Раціональний розподіл робочого часу
Здавалося б, підготуватися до занять і провести їх, написати сценарій розваги, виготовити атрибути, оформити інформаційний стенд для батьків та ще й заповнити необхідну документацію — дуже складно в межах відведеного робочого часу. Проте маємо підказку: потрібно чітко, до хвилини спланувати свою діяльність відповідно до вдумливо складеного графіка роботи. Тоді можна буде встигнути все: без поспіху займатися самоосвітою, втілювати всі вимоги чинних програм у роботі з дітьми і демонструвати відмінний результат своєї роботи на відкритих заняттях чи засіданнях педради.
Тож розглянемо, як оптимально розподілити робочий час при стандартному навантаженні на 1 ставку й щоденному графіку роботи протягом тижня.
Так, музичний керівник на одну ставку має відпрацювати 24 год. на тиждень (див. Додаток 1). Для зручності тижневе навантаження годин можна ділити так:
- чотири дні по 5 годин — з 8:00 до 13:00;
- один день 4 години — з 13:00 до 17:00 або з 14:00 до 18:00.
Наприклад, коли батьківські збори, працювати до 18:00, коли розвага чи гурток — до 17:00.
Відображення форм роботи у графіку
Графік роботи музичного керівника має охоплювати такі форми роботи:
- музичне заняття
- музичний супровід —
- фізкультурного заняття, розваги
- ранкової гімнастики
- відкритих занять вихователів
- індивідуальна робота з дітьми
- свята й розваги
- робота з батьками
- гурткова робота
- участь у методичних об’єднаннях, конкурсах, семінарах
- ведення документації.
Зупинимося на деяких із них окремо.
Музичне заняття
Музичне заняття є основним видом діяльності музичного керівника. Проводьте його двічі на тиждень у кожній віковій групі.
Практикуйте різні види занять: тематичні, домінантні, комплексні, бінарні тощо. Не забувайте й про традиційні заняття, які містять усі види музичної діяльності дитини: ритмічні рухи, слухання музики, вокальні вправи, співи, таночки, дидактичні та музичні ігри, елементарне музикування.
Фізкультура, гімнастика
Якщо в дитячому садку є лише одна музична зала, чергуйте в розкладі музичні заняття із заняттями з фізкультури. На занятті з фізкультури музичний керівник здійснює музичний супровід, за таких умов можна підлаштувати темп музики під темп виконання вправ дітьми, за потреби корегувати динаміку звучання тощо.
Добирайте, а іноді й безпосередньо здійснюйте музичний супровід до кожного комплексу вправ на ранковій гімнастиці у кожній віковій групі вихованців.
МОН рекомендує перенести більшість занять на майданчик або подвір’я дитячого садка. Ми склали для вас орієнтовний перелік активностей, які нескладно організувати або адаптувати для занять із дітьми на свіжому повітрі.
Індивідуальна робота
Після завершення занять робочий час розподіліть за графіком так, щоб охопити індивідуальну роботу з дітьми з різних вікових груп, ведення документації, пошук потрібних матеріалів до занять на наступний день.
Сценарій свята або тематичної розваги готуйте з вихователями заздалегідь, за 1,5-2 місяця до події. Заплановані в сценарії музичні номери розучуйте поступово на музичних заняттях, щоб уникнути виснажливих репетицій перед святом.
Розваги
Щомісяця інструктор з фізкультури готує дві розваги в кожній групі, музичний керівник добирає до них музичний супровід. Музичний керівник готує також дві розваги на місяць у кожній групі.
Якими є ці розваги? По-перше, щомісяця ми показуємо різні види театрів. Дітей старшого дошкільного віку часто залучаємо до участі у виставах та драматизаціях у ролі акторів. Молодші діти беруть участь у цих дійствах як глядачі.
Якщо вистава є заскладною для гри дітей, або незабаром має відбутися святковий ранок, до якого діти готуються, то у підготовці розваги беруть участь лише дорослі.
Розваги можна чергувати так: одного тижня інструктор з фізкультури проводить розвагу з молодшими дітьми, а музичний керівник готує й показує виставу для старших дошкільників. На другий тиждень старші дошкільники беруть участь у фізкультурній розвазі, а молодші — дивляться «виставу».
Самостійна музична діяльність дітей
Дуже важливою для творчого розвитку дітей є їхня самостійна музична діяльність. Мотивує до неї наявність музичного куточка в групі, що містить музичні інструменти та іграшки, дидактичні ігри, музичне лото, мікрофони, елементи костюмів для організації самостійних концертів (корони, хустинки, капелюшки, браслети, шарфики тощо). У вечірні години діти втілюють тут набуті навички, уміння в імпровізованих «концертах» з однолітками чи іграшками. Активна дитина може взяти на себе роль ведучого, оголошувати виступи «артистів».
Робота з батьками
Робота з батьками передбачає індивідуальні бесіди та консультації, які музичний керівник може провести у ранкові або вечірні години.
Помістіть цікаву інформацію про музичний розвиток дитини у батьківські куточки, ознайомте їх із репертуаром, вивченим на заняттях тощо. За потреби музичний керівник може бути присутнім на батьківських зборах, де вирішує питання залучення батьків до участі у святах та розвагах, консультує щодо створення костюмів, атрибутів майбутнього свята, інформує батьків про досягнення дітей. На батьківські збори можна підготувати невеличкий виступ дітей, фрагмент заняття, вистави, заняття гуртка тощо.
Інші форми роботи
Гурткову роботу організовуйте в другу половину дня один раз на тиждень (25-30 хв).
Плануйте на поточний рік роботу щодо участі в методичних об’єднаннях, конкурсах, семінарах, відкритих заняттях. Обиріть тему для самоосвіти, поетапно розпишіть її опрацювання. Узгодьте ці плани з вихователем-методистом. Значне за обсягом завдання, виписане покроково, дає змогу економити час у щоденній роботі.
Такий само алгоритм використовуємо під час ведення документації. На початку навчального року проводьте діагностику музичного розвитку дітей і одразу в таблиці відмічайте результат. Окрему графу відведіть для фіксації показників індивідуальної роботи.
Календарне планування складіть на один місяць. Досвідчені музичні керівники обирають, як правило, графічний спосіб ведення плану, що дає змогу вивільнити час на інші види діяльності (табл.). Молоді спеціалісти частіше пишуть розширені плани проведення музичних занять на кожний день.
Календарний план музичних занять у ІІ молодшій групі на вересень
Види музичної діяльності | Дата проведення занять | |||||||||
2 | 7 | 9 | 14 | 16 | 21 | 23 | 28 | 30 | ||
етапи розучування | ||||||||||
Музично-ритмічні рухи | «Втомилися ніжки», музика Тетяни Ломової | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | - | - | - | - |
«М’ячики», музика Тетяни Ломової | - | - | - | - | - | 1 | 2 | 3 | 4 | |
Слухання музики | «Горобець», музика Авреліана Руббаха | 1 | 2 | 3 | 4 | - | - | - | - | - |
«Коник», музика Ігоря Кишка | - | - | - | - | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Розвиток слуху й голосу | «Ладки, ладки», музика Василя Верховинця | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | - | - | - | - |
«Равлику-павлику», музика Василя Верховинця | - | - | - | - | - | 1 | 2 | 3 | 4 | |
Співи | «Дощик», музика Жанни Калюжної | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | - |
«Золоті листочки», музика Жанни Калюжної | - | - | - | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Таночки | «Подружилися», музика Тамари Вількорейської | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | - | - | - | - |
«Лісові грибочки», музика Наталії Рубальської | - | - | - | - | - | 1 | 2 | 3 | 4 | |
Музичні й дидактичні ігри | «Тихі й голосні дзвіночки», музика Саїда Рустамова | 1 | 2 | 3 | 4 | - | - | - | - | - |
«Сонечко і дощик», аудіоколаж | - | - | - | - | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Елементарне музикування | «Гоп, гоп, гу-ту-ту», музика Якова Степового (гра на бубнах, маракасах) | - | - | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | - | - |
Якщо на початку року, у спокійній, затишній атмосфері в запропонований спосіб проаналізувати і спланувати свою роботу — йтимете на роботу з радістю, обсяг роботи не здаватиметься таким неосяжним, отримуватимете задоволення від своєї праці. А чи не про це мріє кожен музичний керівник?
Тетяна Вусик, музичний керівник дошкільного навчального закладу
№ 6 «Казка» та № 8 «Барвінок», м. Жмеринка, Вінницька обл.