Індивідуальний маршрут професійного розвитку педагога можна побудувати по-різному. Ми пропонуємо алгоритм, що визначає мету й дорожню карту такого маршруту:
Алгоритм
Крок 1. Формулюємо тему як напрями педагогічної роботи.
Крок 2. Визначаємо професійні завдання, які необхідно розв’язати.
Крок 3. Обмірковуємо, які знання й уміння необхідні для розв’язання поставлених завдань.
Крок 4. Намічаємо дії, які будуть реалізовані для розв’язання професійних завдань.
Крок 5. Окреслюємо очікувані результати.
Інтелектуальні карти в дошкільному закладі
Способи формулювання теми
Методична тема має бути спрямована на розв’язання однієї з проблем, над якими працює заклад дошкільної освіти у поточному навчальному році. А формулювання теми має відображати дві основні тези: мету і засіб її досягнення. Є два способи такого формулювання:
- мета + засіб її досягнення — при цьому зв’язкою слугуватимуть слова «в», «через», «на основі», «у процесі»;
- засіб досягнення мети + мета — у цьому випадку зв’язками будуть слова «як засіб», «як інструмент» тощо.
У обох формулюваннях відображена мета — розвиток навичок взаємодії з однолітками і дорослими — і засіб, за допомогою якого цієї мети можна досягти, — організація проектної діяльності. Окрім того, у формулюваннях конкретизується, у межах якої вікової категорії дітей вихователь планує провести роботу.
Уряд оновив Положення про заклад дошкільної освіти. Що зміниться в роботі дитсадків?
Потрібне формулювання мети завжди можна «витягти» і конкретизувати з програми розвитку дошкільників чи Базового компонента дошкільної освіти.
Засобами досягнення цієї мети можуть бути:
- організація специфічних для дошкільного віку видів дитячої діяльності
- освітні технології
- окремі методи і прийоми тощо.
- 6 засад підвищення кваліфікації для педагогічних працівників
- Складові освіти дорослих
Принципи побудови індивідуального маршруту
Орієнтуючись на компетентнісний підхід, основними принципами побудови індивідуального маршруту педагога є:
- індивідуалізація — цільова частина методичної теми обумовлена освітніми потребами конкретної групи дітей та фаховими потребами педагога;
- розвиток — на підставі результатів діагностики визначаємо проблеми і завдання, які має розв’язати педагог, аби набути відповідних компетенцій і оптимізувати роботу з групою;
- діяльність — намічаємо дії, що дадуть змогу педагогу досягти очікуваних результатів. Оформити їх можна у вигляді дорожньої карти.
А весь індивідуальний маршрут професійного розвитку педагога можна унаочнити у вигляді інтелектуальної карти.
Узгодженість із планом методичної роботи
Поширеною помилкою є вибір педагогом методичної теми, що взагалі не пов’язана з планом роботи дошкільного закладу. У такому випадку індивідуальний маршрут професійного розвитку не враховує заплановані в закладі колективні форми навчання, у яких братиме участь педагог.
Координуйте й узгоджуйте самоосвітню роботу всіх педагогів ЗДО. Допоможіть кожному педагогу визначитися з темою, з огляду на методичну тему навчального закладу, складнощі, які виникають у самого педагога, специфіку його індивідуальних інтересів.
Індивідуальний маршрут професійного розвитку під час самоосвітньої роботи педагог складає відповідно до проблемних завдань та річного плану ЗДО.
Детальніше – у статті «Супровід самоосвіти педагогів: уникаємо помилок»