Є чимало дітей (надто — дітей з особливими освітніми потребами), які швидко сприймають, але не надовго запам’ятовують інформацію. Використання мнемотехніки під час корекційної роботи дає змогу розвивати асоціативне мислення та пам’ять дошкільників. А опрацювання логопедичних казок-зв’язок на основі мнемотаблиць — автоматизувати вимову певних звуків у мовленні дітей.
Як впоратися з емоційними складнощами: поради
Чому мнемотехніка корисна для дошкільників
Використання прийомів мнемотехніки задіює спостережливість і образне мислення: діти усвідомлено створюють асоціативні зв’язки між об’єктами. Фахівці-мнемоністи наголошують: мозок людини найліпше запам’ятовує візуальні образи, позаяк основою психічних процесів є візуальне (образне) мислення, а також зв’язки між об’єктами (текстом, цифрами тощо).
Мнемотехніка допомагає дітям:
- керувати процесом запам’ятовування
- удосконалювати своє мовлення
- сприяє розвитку асоціативного й образного мислення, уваги.
Використання в корекційній логопедичній роботі прийомів мнемотехніки допомагає педагогам:
- розширювати словниковий запас дітей, розвивати навички словотворення, закріплювати правильну звуковимову
- сприяти розвитку в дітей —
- зв’язного, експресивного та імпресивного мовлення
- уміння працювати за зразком, правилами; слухати дорослого й виконувати його інструкції — це одне зі складних завдань для дітей з особливими освітніми потребами
- навичок «перекодовування» інформації, «переведення» візуальних символів у зв’язний усний текст
- уміння самостійно застосовувати мнемотехнічні прийоми.
Як застосовувати мнемотехнічні прийоми в корекційних групах
У корекційних групах використовуємо такі прийоми мнемотехніки:
- мнемоквадрати
- мнемодоріжки
- мнемотаблиці для складання —
- простих та складних речень
- описових розповідей, казок тощо.
Спочатку ознайомлюємо дітей із мнемоквадратами — зрозумілими зображеннями, які позначають одне слово, словосполучення або просте речення.
Коли діти звикають до застосування мнемоквадратів, вводимо у практику мнемодоріжки — послідовності мнемоквадратів (зазвичай чотирьох), за допомогою яких можна скласти розповідь із двох-трьох речень.
Роботу з дитиною раннього віку педагогам слід не вибудовувати за принципом розвитку окремих психічних процесів, а скеровувати на загальне, максимально різнобічне ознайомлення малюка зі світом предметів, людей і взаємин.
Аби діти щось запам’ятали, потрібно викликати в них «живі» враження, задіяти в процес запам'ятовування якомога більше органів чуття. При цьому зорові враження є найсильнішими. Також потрібне систематичне повторення. Аби забезпечити запам’ятовування, треба пов’язати для дітей потрібну інформацію з якоюсь іншою, уже їм відомою так, аби вона сприймалася цілісно.
Зрештою, найскладніший прийом — це мнемотаблиці, які складаються із декількох мнемодоріжок. За допомогою мнемотаблиць можна запам’ятати й відтворити доволі довге оповідання, казку, вірш.
На застосуванні мнемотаблиць заснований метод, який розглянемо докладніше, — казки-зв’язки.
Казки-зв’язки на основі мнемотаблиць
Дітям подобається слухати казки, утім часто буває складно переповідати їх — це завдання зумовлює швидку втомлюваність, дратівливість дітей. Аби зарадити цьому, використовуйте казки-зв’язки. Текст такої казки подайте у вигляді мнемотаблиці, де кожному слову казки-зв’язки дібрана картинка.
Коли розповідаєте казку, супроводжуйте її демонстрацією відповідної мнемотаблиці.
Діти швидко запам’ятовують послідовність сюжетних подій, коли бачать мнемотаблицю. Так їм значно простіше переказувати текст казки.
Використання казки-зв’язки дає змогу зосередити дітей на автоматизації вимови певних звуків у зв’язному мовленні, які попередньо протягом корекційної роботи опрацьовували з дошкільниками ізольовано.
Як змінити сюжет казки-зв’язки
У певний момент опрацювання казки, коли дітям стає нескладно переповідати сюжет, користуючись мнемотаблицею або без неї — змініть сюжет.
До зміни сюжету залучіть самих дітей і спільно створіть нову мнемотаблицю вже для оновленої казки. У такому разі використання мнемотехніки впливає на розвиток не лише пам’яті й мовлення дітей, а й фантазії, образного мислення, креативності тощо.
Казки-зв’язки з використанням мнемотаблиць для автоматизації вимови звуків у дітей дошкільного віку
Звуки [з], [ш], [ж], [ч], [щ]
Зайчик і дощик
- Сидів зайчик на галявині під сонечком.
- Набігла хмаринка й закрила сонечко.
- Із хмаринки дощик пішов.
- Зайчик утік під кущ.
- Хмаринка пішла за ліс.
- Вийшло сонечко.
- Зайчик вибіг на галявину.
Їжачок і кішка
- Їжачок прийшов у двір.
- Їжачок знайшов (побачив) грушу.
- Їжачок почав їсти грушу.
- Руда кішка підійшла до їжачка.
- Кішка стрибнула на їжачка.
- Кішка вколола лапку, занявкала й побігла додому.
Наталія Коршенко, учитель-дефектолог ЗДО № 34,
м. Жовті води, Дніпропетровська обл.