Пригоди Дюймовочки: сценарій свята
Є лише один дієвий спосіб донести дітям необхідну інформацію про композитора: через гру, образність, асоціацію та емоцію. Лише перетворивши композитора, його життя та творчість на об’єкт забав, можна надовго закарбувати в дитячій пам’яті факти з біографії митця, зміст деяких музичних творів, емоційні відчуття після їх прослуховування тощо.
Кожен етап ознайомлення дитини з композитором має візуалізуватися, тобто підкріплюватися картиною, зображенням, фотографією. Адже абстрактна інформація є найскладнішою для сприймання дошкільників, тож вони ставляться до неї байдуже. Візуальні матеріали можуть стати ще й предметом навчальної гри, як-от складання пазлу із зображенням композитора, біографічне лото тощо.
Повсякчас «променитися», ще й заряджати позитивом оточення — непросто. Підкажемо, як у такому режимі не розгубити свій оптимізм
Щоб ознайомити дошкільників із життєписом та творчим шляхом митця використовуйте такі дієві методичні підходи:
- візуальне ознайомлення — відповідну аплікаційну форму роботи
- асоціативне запам’ятовування прізвища, власних назв тощо (наприклад, Барвінський — барвінок, Лисенко — лис тощо)
- сприймання життєпису як яскравої, емоційної, інтерактивної казки, в якій головний герой — сам композитора або персонажі його музичних творів
- участь у навчально-дидактичній грі на основі знакових фактів із життя композитора
- образно-емоційне сприймання певного музичного твору митця
- довільна активність під час слухання музичного твору (руханка, танець, гра на музичних інструментах, малювання, ліплення)
- закріплення-повторення засвоєної інформації.
Пропонуємо вам вправи для ознайомлення з життєписом основоположника національної класичної музики — Миколи Лисенка.
Вправи для ознайомлення дошкільників із життям та творчістю Миколи Лисенка
Прикрась портрет | Найліпше розпочинати «знайомство» з будь-якою видатною особистістю через візуальний контакт. Насамперед необхідно розглянути портрет Миколи Лисенка, обговорити з дітьми, які риси обличчя найбільш виокремлюються і чому: сиве й коротке волосся, густі брови, добрі очі, вуса тощо. Завдання: домалювати (доклеїти) накладні великі вуса композитору (можна використати вату чи пластилін). Таке колоритне зображення кожен може зберегти на згадку |
Знайди «тваринку» в прізвищі | Для того щоб запам’ятати прізвище композитора, можна використати асоціативний підхід: розпитати дітей, на що «схоже» прізвище композитора за звучанням або яка тваринка в ньому «захована». Завдання: коли діти розпізнають слово «лис» у прізвищі «Лисенко», запропонуйте їм розмалювати відповідну картинку із зображенням тварини |
Біографічне лото | Для ліпшого засвоєння основних фактів із життя композитора використаЙТЕ гру «Біографічне лото». Заздалегідь педагог має підготувати тезову інформацію про життя й творчість композитора, а також картинки, що відповідають її змісту. Педагог розповідає коротку біографію композитора, акцентуючи увагу на основних віхах життєпису. Завдання: діти мають віднайти картинки, які відповідають зазначеним фактам.
|
Інтерактивна гра | Аби діти глибше відчули твори композитора, можна запропонувати їм гру на відгадування формату музики (для якого/яких інструментів написаний конкретний твір) та її образно-емоційного наповнення. Після того, як діти віднайдуть потрібні зображення, слід коротко розповісти їм про твір, який щойно звучав. Завдання: підібрати до кожного музичного уривка відповідну картинку або дві, які зображують жанр — інструментальний чи вокальний — та характер музики. Музика: фортепіанна п’єса «Елегія», увертюра до опери «Тарас Бульба», хор «Боже великий, єдиний». Відповідь: фортепіанна п’єса «Елегія»: жанр — твір для фортепіано, характер — сумний, меланхолійний.
увертюра до опери «Тарас Бульба»: жанр — твір для симфонічного оркестру, характер — сміливий, войовничий;
хор «Боже, великий, єдиний»: жанр — твір для хору, характер — спокійний, піднесений.
|
Спільне музикування | Це завдання покликане допомогти дітям запам’ятати звучання творів композитора. Для нього варто обирати відомі та легкі для сприймання композиції, що добре підходять для спільного музикування (мають чіткий метро-ритм, яскраву агогіку тощо). Відтак дітям роздають музичні інструменти, на яких вони вміють грати або на яких легко видобути звук: маракаси, барабани, дзвіночки тощо. Завдання: після попереднього обговорення завдання діти починають акомпанувати музичному уривку —голосно, тихо, швидко, повільно. Що старші діти, то більше можна ускладнювати завдання, додаючи виразові особливості музикування, як-от:
З доробку Миколи Лисенка твором для спільного музикування дітей може бути швидка частина фортепіанної рапсодії «Думка-шумка». |
Наталія Завісько,
старший викладач Львівської національної музичної академії імені М. Лисенка,
головний методист та викладач Центру музичного розвитку «Tempo», Львів