«Дивоказка зими»: інтегроване заняття у старшій групі

Конспект інтегрованого музичного заняття для розвитку креативності дітей старшої групи
Зміст статті:

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Формувати ці та інші умовні вміння, щоб називатися людиною з креативним мисленням, можна вже з дошкільного віку. Педагогу потрібно лише запастися арсеналом спеціальних вправ.

Американський психолог, дослідник творчості й креативності Джо Гілфорд казав: «Творчість — це копати глибоко, приглядатися пильно, відчувати запахи, бачити наскрізно, простягати руку в завтрашній день, чути кішку, співати у власній манері…».

За допомогою вправ на розвиток креативності дошкільники вчаться:

  • помічати незвичне довкола себе
  • створювати мелодійні та ритмічні відповіді на музичне «запитання»
  • співати «різними» голосами
  • передавати образ за допомогою пантоміми
  • брати участь в імпровізованому пластичному та інструментальному музикуванні.

Такими є запропоновані в конспекті заняття «Дивоказка зими» творчі завдання. Вони — універсальні, адже їх можна використовувати під час:

  • індивідуальної та колективної роботи з дітьми
  • різних видів діяльності — гри, навчання, праці
  • режимних процесів — ранкового прийому, занять, денної та вечірньої прогулянок, самостійної ігрової діяльності дітей тощо.

Використовуючи ці вправи на музичних заняттях, ми намагаємося виховувати цілісну творчу особистість.

Завдання:

  • формувати навички самостійно характеризувати музичний твір, збагачувати словниковий запас
  • викликати бажання відображати свої почуття за допомогою слова та руху
  • розвивати вміння створювати музично-руховий образ
  • вправляти в умінні впізнавати пісню за вступом, виконувати її хором, підгрупами, індивідуально, «ланцюжком», із заспівувачем;
  • формувати правильну артикуляцію, навички точного відтворення мелодії, спонукати співати без напруження, протягуючи довгі звуки.

Технічні засоби й обладнання:

  • репродукції картин із зимовим пейзажем
  • сніжинки з картону блакитного та синього кольорів — за кількістю дітей
  • білі стрічки на паличках — за кількістю дітей
  • сніжинка з текстом вірша
  • дидактичний матеріал до гри «Намисто збирай, пісню складай», «Музичні кола»
  • флеш-накопичувач із аудіозаписами
  • музичний центр.

Музичні твори:

  • п’єса «Вальс», Георгій Свиридов
  • п’єса «Зима» з циклу «Пори року», Антоніо Вівальді (Antonio Vivaldi)
  • аудіозапис звуків хурделиці.

«Дивоказка зими»

Звучить «Вальс» Георгія Свиридова. Діти заходять до музичної зали, виконують поспівку «Добрий день».

Музичний керівник: Сказати «Добрий день» просто, але користь від цих слів дуже велика — так приємно чути, коли і дорослі, і діти зичать одне одному добра й щастя. А ще — велика радість, коли ми маємо змогу бути в колі гарних друзів. Так і співати, і крокувати веселіше. Виконаємо музично-ритмічну вправу.

Діти виконують музично-ритмічну вправу «Крокуємо в колоні, по одному та парами» під музику за вибором музичного керівника. Відтак діти сідають на стільчики.

Музичний керівник: Сьогодні, коли ви йшли до дитячого садка, чи звернули увагу на те, як гарно навколо? Стоять засніжені кущі та дерева. Навкруги все біле-біле. Ох і зимонька-зима, скільки снігу намела!

Різні бувають зимові дні: і тихі, і такі, коли вітер завиває, сніг січе безперестанку. Це немов Дід Мороз насупив свої брови, подув у вуса та здійняв вітер. Віє вітер: піднімає, крутить, кидає на землю сніжинки… Таке природне явище називається віхола, метелиця, хурделиця, завірюха. Лютує і сердиться зима.

Діти, пропоную вам зобразити рухами явища природи, з якими ми можемо «зустрітися» взимку.

Руховий етюд «Завірюха»

Звучить «Вальс» Георгія Свиридова. Музичний керівник розповідає дітям, що відбувається під час завірюхи, показує відповідні дії (діти повторюють) або пропонує самим придумати пантомімімічне та рухове втілення запропонованого образу.

Дме вітер.

(дмухають, нахиливши тулуб вперед)

Завірюха.

(виконують кругові рухи руками)

Сніг іде.

(розкривають долоні швидко на різній висоті)

Від вітру гнуться дерева.

(нахиляють тулуб)

Щипає мороз за щічки.

(пощипують себе за щічки)

Мерзнуть звірі, пташки.

(обхоплюють себе руками, тупають ногами, імітуючи холод)

Музичний керівник: Поети та художники дуже тонко відчувають і відображають настрій зими у поетичних рядках та картинах.

Музичний керівник показує репродукції «зимових» картин. А відтак зачитує вірш Ліни Костенко під супровід аудіозапису хурделиці.

Музичний керівник:

Сидить пряля та й пряде —

Сніг іде — іде — іде —

Нитка рветься де-не-де, —

А вона пряде й пряде.

Вже напряла хуртовин

На шапки для верховин —

На сувої полотна —

На завіску для вікна,

На хустину й укривало —

Мало — мало — мало — мало —

Сніг іде — іде — іде, —

А вона пряде й пряде...

(Ліна Костенко)

Мете завірюха білий шлях, хоче в м’яких снігах потонути. А хурделиця гуде, в трубі шумить. Дуже страшно одному, тому що чути гул: «У-у-у-у-у»!

Музичний керівник просить дітей голосом відтворити звуки завірюхи. Діти голосом виконують глісандо, а рукою в повітрі «малюють» лінії, моделюючи умовно висоту і динаміку звучання.

Музичний керівник: Зображають зиму в своїх творах і композитори. Вони намагаються наслідувати її неповторні звуки за допомогою звучання музичних інструментів. Зараз ви зрозумієте, як це відбувається. Ось, погляньте, будь ласка, друзі, ще раз на цю картину (показує репродукцію на зимову тему), заплющте очі, слухайте музику і впізнавайте намальовані образи.

Звучить «Зима» з циклу «Пори року» Антоніо Вівальді. Діти уявляють, що опинилися посеред намальованої картини, яку щойно показав музичний керівник.

Музичний керівник: Чи впізнали ви цей музичний твір? Як він називається? Хто його написав? (Відповіді дітей.) У творі «Зима» Антоніо Вівальді майстерно відображено пронизливу зимову холоднечу, завивання вітру, катання на ковзанах. Діти, пропоную поміркувати й дати відповіді на такі запитання:

  • Які інструменти використав композитор для зображення зими?
  • Якою змальовує композитор зиму в музичному творі?
  • Що можна сказати про темп твору, його динаміку?
  • Який настрій має цей музичний твір?

(Відповіді дітей.)

Скажіть, а чи хочеться вам, малюки, на кілька хвилинок стати тими сніжинками, які щойно кружляли в музиці Вівальді? (Відповіді дітей.) Так от, хто в долоньки аж тричі плесне, того перетворення жде чарівне. (Діти плескають в долоні тричі.)

Дивіться: Миколка, Максим і Маринка,
І Оля, і Юля — тепер всі сніжинки,
І можуть сніжиночки наші біленькі
У танці кружляти легкім, веселенькім.
Музично-руховий етюд «Сніжинки»

Звучить музика на вибір музичного керівника. Діти зображують імітаційними рухами політ сніжинок — пересуваються плавно, навшпиньках, повільною ходою або легким бігом, змахують руками, кружляють, присідають тощо, узгоджуючи свої рухи з ритмом, темпом, емоційним настроєм музичного твору.

Звучить аудіозапис хурделиці.

Музичний керівник: Ось і вітрюган розгулявся, розходився.

Ой мете метелиця — сніг кружляє, стелиться.

І поземка, стрічка біла, всі доріжки засніжила.

Біла хуга завиває… Взимку часто так буває.

Музично-руховий етюд «Заметіль»

Звучить музика на вибір музичного керівника. Діти виконують етюд з білими стрічками — зображують «віхолу»: пересуваються легким бігом та підскоком, виконують різноманітні рухи зі стрічками (змахи вгору-вниз, праворуч-ліворуч, по спіралі тощо) в ритмі музики, враховуючи її темп та характер, творчо перевтілюючись у заданий образ.

Музичний керівник: Зима «зазвучала» сьогодні для нас і пейзажем за вікном, і поетичними, і живописними, і музичними творами. Час і нам внести штрихи до портрету зими — заспівати відповідні пісні.

Вправа для розвитку мовленнєвого дихання «Зігріємо ручки»

Музичний керівник промовляє текст:

«Замело усе підряд — мерзнуть ручки у малят,
Ми погріти їх зуміємо, теплим подихом зігріємо».

Діти вдихають через ніс та дмуть на «змерзлі» руки, плавно видихаючи повітря через рот, ніби зігріваючи руки.

Музичний керівник: А тепер співатимемо. Робити це треба без напруження, протягуючи довгі звуки.

Діти виконують пісню «Віхола-метелиця» Григорія Гембери.

Музичний керівник: За допомогою плескання в долоньки передамо ритмічний малюнок цієї пісні.

Музично-дидактична гра «Музичні кола»

Для гри слід підготувати різноколірні круги:

  • круг, поділений на дві частини — одна більша за другу
  • круг, поділений на три рівні частини;
  • круг, поділений навпіл — одна з половин ще поділена на дві рівні частини.

Педагог показує один з кругів. Відповідно до зображеного кольорового «візерунка» діти мають проплескати або простукати певний ритмічний малюнок:

  • чверть і половинна;
  • три чверті;
  • чверть та дві восьмі.

Музичний керівник: Слова ще однієї пісеньки нам підказує зима, її слова написані ось на цій сніжинці, а мелодію ви придумаєте самі: «Ось сніжиночки летять, у природі — снігопад».

Діти по черзі проспівують вигадані мотиви.

Музичний керівник: Молодці, ви справжні композитори. А тепер заспіваємо пісню-скоромовку «Метіль», але спочатку будемо проспівувати її текст пошепки, потім з прискоренням, а потім зі збільшенням гучності — крещендо.

Діти виконують пісню-скоромовку «Метіль» на музику Ірини Білокінь.

Музичний керівник: У мене тут «заховалася» ще пісня. Упізнайте її, будь ласка, прослухавши вступ.

Музичний керівник грає вступ до пісні «Сипле сніг», музика Наталії Рубальської. Діти впізнають її.

Музичний керівник: Заспіваємо пісню:

  • одночасно починаючи спів після вступу
  • з солістом
  • ланцюжком
  • подумки, беззвучно.

Музично-дидактична гра «Намисто збирай — пісню складай»

Для гри слід підготувати велику картку із зображенням намиста та картки із зображенням намистин, які відповідають певній частині пісні:

  • кружечок-«клавіатура» — вступ, програш, закінчення
  • червоний кружечок — приспів
  • зелений кружечок — заспів першого куплету
  • синій кружечок — заспів другого куплету
  • жовтий кружечок — заспів третього куплету.

Музичний керівник виконує твір і пропонує дітям визначити частини твору, а відтак прикріпити кружечки-«намистинки» на фланелеграфі.

Музичний керівник: За допомогою рухів передамо зміст пісні, співаючи її в хороводі.

Діти виконують пісню «Сипле сніг» у хороводі.

Музичний керівник: Ми сьогодні співали, слухали музичні твори, присвячені чарівниці зимі. Тож пропоную наостанок зобразити рухами настрій, пов’язаний із зимою, перевтілюючись у образи ялинки, сніжинки, снігової баби, Діда Мороза та відтворюючи зимові ігри, в які ви з радістю граєте взимку.

Гра для розвитку творчої уяви «Зима» — колективна імпровізація

Діти під музику зображають рухами запропоновані образи, або ті, які самі уявили, відтворюють настрій зимових ігор.

Рухи: танцювальні кроки, біг, стрибки, кружляння на місці, довільна пластика.

Музичний керівник: Ось така зима — і весела, і чарівна, дарує нам мальовничі картини, веселі ігри та свята. Бажаю вам сповна насолодитися її веселим сніжком, цікавими забавами. До зустрічі!

Звучить п’єса «Зима» із циклу «Пори року» Антоніо Вівальді. Діти виходять із зали.

Олена Гусак, музичний керівник, вихователь-методист дошкільного навчального закладу (ясел-садка) комбінованого типу № 3, м. Бориспіль, Київська обл.

Корисна стаття

  • Скарбниця досвіду музичного керівника


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді