дитини»
Розпочинаючи роботу над проектом «Презентація дитини», творча група педагогів дошкільного закладу розробила рекомендації на допомогу родині щодо підготовки та проведення презентації, зокрема:
- зразок запрошення для батьків, де вказано час і місце зустрічі;
- поради щодо змісту підготовки та проведення заходу;
- пам’ятку щодо того, як допомогти дитині підготуватися до презентації, скласти розповідь про себе (див. Додаток).
На батьківських зборах ми ознайомили батьків з новою формою роботи з дітьми, спільно з ними обрали день для проведення презентацій. Із того часу п’ятниця — особливий день у житті старшої групи — це день презентації дитини.
Для презентатора в групі готуємо особливу відзнаку, наприклад корону, а також особливе крісло. Крісло оповідача — гарно прикрашений та оздоблений стільчик або крісло, що приваблює дітей своїм ігровим виглядом, сучасним декором. У такому кріслі дітям затишно й приємно розповідати свою історію.
За традицією, першими презентують себе вихователі групи, адже для дітей так важливо побачити зразок, долучитися до нового за допомогою добрих помічників і наставників. Першого презентатора зпоміж дітей обирає вихователь за жеребом. Для цього вихователі виготовили спеціальну, красиво оздоблену скриньку, у якій зберігаються фанти з іменами дітей групи. Далі діє правило жеребкування. Кожного наступного презентатора обирає дитина, яка презентує себе, витягуючи зі скриньки жеребфант.
За тиждень до презентації обрана дитина та її батьки отримують запрошення і поринають у світ творчості, задумів та сюжетів. Варто узгодити з батьками зручний для них час, адже їх присутність допоможе дитині подолати хвилювання під час презентації. Як правило, дитина презентує себе за підтримки своєї родини. Це можуть бути мама, тато, дідусь, бабуся, братики та сестрички. Саме вони допомагають дитині скласти цікавий сюжет розповіді, підібрати сімейні фото та відеоматеріали, створити колаж чи мультимедійну презентацію, дібрати улюблені іграшки та книжки, підготувати сюрпризи для дітей тощо. Своєю присутністю найближчі й найрідніші люди гарантують дитині підтримку, налаштовують на спокій та впевненість. Після розповіді та перегляду матеріалів дитина, яка презентує себе, відповідає на запитання дітей групи та гостей. Особливий інтерес у дітей групи викликає рубрика «Я вас запрошую», на яку вони з нетерпінням очікують. Адже тут на них чекають сюрпризи та різні несподіванки: ігри, забави, пісні, подарунки, частування, дбайливо підготовлені дитиною, яка себе презентує.
Зазвичай презентація триває до 30 хв. Цей час умовно обмежений, бо режим дня дітей у дитячому садку надзвичайно щільний. Родина заздалегідь обирає зручний для себе час, узгоджуючи його з вихователем.
Результативність проекту
Як засвідчує наш досвід, проект «Презентація дитини» є надзвичайно вдалим і потрібним для кожного з вихованців. Готуючись до презентації спільно з батьками та вихователями, діти розкривають свою індивідуальність, збагачують свої знання, підвищують ерудованість, починають усвідомлювати та цінувати себе як особистість, набувають впевненості, розсудливості, креативності. Значно поліпшується і мовленнєвий розвиток дітей, їм хочеться багато розповісти, поділитися своїми враженнями, досвідом, захопленнями.
На практиці презентації дітей стали потужним засобом розвитку діалогічного та монологічного мовлення старших дошкільників. Вони сприяють не лише розвитку дітей, а й спонукають нас, дорослих, до самоаналізу та самовдосконалення. Педагоги вкотре відчули високі очікування сучасних батьків до компетентності вихователя дошкільного закладу. А батьки, своєю чергою, отримали додаткову можливість у теплому сімейному колі пригадати найприємніші моменти життя родини, згуртуватися навколо спільної справи. Та головне — вони отримали нагоду бути поряд та підтримувати одне одного під час першого публічного виступу своєї дитини.
Та мабуть, найголовнішим здобутком від презентацій є те, що серед наших вихованців ми відкрили маленьких вундеркіндів, майбутніх дослідників, астрономів, фотокореспондентів, фігуристів, гірськолижних тренерів, ветеринарів, рестораторів, лікарів, на кожного з яких неодмінно чекає світле майбутнє.
Додаток
Пам’ятка для батьків «Презентація дитини»
Шановні батьки!
У п’ятницю Ваша дитина буде дуже важливою особистістю. Уперше в своєму житті вона презентуватиме себе (розповідатиме про себе) перед однолітками.
Просимо Вас допомогти дитині підготуватися, дібрати матеріали (улюблені іграшки, ігри, книжки, малюнки, музику, фото, фільми тощо), а також підтримати її під час презентації своєю присутністю.
Будьте ласкаві — узгодьте з вихователем зручний для Вас час проведення презентації.
Місце проведення презентації: ваша група.
Учасники презентації: дитина та члени її родини.
Коло гостей: діти, вихователі, запрошені.
Тривалість презентації: до 30 хв.
Пропонуємо Вам перелік рубрик, що стане у пригоді під час підготовки до презентації:
Дозвольте представитись — коротка інформація про дитину: ім’я, прізвище, вік, дата народження, домашня адреса.
Моя сім’я — розповідь про склад сім’ї, родину: імена та по батькові мами, тата, братів, сестер, дідуся, бабусі, їхній вік, професії, уподобання.
Мої захоплення — розповідь про улюблені справи, захоплення, досягнення, мрії тощо.
Традиції та цікаві події нашої сім’ї — розповідь про сімейні свята, традиції, цікаві та пам’ятні події.
Інтерв’ю — підготувати відповіді на можливі запитання дітей про улюблену іграшку, книжку, вірш, казку, мультфільм, пору року, страву, колір, гру тощо.
Я вас запрошую — підготувати невеличкі сюрпризи для дітей групи: розмальовки, книжечки, повітряні кульки, ігри, частування тощо.