Адаптація дитини до дитячого садка: багаторівневість питання

Як полегшити адаптування дитини до дитячого садка? Як правильно підготувати батьків та забезпечити психологічний супровід адаптації кожної дитини?

Травневе число ми традиційно присвятили темі, питання якої одночасно завершують один навчальний рік і розпочинають наступний. Це питання адаптації дітей до дитячого садка.

Але ця традиційна назва окресленої теми є звуженою. Аби дитина могла легко увійти в групу дитячого садка, потрібно врахувати ще два моменти. Насамперед те, що адаптуватися має дитячий садок до конкретної дитини, враховуючи її індивідуальні особливості розвитку та зростання (адже із двох особистостей — дитина і педагог — саме педагог є дорослим і досвідченим). Слід урахувати також, що до змін у сім’ї мають бути готовими батьки. Підготувати, здебільшого інформувати, батьків щодо полегшення процесу адаптування для їхньої дитини — це також завдання педагогічного колективу (адже із цих двох — батьки і педагогічні працівники — саме педагогічні працівники мають фахову освіту і концентрований досвід). Лише за таких умов питання оптимальної організації процесу адаптації будуть успішно розв’язаними.

А практичний психолог дитячого садка є саме тим фахівцем, який має поєднати ці три моменти однієї теми: просвіта батьків, просвіта педагогів та психологічний супровід їхньої діяльності, а також психологічний супровід адаптації кожної дитини до умов дитячого садка. Метою його роботи має стати об’єднання зусиль близьких дорослих задля збереження здоров’я дитини — психічного, психологічного, фізіологічного, фізичного.

Тож бажаємо вам, шановні колеги, успіху в роботі, який вимірюється кількістю та безтурботністю дитячих усмішок навколо вас, та радимо скористатися публікаціями травневого числа журналу, яке є доволі своєрідним — розкриває досвід і думки авторів від першої особи. Це також додає значимості увазі, яку мають приділити близькі дорослі кожній дитині.

При вступі до дошкільного закладу перед дитиною вперше постає проблема зламу сформованого поведінкового стереотипу через зміну звичних умов життя і встановлення нових соціальних зв’язків. У статті «Забезпечення гуманної адаптації малюка до дитячого садка: про що мають пам’ятати дорослі» читайте про те, як зрозуміти і попередити всі складнощі адаптаційного періоду для дитини що є безпосереднім завданням практичного психолога дитячого садка.

Вступ дитини до дитячого садка — найперші радикальні зміни в її усталеному житті. Щоб ці зміни якомога менше позначилися на здоров’ї дитини, її емоційному благополуччі — насамперед варто працювати з батьками новачків. Тож як організувати таку роботу й коли її найліпше розпочати? Варіант відповідей на ці питання ви знайдете у статті «Із думкою про дитину, або Із чого розпочинається процес адаптації»

Діти середнього та старшого дошкільного віку, які досі не знали, що таке дитячий садок, через надзвичайно усталені стереотипи виховання та правила домашнього устрою зазвичай психологічно неготові до «виходу» із сім’ї. Такі діти потребують особливого підходу в процесі адаптації — читайте про це у статті «Дошкільник уперше йде до дитячого садка»

Дитячий садок — не просто місце, у якому дитина перебуває певну кількість годин на добу. Це середовище, у якому вона зростає як особистість, освоює навколишній світ та вчиться з ним взаємодіяти. І якщо атмосфера в дитячому садку буде сповнена гармонії і поваги, уваги і доброти до дитини, якщо вихователі зрозуміють її, знайдуть точки дотику з нею задля її благополуччя, маленька особистість почуватиметься комфортно й спокійно, відкриється для всебічного освітнього впливу. Ось чому вибір батьками дитячого садка має бути прискіпливим і свідомим. Скористайтеся досвідом вибору дитячого садка представленому у статті «Обираємо дитячий садок: погляд мами­психолога на проблему»

Звикати до нових умов завжди складно, тим паче дошкільнику. Адже у дитини вкрай мало досвіду, який допомагав би відшуковувати ресурси, щоб полегшувати ситуацію. Тож дитина вдається до захисту. А захистити себе вона може лише тими способами, які їй відомі й доступні — вередування або ж агресія. Та чи завжди дорослі вміють «читати» за поведінкою дитини її емоційний стан. Про це читайте у статті «Зрозуміти мову поведінки дитини»

Серед батьків побутує думка: «Досить одного візиту до психолога, аби дізнатися все про свою дитину. Зараз фахівець за один сеанс в голові дитини щось «підкрутить» — і в нас усе одразу стане добре…» Та чи справді все так легко? Аналіз батьківських стереотипів та шляхи їх подолання читайте у статті «Із дитиною до практичного психолога»

Особливості консультування батьків дітей із затримкою психічного розвитку; неготовність шестирічки до школи: консультуємо батьків; як визначити, що дитина потопає; діти говорять про війну; практичний психолог — сумісник: чи можна звільнити по закінченні навчального року — усе це та багато іншої корисної інформації читайте на сторінках травневого числа журналу «Практичний психолог: Дитячий садок».

 

Вебінар ВМДЗ

Статті за темою

Усі статті за темою

Нетрадиційні техніки малювання для дошкільників

Нетрадиційні техніки малювання в дитячому садку для дошкільників: презентація, зразки, алгоритми. Які образотворчі техніки посильні для дітей у молодшій, середній та старшій групах
31825

Іграшки з паперу власноруч

Долучіть дошкільників до художньо-продуктивної діяльності зі створення іграшок з паперу, картону, ниток. Зробіть із картону та ниток таксу або сконструюйте з паперу лева. Підкажіть дітям, що персонажів для театру також можна виготовити з паперу, наприклад, свинку — для настільного театру, а цілу сімейку котів — для вистави пальчикового театру
13647

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді