Як не отримати штраф за порушення законодавства
Експерти пропонують застосовувати англ. risk-based approach — підхід, заснований на оцінюванні ризику, у нашому випадку ризику розповсюдження вірусу. У чому його суть?
Пріоритет і мета директора школи — зберегти для дітей неперервність освіти й водночас забезпечити їхнє здоров’я та безпеку, благополуччя.
Перш ніж переходити на дистанційне навчання (повністю або частково), слід зважити:
- які заходи громадського здоров’я наразі діють поза школою, чи вберігають вони людей від розповсюдження COVID-19;
- який рівень захворюваності у місті / селищі;
- чи може школа функціонувати безпечно;
- якщо школу закрити, до яких втрат в освітньому процесі це призведе;
- якщо школу знову відкрити, чи підвищить це ризик розповсюдження захворювання.
Звісно, будь-яка школа має для громади потенціал «акумулятора / генератора» захворюваня. Утім закриття закладів освіти — це крайній випадок і небажаний крок, лише коли немає жодної альтернативи. Адже якщо судити з актуальних даних, COVID-19 не становить істотної загрози для дитячого здоров’я. Натомість закриття шкіл вочевидь має негативний вплив — і на розвиток дітей, і на благополуччя кожної родини, і загалом на економіку країни.
Місто в «червоній зоні». Як у цій ситуації здійснюється оплата праці вчителям?
Як працювати школам в умовах карантину
Усе залежить від інтенсивності поширення вірусу всередині області або району. Ці співвідношення можна класифікувати, як показано в Таблиці.
Робота шкіл залежно від рівня розповсюдження вірусу
Поширення в області, районі | Рекомендації щодо роботи шкіл |
Жодного випадку, підтвердженого лабораторно | Усі школи відкриті. Керівництво вживає заходів (спостереження й контроль), щоб запобігти виникненню й поширенню COVID-19 |
Спорадичні випадки — один або декілька | |
Кластерне поширення — випадки, «згруповані» за часом та обмежені певною локацією | Більшість шкіл відкриті. Усі учасники освітнього процесу запобігають поширенюю захворювання, керівництво контролює випадки, що трапилися у школі. Якщо кластерів захворювання стає більше і керівники області (району) вживають суворіших обмежувальних заходів — директори шкіл можуть обміркувати, чи доцільно закрити школи частково або повністю |
Поширення в громаді — значні множинні спалахи захворювання, для яких неможливо відстежити ланцюг зараження | Перш ніж закрити школи, необхідно впевнитися, що вони можуть забезпечити неперервність освіти. Ймовірно, що карантин буде суворішим в районах, де збільшуватиметься кількість випадків захворювання на COVID-19, госпіталізацій та смертей через нього. Тож школи, які залишатимуться відкритими, мають неупинно дотримуватися директив щодо безпеки під час пандемії |
Як контролювати поширення COVID-19
Експерти у своїх рекомендаціях виходять із того, що всі школи можуть і готові запобігати поширенню COVID-19 й контролювати його. Розглянемо, які ключові заходи на різних рівнях, на думку експертів, мають убезпечити всіх учасників освітнього процесу.
Громада
Щоб запобігти поширенню захворювання у громаді, слід керуватися алгоритмом:
Директору важливо донести до учасників освітнього процесу, що зараз всім необхідно:
- обмежити мобільність, зокрема не здійснювати далекі чи близькі подорожі, у яких немає необхідності;
- не збиратися великими групами;
- ходити пішки або використовувати індивідуальний транспорт — велосипеди, електросамокати тощо, якщо є така можливість;
- дотримуватися всюди соціальної дистанції, принаймні 1 м;
- носити маски, надто там, де неможливо дотримати дистанцію;
- мити руки ретельно і часто, правильно чхати й кашляти: в одноразову серветку, яку потім одразу викинути, або у лікоть;
- обов’язково залишатися вдома, якщо з’явилися будь-які відчуття нездужання.
Окремо експерти заохочують ініціативних громадян стати прикладом зменшення ризиків (у спілкуванні, соцмережах тощо): дотримуватися всіх правил протиепідемічної безпеки й навчати цього інших, поширювати коректну і практичну інформацію, водночас коментувати та спростовувати неправильну або шкідливу — плітки, перебільшення тощо.
Школа
Як основний адміністративний захід директору пропонують організувати «когорти» — сталі невеликі групи учнів та педагогів. Зробити графік гнучким та змінним, щоб ці групи якомога менше змішувалися на початку і в кінці шкільного дня, під час перерв, у їдальні.
Щоб групи протягом дня переміщувалися більш сфокусовано й цілеспрямовано, варто узручнити орієнтування в шкільному просторі — наприклад, яскраво позначити входи й виходи, візуально розмітити напрямки руху для тих чи тих груп.
Окрім того, мають діяти заходи, упроваджені раніше:
- часто дезінфікувати поверхні та спільні предмети;
- ретельно провітрювати — відчиняти вікна і двері за найменшої можливості, забезпечити постійний рух повітря. Якщо в закладі працює система обігріву й кондиціонування повітря — регулярно її перевіряти й очищувати;
- носити маски там, де неможливо тримати дистанцію. Маски мають бути доступними;
- спостерігати за дітьми, щоб не пропустити появу симптомів захворювання;
- створити надійну систему обміну інформацією між учасниками освітнього процесу, щоб кожне повідомлення, фідбек або оновлення інформації негайно потрапляло до адресатів.
Поміж управлінськими клопотами директору необхідно дбати про психологічну підтримку — для себе, для педагогів та учнів. Підійдуть будь-які техніки саморегуляції й відновлення ресурсу, які вам подобаються і допомагають. Добре, якщо педагоги й учні знатимуть, що можуть отримати фахову психологічну підтримку безпосередньо в закладі освіти, і не соромитимуться по неї звертатися.
Група ризику
Окреме завдання директора — дізнатися, кому з учнів та педагогів із високою ймовірністю загрожує важка форма захворювання та визначитися, як вберегти таких осіб від непотрібного ризику. Якщо учні та педагоги з групи ризику відвідують школу, мають бути цілісно забезпечені їхні потреби у психологічній підтримці, утриманні працездатності, адекватному харчуванні тощо.
Як дотримувати соціальної дистанції
Загальна рекомендація щодо соціальної дистанції для всіх вікових груп — кожному тримати з іншими відстань принаймні 1 м, якщо це можливо. Це стосується як перебування у класах, так і поза приміщеннями школи.
Відстань між особами
Залежно від інтенсивності поширення COVID-19 у регіоні, усередині класів варто зважувати ризик. Чи користь від дотримання дистанції між дітьми більша, ніж емоційна та когнітивна користь, яку вони отримують під час спілкування та співпраці? Якщо в цей період випадків захворювання немає або вони спорадичні — діти, молодші ніж 12 років, не мусять увесь час дотримувати соціальну дистанцію. Старші діти, якщо це можливо, тримають дистанцію нарівні з дорослими.
Учителі та інші працівники школи мають дотримувати між собою і дітьми соціальну дистанцію принаймні 1 м. Якщо це неможливо або непрактично, слід носити маску. При цьому всі працівники школи мають носити маски правильно: щільно закривати ніс і рот, змінювати маску, коли вона стане вологою або забрудниться.
Відстань між групами
Бажано утримувати «когорти» учнів і педагогів на відстані одна від одної. Учням різних класів не слід змішуватися між собою під час і після уроків.
У школах, що мають обмежений простір або ресурси, варто розвести класи у часі — за різним графіком починати й закінчувати уроки, влаштовувати перерви та відвідувати їдальню. Особливо це стосується старших класів.
Кому і коли слід носити маски
Залежно від поширення COVID-19, а також у місцях, де неможливо утримувати соціальну дистанцію, експерти радять застосувати такі критерії:
- діти до 6 років не мусять носити маски;
- для дітей віком 6–12 років слід зважувати ризик —
— чи інтенсивно зараз поширений вірус;
— чи навчені і здатні діти правильно носити маски, чи можуть дорослі за цим наглядати;
— чи не заважають маски навчанню й розвитку, зокрема учням із особливими освітніми потребами або хронічними захворюваннями на кшталт астми; - діти від 12 років мають дотримувати національних рекомендацій щодо того, як носити маски;
- від працівників школи можуть вимагати носити маски, коли немає можливості утримувати соціальну дистанцію принаймні 1 м або коли в населеному пункті інтенсивно поширений вірус.
Це стосується і перебування в класах, коридорах та на шкільній території.
Носіння масок у жодному випадку не повинно перешкоджати навчанню. Неприпустима ситуація, коли дитину не пускають у школу, бо вона не має маски.
Усі учні мають знати, куди викидати використані маски. Тоді захворювання не поширюватиметься через заражені маски, залишені у класах чи на території закладу.
Про щоденну гігієну та комунікацію між учасниками освітнього процесу читайте у статті
Підготувала НАТАЛІЯ ВИШИНСЬКА, редактор методичних видань Експертус Освіта,
канд. мистецтвознавства для журналу Практика управління закладом освіти