Фінансова автономія закладу освіти: перший крок

Автор
шеф-редактор управлінських видань Експертус Освіта
Автор
завідувач Сумського дошкільного навчального закладу (центр розвитку дитини) № 18 «Зірниця» Сумської міської ради
Керівники багатьох закладів уже запровадили автономію закладу, а деякі ще побоюються брати на себе таку відповідальність. Ділимося секретами першопрохідців, які вже можуть поділитися досвідом і запровадження, і роботи у режимі фінансової автономії

Фінансова автономія закладу освіти — справа не проста. Не знаєте, з чого почати ходу до фінансової автономії закладу? Зробіть перший крок — отримайте підтримку колективу та ініціюйте питання запровадження автономії у закладі перед засновником.

Як змінити тип філії опорного закладу

Отримайте підтримку колективу

Один у полі не воїн. Тому підтримка колективу необхідна. Обговоріть питання доцільності запровадження автономії у закладі з колективом та батьківською громадськістю. Заручіться їхньою підтримкою. Адже створити сприятливий психологічний клімат серед педагогічних працівників і батьків дітей важливо у будь-який перехідній період.

Готуючись до розмови з колективом, створіть ініціативну творчу групу. З’ясуйте переваги автономії, складіть їх перелік. Проаналізуйте можливі ризики та визначте шляхи, як їх недопустити.

Переваги автономії

Переваги фінансової автономії

СКАЧАТИ

Ініціюйте питання перед засновником

Щоб отримати фінансову автономію, засновник має ухвалити рішення про виведення закладу освіти зі складу централізованої бухгалтерії та переведення на самостійний бухгалтерський облік. Відповідний орган управління освітою включає заклад освіти у свою мережу підпорядкованих установ та подає цю мережу до органу Казначейства за місцем свого обслуговування.

⇒ Охорона праці та безпека життєдіяльності в закладах освіти

Зверніться з листом до них. Обґрунтуйте свою пропозицію. Поінформуйте про підтримку колективу. А ще — будьте готові обговорювати фінансову автономію із засновником, продумайте проблемні питання та запропонуйте варіанти розв’язання.

Наприклад, одним із проблемних питань може бути визначення кількості штатних одиниць бухгалтерів. Адже Типовими штатними нормативами закладів загальної середньої освіти, затвердженими наказом МОН від 06.12.2010 №1205, визначено: якщо бухгалтерський облік ведеться не централізовано, то у штати закладів вводиться штатна одиниця посади бухгалтера (головного бухгалтера).

Можна запропонувати засновнику розглянути й інші питання, зокрема:

  • залучення до організації харчування дітей сторонної організації, надавши харчоблок закладу в оренду та заключивши відповідні договори;
  • користування послугами фахівця з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи;
  • ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією або підприємством, суб’єктом підприємницької діяльності, самозайнятою особою, що провадять діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності.

Також не забудьте сказати, що успішний досвід такої роботи мають уже чимало закладів, зокрема з міст Суми, Кам’янське, які ще з 1990-х років отримали фінансову автономію — стали розпорядниками коштів місцевого бюджету нижчого рівня. Управління освіти залишилося головним розпорядником бюджетних коштів.

Приклад оформлення листа
Приклад оформлення листа

СКАЧАТИ

Скористайтесь порадами

Пам’ятайте, що частиною четвертою статті 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» передбачено кілька варіантів ведення бухгалтерського обліку будь-якою юридичною особою. Зокрема такі:

  • ввести до штату закладу посади бухгалтера або створити бухгалтерську службу на чолі з головним бухгалтером;
  • користуватися послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи;
  • вести на договірних засадах бухгалтерський облік централізованою бухгалтерієюабо аудиторською фірмою.

Міжгалузевими нормативами встановлені і норми часу на виконання робіт з бухгалтерського обліку. Одиниці виміру обсягу робіт наведено в нормативних картах Міжгалузевих нормативів.

Чисельність працівників бухгалтерського обліку можна розраховувати залежно від загальної чисельності працівників закладу та кількості самостійних структурних підрозділів (п. 12 Міжгалузевих нормативів).

 

Норми щодо організації контролю виконання кошторису; виділення в обліку касових і фактичних видатків; здійснення обліку в розрізі кодів економічної класифікації видатків; відповідності обліку та звітності вимогам нормативних документів рекомендовано визначати окремо шляхом розроблення місцевих норм часу на ці види робіт. Про це зазначено у листах Державного казначейства України «Щодо нормативної чисельності працівників бухгалтерії» від 11.05.2010 № 15-05/1031-8055 та Міністерства соціальної політики України щодо розрахунку чисельності бухгалтерів навчально-виховного комплексу від 18.01.2012 № 196/0/10-12/13.

Обчисліть кількість штатних одиниць посади бухгалтера, скориставшись нашим прикладом.

Приклад обчислення чисельності працівників бухгалтерської служби закладу
У закладі працює 76 працівників, є харчоблок, пральня, буде бухгалтерська служба. Частка робіт з бухгалтерського обліку та звітності, що виконується на ПЕОМ, — 91%.
З огляду на пункт 16 Міжгалузевих нормативів, щоб обчислити загальну нормативну чисельність бухгалтерів, слід нормативну чисельність працівників бухгалтерської служби, визначену Картою 12, помножити на Коефіцієнт. Згідно з листом 1 Карти 12 Міжгалузевих нормативів за загальної чисельності працівників до 100 осіб та наявності трьох структурних підрозділів нормативна чисельність працівників бухгалтерської служби — 2,9 осіб. Згідно з пунктом 11 Міжгалузевих нормативів за частки робіт з бухгалтерського обліку та звітності, що виконуються на ПЕОМ, від 91% до 95% використовують Коефіцієнт 1,05.
Отже, кількість працівників бухгалтерської служби становитиме: 2,9 осіб × 1,05 = 3,05 осіб.

 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді