Як розвивати творче мислення дошкільників
Запитання
Нині чимало говориться про те, що потрібно розвивати творче мислення у дітей. Що саме для цього можуть зробити вихователі закладу дошкільної освіти? Які методи і прийоми використовувати?
Відповідь
Як перевірити готовність педагогів до роботи влітку
Щоб розвивати продуктивне творче мислення, використовуйте такі прийоми:
Виокремлення протилежних властивостей | Уміння знаходити суперечності — це основа парадоксального мислення, а воно є обов’язковою складовою творчості. Так, визначення протилежних властивостей предметів і явищ, їх зіставлення та об’єднання дає змогу дітям відкривати нові, інколи несподівані, ознаки цих предметів і явищ |
Асоціювання понять | Найскладніше встановити зв’язки між віддаленими, ніяк не пов’язаними між собою поняттями. Однак здебільшого саме під час пошуку таких «ниточок» діти дізнаються щось нове |
Постановка запитань | Під час вільного спілкування з дорослими діти можуть ставити величезну кількість різнотипних запитань. Утім, коли виникає потреба самостійно розв’язати якусь проблему, дошкільники стикаються з труднощами, адже не можуть сформулювати, що саме їх цікавить. Тож їхні запитання, здебільшого, стають однобічними, стереотипними. Аби розвинути вміння ставити запитання, доцільно проводити з дітьми спеціальні ігри |
Переформатування | Аби оволодіти прийомом переформатування, діти попередньо мають навчитися визначати різні властивості предметів і явищ, а також розрізняти, які з них істотні, а які — ні |
Генерування ідей | Суть полягає в тому, аби сформувати якнайбільше ідей. При цьому не обов’язково, щоб усі вони були такими, які легко реалізувати. Важливо, аби їх було багато — що більше ідей, то більша ймовірність, що серед них будуть хороші, а можливо, — навіть геніальні |
Комбінування | Комбінування — це уявне об’єднання кількох різних предметів у такий спосіб, аби отримати щось принципово нове. |