«Дошкільнятам – освіту для сталого розвитку» — це завершений цикл для малюків 3-6 років із трьох курсів, що інтегрується з будь-якими програмами, за якими вже працюють заклади дошкільної освіти (наприклад, програми «Дитина» або «Українське дошкілля»).
Художньо-естетичний напрям: ПРИКЛАДИ ЗАВДАНЬ
Програму «Дошкільнятам – освіту для сталого розвитку» напрацювали експертки громадської організації «Вчителі за демократію та партнерство» Олена Пометун та Наталія Гавриш. Програму рекомендувало для запровадження МОН України і сьогодні за нею працюють вже кілька сотень закладів дошкільної освіти.
Сталий розвиток (англомовний оригінал терміну «sustainable development») — це розвиток, що дозволяє людям, які живуть сьогодні, задовольнити свої потреби, але не ставить під загрозу здатність майбутніх поколінь також задовольнити власні потреби.
Йдеться про потреби людей у такому:
- їжі
- питній воді
- чистому повітрі
- комфортних житлових умовах
- забезпеченні їхніх прав і свобод
- мирному співіснуванні
- доступі до культурних цінностей і традицій тощо.
Важливо не тільки інформувати про сталий розвиток, а формувати нові моделі поведінки і звички дітей. Діти мають не тільки знати, наприклад, про необхідність економити папір для збереження дерев і можливість його вторинної переробки, а й ощадливо його використовувати та разом з дорослими відносити паперові відходи до пунктів прийому макулатури.
Літній період у дитячому садку — це не лише ігри, розваги та цікаве дозвілля. Улітку педагоги закріплюють знання та зміцнюють здоров’я вихованців. Щоб ефективно розв’язати такі завдання, необхідно правильно організувати свою діяльність
Змістове наповнення програми «Дошкільнятам — освіту для сталого розвитку»
Підґрунтям для формування свідомого та відповідального ставлення до власної поведінки, стилю життя, готовності до ефективної взаємодії є природна активність дітей, їх бажання брати участь у спільній справі, небайдужість до чужої біди.
Діти залюбки долучаються до спільної діяльності, особливо, коли вона дає їм можливість відчути власну значимість, виявити самостійність у вирішенні проблеми. А через дітей і їхні батьки та самі педагоги оволодівають життєво важливими навичками екологічно-, економічно- й соціально доцільної поведінки, без якої неможливе створення та існування суспільства, що передбачає комфортне існування людей сьогодні, дбаючи і про таке ж комфортне майбутнє для наступних поколінь.
Структура кожного з курсів визначається трьома основними темами (модулями), засвоєння яких розраховано орієнтовно на 18 тижнів у старших дошкільників та на 27 тижнів у двох молодших вікових групах. Вивчення кожної теми передбачає опрацювання трьох підтем, що складають її зміст.
Узагальнений зміст всієї програми поданий у таблиці.
Зміст програми «Дошкільнятам – освіту для сталого розвитку»
Курси | Теми | Підтеми |
Курс «Діємо разом» для дітей 4-го року життя | 1. Спілкування | 1.1. Люди, які мене оточують |
1.2. Мої товариші по групі | ||
1.3. Мої друзі | ||
2. Моє здоров’я | 2.1. Мої рухи | |
2.2. Здорове харчування | ||
2.3. Чистота навколо мене | ||
3.Здоров’я природи | 3.1. Дбайливі господарі і господарки | |
3.2. Мої друзі — пташки | ||
3.3. Мої подарунки | ||
Курс «Маленькі люди великої планети» для дітей 5-го року життя | 1.Спілкування | 1.1.Звернення і запрошення до дії |
1.2.Допомога і подяка за неї | ||
1.3.Виконання ролі у грі | ||
2. Ресурси | 2.1.Спільна гра з іграшками, які є | |
2.2.Збереження і раціональне використання води | ||
2.3.Збереження тепла у приміщенні | ||
3.Природа – наш друг | 3.1.Догляд за рослинами — допомога природі | |
3.2.Вживання рослинної їжі | ||
3.3.Збереження навколишнього середовища | ||
Курс «Дошкільнятам про сталий розвиток» для дітей 6-го року життя | 1. Спілкування | Привітання |
Допомога і підтримка | ||
Подяка | ||
2. Ресурси | Мої іграшки | |
Папір – наше спільне багатство | ||
Вода – наше спільне багатство | ||
3. Подарунок | Подарунки – від природи | |
Слово в подарунок | ||
Дарувати радість |
Вибір тем орієнтований на взаємодоповнюючі сфери сталого розвитку: соціальну, економічну та екологічну й є традиційним для освіти для сталого розвитку. Адже приблизно ті самі теми пропонуються для опанування в школі і навіть у програмах для дорослих. Однак одночасно він адаптований під потреби і можливості дітей дошкільного віку.
Програмова діяльність спрямована на поступове (через багаторазове повторення) формування у дітей звичних моделей поведінки, які вони обиратимуть протягом подальшого життя у подібних ситуаціях. Зміни у поведінці також обумовлюють і відповідні зміни у свідомості дітей, виникнення ціннісного ставлення до питань сталого розвитку нашої країни та людства як до особистісно важливих, формують здатність і бажання діяти у цьому напрямі.
Як підготувати дитину до школи: ПОРАДИ
Передбачені програмою дії спрямовані на:
- покращення стосунків між дітьми та іншими людьми
- підтримку морального і психологічного клімату в групі
- розумне споживання енергії та води
- зменшення марних витрат сировини
- зміцнення власного здоров’я тощо.
Для чіткого планування роботи з формування поведінки дітей у кожній темі/підтемі програма передбачає опанування дітьми (з доведенням до рівня звичної поведінки) двома діями.
Приклади цього тематичного планування подані у таблиці «Звичні моделі поведінки дітей, що формуються у програмі (приклади з різних ресурсів)»
У змісті кожної з тем виокремлено ідеї, які мають бути донесені до дітей, мовні формули, що відбивають їх смисли, та дії, які опановуються дітьми та автоматизуються у вигляді звичних моделей поведінки.
Дуже важливо постійно стимулювати дітей до виконання дій, заохочувати до їх систематичного виконання і повторення, а також пошуку нових продуктивних моделей поведінки. Саме повторення цих дій протягом двох тижнів дозволяє сформувати в дітей сталу звичку – модель поведінки, яка потім стає складовою їх повсякденного способу життя.
В межах вивчення кожної теми є вступний і підсумковий аудит – невеличке самостійне дослідження дітьми власної поведінки.
Структура тематичного дня
Опанування кожної з підтем потребує два тижні у дітей 5-го року життя і по три – в інших вікових групах. Кожен такий цикл починається тематичним днем, який спрямовано на введення дітей в тему і початок формування у них названих дій.
Структура тематичного дня передбачає типові організаційні складники, в усіх вікових групах:
- ранкові заходи
- інтегроване заняття
- відпрацювання опановуваних дій у другій половині дня.
Ранкові заходи тематичного дня будуються за звичною для дітей схемою, проте можуть бути пов’язані з темою дня вже на цьому етапі. Наприклад, під час прийому дітей вихователь проводить коротке спілкування з батьками і представляє тему дня (його гасло). З темою дня може бути пов’язано проведення ранкової гімнастики, ранкові ритуали або інші види дитячої активності.
Кульмінацією першої половини дня є спеціально організоване заняття, інтегроване по суті, що поєднує декілька освітніх ліній з пріоритетом однієї з них.
Мета заняття (його очікувані результати) полягає в тому, щоб діти навчились:
- пояснювати значення опрацьовуваних дій
- розповідати про порядок (операції) з виконання дії
- обґрунтовувати необхідність діяти саме так
- виконувати пропоновані дії на основі отримання первинного досвіду їх використання.
Заняття орієнтовані на 20-25 хвилин. У кожному курсі для допомоги вихователю автори курсу підготували тексти та ілюстрації. Ці матеріали допомагають дітям уявити собі бажані / не бажані моделі поведінки і розвивають критичне мислення та творчість дітей, їх розумову та мовленнєву активність.
Скачайте приклади ілюстративних матеріалів для різних занять з фрагментами відповідної методики.
Робота на заняттях і під час прогулянок у другій половині дня передбачає:
- ігрові вправи із заданим сюжетом
- рухавки
- експерименти
- досліди
- ігри з лялькою
- вправи на ігровому полі
- дидактичні ігри з окресленою послідовністю дій, відповідними ритуалами
- групову роботу мовленнєвого чи художньо-предметного змісту в командах по 3-6 осіб
- «озвучування» мультфільму (для засвоєння доцільних дій і мовленнєвих формул)
- театралізовані ігри — розігрування сюжетів за допомогою лялькового театру чи театру іграшок або настільного театру та ін.
Найкраще провести тематичний день у понеділок.
Олена Пометун, член-кореспондент НАПН України, д-р пед. наук