Чи легко керувати малокомплектним дошкільним закладом

Феномен «малокомплектного» дошкільного закладу ставить перед його керівником особливі завдання — забезпечити повноцінну діяльність закладу силами малої кількості працівників

З одного боку, під час роботи, наприклад, з різновіковими групами, з’являються додаткові можливості для реалізації ідей особистісно зорієнтованої педагогіки та для професійного розвитку педагогів.

А з другого — навпаки: «не вистачає рук», щоб постійно здійснювати на високому рівні методичний супровід освітньої діяльності, організацію харчування дітей, їхнє медичне обслуговування тощо.

Висловити свою думку щодо того, чи легко керувати малокомплектним ДНЗ, ми запросили фахівців з різних куточків України.

Мультипрофесійний підхід

Валентина ГОЛУБЕНКО,
методист з дошкільної освіти районного методичного кабінету Черкаської районної державної адміністрації, заступник голови місцевого осередку ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти» у Черкаській області

Безумовно, специфіка малокомплектного дошкільного закладу впливає на роботу всього його колективу. Ідеться не лише про освітній процес, а й про управлінську діяльність, що в компетенції керівника дошкільного закладу. Адже функції, зміст і методи його роботи мають певні особливості.

Звісно, організовувати роботу з малою кількістю працівників набагато простіше.

Завдяки тому, що у невеличкому колективі можна легше налагодити довірливу атмосферу, надати кожному працівнику індивідуальну консультацію, пораду з того чи того питання, керівник дошкільного закладу може уникнути багатьох непорозумінь. Однак через територіальну віддаленість дитячих садків, зокрема в сільській місцевості, часто працівники не мають змоги ознайомитися з досвідом роботи колег інших закладів, що спричиняє так званий «інформаційний голод».

Штатним розписом малокомплектного дошкільного закладу не передбачена посада вихователя-методиста. Тому методичну роботу також організовує керівник, що зазвичай не сприяє своєчасному упровадженню освітніх програм, інноваційних технологій і методик у практику роботи дошкільного закладу.

Мінусом у роботі керівника малокомплектного дошкільного закладу також є те, що він виконує не лише управлінські функції (до речі, часто ще й функції завгоспа), а й зобов’язаний працювати вихователем на групі кожного дня. Звісно, з одного боку, це дає йому змогу самому в роботі з дітьми апробувати ті рекомендації щодо поліпшення освітнього процесу, які він дає своїм колегам, а з іншого, — коли йому виконувати управлінські функції, наприклад оформляти документацію?

Водночас перед керівником малокомплектного дошкільного закладу гостро стоїть проблема медичного обслуговування дітей. Штатним розписом передбачено 0,5 ставки сестри медичної, що становить 4 год. на день. На перший погляд, не так і мало. Однак якщо брати до уваги те, що сільський дошкільний заклад працює за 10,5–12-годинним режимом роботи, то стає очевидним, що вихованці та працівники закладу залишаються без належного медичного обслуговування. Слід зауважити, що згідно із законодавством саме сестра медична зобов’язана:

  • надавати першу долікарську допомогу дітям, які перебувають у дошкільному закладі
  • організовувати (за наявності показань) госпіталізацію.

Обмежена кількість штатних одиниць у малокомплектному дошкільному закладі часто стає причиною того, що посадові обов’язки кількох фахівців виконує один працівник, який є і кочегаром, і теслею, і сторожем, і двірником.

Тож чи легко керувати малокомплектним дошкільним закладом?

Однозначно відповісти на це запитання неможливо, однак переконана: якщо фахівець відданий своїй справі, а колеги допомагають, а не заважають у реалізації його задумів, то працювати завжди легко.

...людиною, яку поважає громада...

Світлана СЕРДЮК,
методист районного методичного кабінету відділу освіти Недригайлівської райдержадміністрації, член місцевого осередку ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти» у Недригайлівському районі Сумської області

Бути керівником малокомплектного дошкільного закладу — ноша нелегка. Погоджуюся з колегою: посада керівника такого закладу передбачає зазвичай виконання обов’язків і завгоспа, і комірника, і вихователя-­методиста.

Наприклад, задля економії природного газу в багатьох дошкільних закладах встановлено твердопаливні котли. Відповідно, контроль за заготівлею дров, залучення до цього процесу батьківської громади та органів місцевого самоврядування — щоденні клопоти керівника. Окрім того, він має:

  • забезпечувати якісний методичний супровід освітнього процесу
  • скеровувати роботу педагогічного колективу в русло перспектив та інновацій тощо.

Полегшує роботу те, що всі дошкільні заклади нашого району вже комп’ютеризовані та підключені до інтернету. Тож керівники сільських дитячих садків, зокрема і малокомплектних, мають такі самі можливості доступу до інформації, як і їхні колеги, які працюють у містах. Раніше це було проблемою. До того ж з’явилися електронні інструменти, які сприяють оптимізації роботи з документами. Наприклад, легко впорядкувати документацію керівника дошкільного закладу за допомогою КОЗА-ДИСКа «Шаблони документів закладу освіти».

Зауважу, що малокомплектний дошкільний заклад є сприятливим середовищем для реалізації принципів особистісно зорієнтованого підходу до розвитку, виховання та навчання дошкільників. Робота з різновіковими групами відкриває педагогам додаткові можливості для розвитку дітей.

Одним із позитивних аспектів різновікової групи є те, що адаптація кожної дитини до умов дитячого садка в такій групі відбувається набагато швидше, аніж у групі, укомплектованій за віковим принципом. Адже в разі виникнення в дитини стре­сової ситуації поруч із нею буде братик чи сестричка, хтось із друзів, які проживають неподалік, тощо.

Наостанок додам: керівник малокомплектного дошкільного закладу передусім має бути хорошим господарником, адміністратором, вихователем-методистом і (обов’язково!) людиною, яку поважає громада.

Лінощі роблять будь-яку справу складною

Алла БОЙКО,
завідувач ДНЗ «Пролісок», с. Токарі, Лохвицький р-н, Полтавська обл.

Німецький філософ Іммануїл Кант сказав: «У світі існують дві складні речі — керувати та виховувати!». Слово «керувати» не люблю вживати. Адже вважаю, що в основі моєї роботи — не керування, а подолання перешкод, що виникають під час діяльності, а також доброзичливе спілкування з колегами, щоденна взаємодія з вихованцями та їхніми батьками.

Так, складність роботи керівника малокомплектного дошкільного закладу полягає у тому, що, крім управлінської і педагогічної діяльності, він має виконувати функції:

  • завгоспа
  • комірника
  • медичної сестри
  • а за потреби — і прачки, кухаря та сторожа.

Вимоги до якості виконання обов’язків кожної з цих функціонально різних посад не знижуються. Відповідно, керівник водночас має:

  • бачити перспективи розвитку дошкільного закладу
  • керувати колективом (як адміністратор)
  • володіти сучасними прийомами і методами роботи з дітьми (як вихователь)
  • дбати про організацію харчування, медичного обслуговування та інших нагальних потреб закладу (як завгосп, комірник та сестра медична).

Із власного досвіду знаю, що іноді керівнику малокомплектного дошкільного закладу доводиться в один і той самий час «бути» у двох-трьох місцях, щоб розв’язати кілька надважливих і справді невідкладних справ.

Звісно, є чимало позитивних аспектів у феномені малокомплектного дошкільного навчального закладу. Насамперед слід зауважити, що він є прообразом великої родини, у якій дорослі виконують різні завдання, а діти у різновіковій групі — різні ролі. Завдяки цьому є відчуття причетності (у хорошому значенні цього слова) кожного члена колективу до всього, що відбувається в дитячому садку: у дітей розвивається стійка групова культура і виникає природний стимул до співпраці та взаємодопомоги. Обізнаність і навички старших дошкільників стають прикладом для наслідування малюками.

А на запитання «Чи легко керувати малокомплект­ним дошкільним закладом?» відповім так: лише лінощі роблять будь-яку справу складною!

Складно працювати в малокомплектному ДНЗ

Марія ПОЛЯК,
завідувач Киселицького ДНЗ, Путильський р-н, Чернівецька обл.

Поява такого феномена, як малокомплектний дошкільний навчальний заклад, спричинена об’єктивними обставинами:

  • мала кількість дітей у населеному пункті
  • відсутність окремого приміщення дитячого садка тощо.

Передусім хотілося б зазначити позитивні аспекти роботи таких дитячих садків, зокрема різновікових груп. Український педагог Василь Сухомлинський свого часу наголосив, що «людина найкраще виховується тоді, коли вона дбає про інших». Цей принцип легко можна реалізувати в різновікових дитячих колективах, коли старші діти опікуються молодшими. У таких групах ефективно діє один з основних механізмів навчання і виховання дошкільників — наслідування.

Варто зауважити, що психологічний клімат у групах малокомплектного дошкільного закладу здебільшого вирізняється гармонійністю. У теплій та затишній атмосфері таких дитячих садків дошкільники почуваються комфортно й у безпеці.

Робота з дітьми у різновікових групах потребує від фахівців уміння:

  • співвідносити програмові вимоги з індивідуальними особливостями вихованців
  • ураховувати специфіку вікового розвитку дошкільників.

Педагоги мають створити оптимальне розвивальне середовище, ретельно планувати роботу.

Особливо складно працювати в малокомплектному дошкільному зак­ладі його керівнику. Адже згідно з Типовими штатними нормативами дошкільних навчальних закладів, завідувачі одно- і двогрупових дошкільних навчальних закладів мають працювати з дітьми в групі протягом трьох годин на день. Однак функціональні обов’язки керівника малокомплектного дошкільного закладу такі самі, як і завідувача чотирьох- і п’ятигрупових дошкільних навчальних закладів.

...працювати щодня впродовж трьох годин із дітьми...

Віра ГАЙЧЕНЯ,
завідувач ДНЗ «Колосок», с. Гиряві Ісківці, Лохвицький р-н, Полтавська обл.

Керувати малокомплектним дошкільним навчальним закладом складно. І навіть дуже. Часто в мене виникає бажання запитати законодавців у сфері освіти: «А чи має керівник малокомплектного дошкільного навчального закладу змогу (час) працювати щодня впродовж трьох годин із дітьми? При цьому здійснювати методичний супровід освітнього процесу та адміністративно-господарський контроль?». Ідеться, зокрема, про контроль за дотриманням санітарних норм, обладнанням приміщень, організацією режиму дня та освітнього процесу, медичного обслуговування.

Керівникам багатогрупових дошкільних закладів забезпечувати функціонування закладів допомагають такі працівники, як діловод, медична сестра, музичний керівник, двірник, завгосп тощо. А керівнику малокомплектного дошкільного закладу доводиться часто самостійно виконувати обов’язки цих фахівців чи доручати виконання певної роботи комусь із працівників. Однак попри всі труднощі, завдячуючи згуртованому колективу, професійності педагогів, ми:

  • забезпечуємо реалізацію права дитини на здобуття дошкільної освіти
  • дбаємо про її фізичний, розумовий і духовний розвиток
  • докладаємо всіх зусиль, щоб задовольнити потреби громадян у здобутті дошкільної освіти.

Щиро прагнемо, аби високопосадовці, приймаючи ті чи ті закони у сфері освіти, враховували думку не лише теоретиків, а й практиків. Розмови про переваги виховання та навчання дітей у різновіковій групі — одна річ, а от реальне навантаження на вихователя, який працює в такій групі, — зовсім інша.

Хочеться процитувати німецького педагога Адольфа Дістерверга, який сказав, що лише рішуча людина, енергійна, з твердим характером, така, що знає, чого вона хоче, чому вона цього хоче та які засоби приведуть її до мети, може виховувати рішучих, енергійних, сильних характером людей.

Теми:

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді