Протокол засідань команди психолого‑педагогічного супроводу
Як скласти психолого-педагогічну характеристику на клас уже відомо. Оглянемо для прикладу, що зазвичай пишуть у характеристиках на клас.
Психолого-педагогічна характеристика 1 класу
У першому класі навчається 18 учнів, з них 7 дівчат та 11 хлопців. Cередній вік учнів становить 6 років (15 учнів). До класу прийнято 2 учнів віком 5 років та 1 учень віком 7 років. Більшість сімей повні та благополучні.
Після двох місяців навчання група ще не є цілісним колективом. У клас прийшли діти з трьох різних дошкільних закладів та утворили три мікрогрупи. Також до мікрогруп приєдналося кілька дітей, які перебували на домашньому вихованні. Відповідно, робота щодо згуртування колективу ще тільки почалася. За перший місяць навчання діти з різних мікрогруп почали спілкуватися поза уроками. Цьому сприяє організована вчителем на уроках робота в парах та змішаних групах.
Учні Ангеліна та Володимир мають схильність до лідерства й у майбутньому можуть увійти в актив класу.
Двоє учнів у складних життєвих обставинах. Ангеліна, сирота, перебуває під опікунством бабусі. Учениця достатньо адаптована в колективі, має друзів, відвідує заняття в музичній школі. Богдан — із багатодітної малозабезпеченої сім’ї, де батька позбавили батьківських прав. Хлопець часто буває замкнутим та відсторонюється від колективної діяльності. Виявляє фізичну агресію щодо хлопців, які його дражнять. З хлопцями ведуть виховну роботу. Випадки психологічного булінгу чи відкритого протистояння між учнями в класі відсутні.
Окрім Богдана, дещо ізольовану позицію в групі займає Семен, який не відвідував дошкільний заклад та не входить у жодну мікрогрупу. Хлопець не виявляє інтересу до справ однокласників.
Стан здоров’я більшості дітей задовільний. Катерина має інвалідність за хронічною хворобою та відвідує спеціальну групу з фізкультури. Проте на освітній процес це не впливає. У перший місяць навчання найчастіше пропускають заняття з причин хвороби учні Микола та Тетяна. Всі інші учні систематично відвідують школу.
Більшість учнів намагається уважно слухати вчителя, бути ввічливими, дотримуватися правил шкільної поведінки. Проте є виключення: учні Дмитро та Іван нестримані у взаєминах із учителем у зв’язку з недостатньою готовністю до шкільного навчання та недостатньої сформованості навичок поведінки у класі. Поки випадки порушення дисципліни в класі одиничні.
Рівень пізнавальної активності більшості учнів відповідає їхнім віковим особливостям. Діти готові до шкільного навчання, мають достатні знання про навколишній світ, уміють порівнювати, робити найпростіші узагальнення, правильно розуміють педагогічні завдання, піднімають руки, коли знають відповідь, мають домірні віку розвинуті основні мисленнєві процеси.
Половина учнів під час вступу до першого класу вже знали букви та вміли поєднувати їх у склади та короткі слова. Діана самостійно читає дитячі книжки. Щоб не демотивувати ученицю, їй надають індивідуальні завдання.
Деякі учнів мають індивідуальні труднощі. В Анни та Богдана, які не були охоплені дошкільним навчання, низький рівень зорово-моторної координації та обмежений словниковий запас.
В Артема, Михайла, Андрія та Володимира наявні мовленнєві порушення (на обліку в логопедичному пункті). В Андрія спостережний дещо уповільнений темп мисленнєвих процесів. Під час уроків хлопець потребує постійного контролю щодо того, чи зрозумів завдання, має знижений рівень концентрації уваги. За результатами психологічного обстеження учень показав низький рівень психологічної готовності до навчання.
Діана та Ангеліна виявляють нестандартне мислення під час вирішення навчальних завдань.
Частина учнів відвідує позашкільні заклади. Світлана, Діана та Іванна навчаються в музичній школі. Артем займається у секції карате та вже має перемоги на всеукраїнських змаганнях.
Батьки учнів здебільшого активні на батьківських зборах, пропонують свої рішення до поточних справ класу, відповідальні щодо обов’язків в батьківському комітеті.
В цілому процес адаптації учнів відбувається добре. Навіть ті, хто не відвідував заклад дошкільної світи, починає звикати до нового режиму. Випадки порушення правил освітнього процесу стають значно рідшими, ніж у перші тижні навчання.
Питання наступності в навчанні постає, коли діти переходять на вищі освітні ланки. Щоб в учнів 1, 5 і 10-х класів не було «американських гірок» під час адаптаційного переходу, з педагогами слід окреслити єдині підходи щодо наступності. Зробіть це на засіданні педагогічної ради
Найближчі завдання класного керівника такі:
- інтеграція колективу, подолання бар’єрів між мікрогрупами;
- додаткова педагогічна увага до учнів, які мають проблеми із засвоєнням знань та перебувають у складних життєвих обставинах;
- додаткове вивчення позакласних інтересів та особистісних нахилів учнів задля планування виховної роботи.
Психолого-педагогічна характеристика 1 класу НУШ
Чи є особливості у написанні характеристики 1 класу відповідно до вимог НУШ?
Основні особливості характеристики класу НУШ можна виокремити на основі аналізування:
- сильних сторін учнів класу;
- труднощів у процесі навчання;
- особливостей комунікації учнів між учнів між собою;
- сформованості навичок партнерської взаємодії;
- мотивації до навчання;
- інтересів учнів;
- ефективних форм роботи з учнями.
Психолого-педагогічна характеристика класу НУШ — не сталий документ, а динамічний. Його доцільно оновлювати та доповнювати упродовж навчального року. Вона є важливим інструментом для того, щоб:
- планувати та корегувати освітній процес, оцінювати його ефективність;
- налагоджувати ефективну взаємодію педагогів з учнями та учнів між собою.
За матеріалами Ганни Колесової,
психолога, м. Славутич Київської обл.