Найновіші рекомендації ВООЗ щодо роботи в умовах пандемії

Експерти ВООЗ, ЮНІСЕФ та ЮНЕСКО оновили рекомендації, спираючись на найсвіжіші дані й факти. Докладніше — у статті

Як не отримати штраф за порушення законодавства

Експерти пропонують застосовувати англ. risk-based approach — підхід, заснований на оцінюванні ризику, у нашому випадку ризику розповсюдження вірусу. У чому його суть?

Пріоритет і мета директора школи — зберегти для дітей неперервність освіти й водночас забезпечити їхнє здоров’я та безпеку, благополуччя.

Перш ніж переходити на дистанційне навчання (повністю або частково), слід зважити:

  • які заходи громадського здоров’я наразі діють поза школою, чи вберігають вони людей від розповсюдження COVID-19;
  • який рівень захворюваності у місті / селищі;
  • чи може школа функціонувати безпечно;
  • якщо школу закрити, до яких втрат в освітньому процесі це призведе;
  • якщо школу знову відкрити, чи підвищить це ризик розповсюдження захворювання.

Звісно, будь-яка школа має для громади потенціал «акумулятора / генератора» захворюваня. Утім закриття закладів освіти — це крайній випадок і небажаний крок, лише коли немає жодної альтернативи. Адже якщо судити з актуальних даних, COVID-19 не становить істотної загрози для дитячого здоров’я. Натомість закриття шкіл вочевидь має негативний вплив — і на розвиток дітей, і на благополуччя кожної родини, і загалом на економіку країни.

Як працювати школам в умовах карантину

Усе залежить від інтенсивності поширення вірусу всередині області або району. Ці співвідношення можна класифікувати, як показано в Таблиці.

Робота шкіл залежно від рівня розповсюдження вірусу

Поширення в області, районі

Рекомендації щодо роботи шкіл

Жодного випадку, підтвердженого лабораторно

Усі школи відкриті. Керівництво вживає заходів (спостереження й контроль), щоб запобігти виникненню й поширенню COVID-19

Спорадичні випадки — один або декілька

Кластерне поширення — випадки, «згруповані» за часом та обмежені певною локацією

Більшість шкіл відкриті. Усі учасники освітнього процесу запобігають поширенюю захворювання, керівництво контролює випадки, що трапилися у школі. Якщо кластерів захворювання стає більше і керівники області (району) вживають суворіших обмежувальних заходів — директори шкіл можуть обміркувати, чи доцільно закрити школи частково або повністю

Поширення в громаді — значні множинні спалахи захворювання, для яких неможливо відстежити ланцюг зараження

Перш ніж закрити школи, необхідно впевнитися, що вони можуть забезпечити неперервність освіти. Ймовірно, що карантин буде суворішим в районах, де збільшуватиметься кількість випадків захворювання на COVID-19, госпіталізацій та смертей через нього. Тож школи, які залишатимуться відкритими, мають неупинно дотримуватися директив щодо безпеки під час пандемії

Як контролювати поширення COVID-19

Експерти у своїх рекомендаціях виходять із того, що всі школи можуть і готові запобігати поширенню COVID-19 й контролювати його. Розглянемо, які ключові заходи на різних рівнях, на думку експертів, мають убезпечити всіх учасників освітнього процесу.

Громада

Щоб запобігти поширенню захворювання у громаді, слід керуватися алгоритмом:

Директору важливо донести до учасників освітнього процесу, що зараз всім необхідно:

  • обмежити мобільність, зокрема не здійснювати далекі чи близькі подорожі, у яких немає необхідності;
  • не збиратися великими групами;
  • ходити пішки або використовувати індивідуальний транспорт — велосипеди, електросамокати тощо, якщо є така можливість;
  • дотримуватися всюди соціальної дистанції, принаймні 1 м;
  • носити маски, надто там, де неможливо дотримати дистанцію;
  • мити руки ретельно і часто, правильно чхати й кашляти: в одноразову серветку, яку потім одразу викинути, або у лікоть;
  • обов’язково залишатися вдома, якщо з’явилися будь-які відчуття нездужання.

Окремо експерти заохочують ініціативних громадян стати прикладом зменшення ризиків (у спілкуванні, соцмережах тощо): дотримуватися всіх правил протиепідемічної безпеки й навчати цього інших, поширювати коректну і практичну інформацію, водночас коментувати та спростовувати неправильну або шкідливу — плітки, перебільшення тощо.

Школа

Як основний адміністративний захід директору пропонують організувати «когорти» — сталі невеликі групи учнів та педагогів. Зробити графік гнучким та змінним, щоб ці групи якомога менше змішувалися на початку і в кінці шкільного дня, під час перерв, у їдальні.

Щоб групи протягом дня переміщувалися більш сфокусовано й цілеспрямовано, варто узручнити орієнтування в шкільному просторі — наприклад, яскраво позначити входи й виходи, візуально розмітити напрямки руху для тих чи тих груп.

Окрім того, мають діяти заходи, упроваджені раніше:

  • часто дезінфікувати поверхні та спільні предмети;
  • ретельно провітрювати — відчиняти вікна і двері за найменшої можливості, забезпечити постійний рух повітря. Якщо в закладі працює система обігріву й кондиціонування повітря — регулярно її перевіряти й очищувати;
  • носити маски там, де неможливо тримати дистанцію. Маски мають бути доступними;
  • спостерігати за дітьми, щоб не пропустити появу симптомів захворювання;
  • створити надійну систему обміну інформацією між учасниками освітнього процесу, щоб кожне повідомлення, фідбек або оновлення інформації негайно потрапляло до адресатів.

Поміж управлінськими клопотами директору необхідно дбати про психологічну підтримку — для себе, для педагогів та учнів. Підійдуть будь-які техніки саморегуляції й відновлення ресурсу, які вам подобаються і допомагають. Добре, якщо педагоги й учні знатимуть, що можуть отримати фахову психологічну підтримку безпосередньо в закладі освіти, і не соромитимуться по неї звертатися.

Група ризику

Окреме завдання директора — дізнатися, кому з учнів та педагогів із високою ймовірністю загрожує важка форма захворювання та визначитися, як вберегти таких осіб від непотрібного ризику. Якщо учні та педагоги з групи ризику відвідують школу, мають бути цілісно забезпечені їхні потреби у психологічній підтримці, утриманні працездатності, адекватному харчуванні тощо.

Як дотримувати соціальної дистанції

Загальна рекомендація щодо соціальної дистанції для всіх вікових груп — кожному тримати з іншими відстань принаймні 1 м, якщо це можливо. Це стосується як перебування у класах, так і поза приміщеннями школи.

Відстань між особами

Залежно від інтенсивності поширення COVID-19 у регіоні, усередині класів варто зважувати ризик. Чи користь від дотримання дистанції між дітьми більша, ніж емоційна та когнітивна користь, яку вони отримують під час спілкування та співпраці? Якщо в цей період випадків захворювання немає або вони спорадичні — діти, молодші ніж 12 років, не мусять увесь час дотримувати соціальну дистанцію. Старші діти, якщо це можливо, тримають дистанцію нарівні з дорослими.

Учителі та інші працівники школи мають дотримувати між собою і дітьми соціальну дистанцію принаймні 1 м. Якщо це неможливо або непрактично, слід носити маску. При цьому всі працівники школи мають носити маски правильно: щільно закривати ніс і рот, змінювати маску, коли вона стане вологою або забрудниться.

Відстань між групами

Бажано утримувати «когорти» учнів і педагогів на відстані одна від одної. Учням різних класів не слід змішуватися між собою під час і після уроків.

У школах, що мають обмежений простір або ресурси, варто розвести класи у часі — за різним графіком починати й закінчувати уроки, влаштовувати перерви та відвідувати їдальню. Особливо це стосується старших класів.

Кому і коли слід носити маски

Залежно від поширення COVID-19, а також у місцях, де неможливо утримувати соціальну дистанцію, експерти радять застосувати такі критерії:

  • діти до 6 років не мусять носити маски;
  • для дітей віком 6–12 років слід зважувати ризик —
    — чи інтенсивно зараз поширений вірус;
    — чи навчені і здатні діти правильно носити маски, чи можуть дорослі за цим наглядати;
    — чи не заважають маски навчанню й розвитку, зокрема учням із особливими освітніми потребами або хронічними захворюваннями на кшталт астми;
  • діти від 12 років мають дотримувати національних рекомендацій щодо того, як носити маски;
  • від працівників школи можуть вимагати носити маски, коли немає можливості утримувати соціальну дистанцію принаймні 1 м або коли в населеному пункті інтенсивно поширений вірус.

Це стосується і перебування в класах, коридорах та на шкільній території.

Носіння масок у жодному випадку не повинно перешкоджати навчанню. Неприпустима ситуація, коли дитину не пускають у школу, бо вона не має маски.

Усі учні мають знати, куди викидати використані маски. Тоді захворювання не поширюватиметься через заражені маски, залишені у класах чи на території закладу.

Про щоденну гігієну та комунікацію між учасниками освітнього процесу читайте у статті

Підготувала НАТАЛІЯ ВИШИНСЬКА, редактор методичних видань Експертус Освіта,

канд. мистецтвознавства для журналу Практика управління закладом освіти



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді