Як цікаво розповісти дошкільникам про композиторів

Ознайомте дітей із життям і творчістю Миколи Лисенка за допомогою ігор, творчості і спільного музикування

Пригоди Дюймовочки: сценарій свята

Є лише один дієвий спосіб донести дітям необхідну інформацію про композитора: через гру, образність, асоціацію та емоцію. Лише перетворивши композитора, його життя та творчість на об’єкт забав, можна надовго закарбувати в дитячій пам’яті факти з біографії митця, зміст деяких музичних творів, емоційні відчуття після їх прослуховування тощо.

Кожен етап ознайомлення дитини з композитором має візуалізуватися, тобто підкріплюватися картиною, зображенням, фотографією. Адже абстрактна інформація є найскладнішою для сприймання дошкільників, тож вони ставляться до неї байдуже. Візуальні матеріали можуть стати ще й предметом навчальної гри, як-от складання пазлу із зображенням композитора, біографічне лото тощо.

Щоб ознайомити дошкільників із життєписом та творчим шляхом митця використовуйте такі дієві методичні підходи:

  • візуальне ознайомлення — відповідну аплікаційну форму роботи
  • асоціативне запам’ятовування прізвища, власних назв тощо (наприклад, Барвінський — барвінок, Лисенко — лис тощо)
  • сприймання життєпису як яскравої, емоційної, інтерактивної казки, в якій головний герой — сам композитора або персонажі його музичних творів
  • участь у навчально-дидактичній грі на основі знакових фактів із життя композитора
  • образно-емоційне сприймання певного музичного твору митця
  • довільна активність під час слухання музичного твору (руханка, танець, гра на музичних інструментах, малювання, ліплення)
  • закріплення-повторення засвоєної інформації.

Пропонуємо вам вправи для ознайомлення з життєписом основоположника національної класичної музики — Миколи Лисенка.

Як цікаво розповісти дошкільникам про композиторівВправи для ознайомлення дошкільників із життям та творчістю Миколи Лисенка

Прикрась портрет

Найліпше розпочинати «знайомство» з будь-якою видатною особистістю через візуальний контакт. Насамперед необхідно розглянути портрет Миколи Лисенка, обговорити з дітьми, які риси обличчя найбільш виокремлюються і чому: сиве й коротке волосся, густі брови, добрі очі, вуса тощо.

Завдання: домалювати (доклеїти) накладні великі вуса композитору (можна використати вату чи пластилін). Таке колоритне зображення кожен може зберегти на згадку

Знайди «тваринку» в прізвищі

Для того щоб запам’ятати прізвище композитора, можна використати асоціативний підхід: розпитати дітей, на що «схоже» прізвище композитора за звучанням або яка тваринка в ньому «захована».

Завдання: коли діти розпізнають слово «лис» у прізвищі «Лисенко», запропонуйте їм розмалювати відповідну картинку із зображенням тварини

Біографічне лото

Для ліпшого засвоєння основних фактів із життя композитора використаЙТЕ гру «Біографічне лото». Заздалегідь педагог має підготувати тезову інформацію про життя й творчість композитора, а також картинки, що відповідають її змісту. Педагог розповідає коротку біографію композитора, акцентуючи увагу на основних віхах життєпису.

Завдання: діти мають віднайти картинки, які відповідають зазначеним фактам.

  • Народився в Україні, поблизу міста Полтави
  • Походив з козацької родини
  • Був видатним піаністом
  • Вчився в Європі
  • Досліджував фольклор
  • Написав багато опер
  • Створював твори для симфонічного оркестру
  • Писав вокальну музику (хори, романси, солоспіви)

Інтерактивна гра

Аби діти глибше відчули твори композитора, можна запропонувати їм гру на відгадування формату музики (для якого/яких інструментів написаний конкретний твір) та її образно-емоційного наповнення. Після того, як діти віднайдуть потрібні зображення, слід коротко розповісти їм про твір, який щойно звучав.

Завдання: підібрати до кожного музичного уривка відповідну картинку або дві, які зображують жанр — інструментальний чи вокальний — та характер музики.

Музика: фортепіанна п’єса «Елегія», увертюра до опери «Тарас Бульба», хор «Боже великий, єдиний».

Відповідь:

фортепіанна п’єса «Елегія»: жанр — твір для фортепіано, характер — сумний, меланхолійний.

Як цікаво розповісти дошкільникам про композиторів Як цікаво розповісти дошкільникам про композиторів

увертюра до опери «Тарас Бульба»: жанр — твір для симфонічного оркестру, характер — сміливий, войовничий;

Як цікаво розповісти дошкільникам про композиторів Як цікаво розповісти дошкільникам про композиторів

хор «Боже, великий, єдиний»: жанр — твір для хору, характер — спокійний, піднесений.

Як цікаво розповісти дошкільникам про композиторів Як цікаво розповісти дошкільникам про композиторів

Спільне музикування

Це завдання покликане допомогти дітям запам’ятати звучання творів композитора. Для нього варто обирати відомі та легкі для сприймання композиції, що добре підходять для спільного музикування (мають чіткий метро-ритм, яскраву агогіку тощо). Відтак дітям роздають музичні інструменти, на яких вони вміють грати або на яких легко видобути звук: маракаси, барабани, дзвіночки тощо.

Завдання: після попереднього обговорення завдання діти починають акомпанувати музичному уривку —голосно, тихо, швидко, повільно. Що старші діти, то більше можна ускладнювати завдання, додаючи виразові особливості музикування, як-от:

  • crescendo
  • dimuendo
  • sforzando
  • ritenuto
  • accelerando.

З доробку Миколи Лисенка твором для спільного музикування дітей може бути швидка частина фортепіанної рапсодії «Думка-шумка».

Цікаво знати

Микола Лисенко —один із найвидатніших і найпопулярніших композиторів в Україні. Він став першим українським композитором, що здобув професійну освіту. Тож його вважають основоположником професійної української композиторської школи.

Народився Микола Лисенко біля Полтави, у селі Гриньки, в середині ХІХ століття. Сім’я Миколи була відома й славна, в його роду були справжні козацькі старшини. Як часто це буває, першою вчителькою Лисенка стала його мати. Вона навчала його танців, французької мови. Одночасно Микола вчився грати на піаніно і робив у цій справі успіхи.

Згодом вся родина Лисенків переїхала до Києва. Саме тут Микола розпочав свою діяльність як громадський активіст: керував студентським хором Київського університету, викладав у недільних школах. У 25 років Микола вирішує здобути професійну музичну освіту і задля цього вступає в консерваторію Лейпцига, що в Німеччині.

Коли він повернувся до Києва після навчання, його громадська діяльність набрала нових обертів: він викладає фортепіано, їздить в етнографічні поїздки збирати український фольклор, відкриває недільні школи та хорові гуртки. І, звичайно, створює багато музики. Серед його найпопулярніших творів — обробки народних пісень, романси, солоспіви та хори, більшість з яких створені на слова українських поетів, зокрема Тараса Шевченка. Також Лисенко написав багато творів для фортепіано — свого рідного інструмента, яким володів досконало.

Композитор є автором опер, зокрема й для дітей, — «Пан Коцький», «Коза-дереза», творів для симфонічного оркестру.

Наталія Завісько,
старший викладач Львівської національної музичної академії імені М. Лисенка,

головний методист та викладач Центру музичного розвитку «Tempo», Львів

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді