Напередодні нового навчального року практичні психологи системи освіти України мають особливі завдання щодо професійного зростання, що постали через складну і невизначену соціальну ситуацію в країні.
Насамперед фахівцям необхідно актуалізувати знання щодо психологічної травми, її видів та особливостей перебігу, а також удосконалити вміння надавати термінову психологічну допомогу дітям і дорослим. Допоможуть у цьому матеріали серпневого числа журналу «Практичний психолог: Дитячий садок».
Психологічна допомога дітям, які пережили психотравмуючу ситуацію, буде ефективною лише за умови, якщо дорослі, які їх оточують, поводитимуться виважено і відповідально. Тож практичний психолог має працювати насамперед із батьками і педагогами: навчати їх продуктивній взаємодії з дитиною за будь-яких обставин. У пригоді фахівцю стане публікація «Особливості психологічного супроводу клієнта у стані посттравматичного стресу».
Батьки і педагоги мають запобігати травмуванню дітей через свої переживання. Оскільки саме дорослі створюють умови для зростання дитини, на них покладено відповідальність за її життя, здоров’я і розвиток. Детальніше про це читайте в статті «Сучасні виклики професійному зростанню практичного психолога».
У публікації «Сміх — додатковий інструмент роботи практичного психолога» описано прийоми, які дадуть змогу швидко й ефективно вивести клієнта зі стану емоційного виснаження чи оціпеніння. Адже позитивний вплив сміху під час консультування має потужну силу відновлення життєвих ресурсів людини.
Як практичному психологу упевнено розпочати виконання окреслених професійних завдань за нинішніх складних соціальних обставин, читайте у статті «Особистісна компетентність у професійній діяльності працівників психологічної служби», у якій описано передумови успішного опанування професії практичного психолога.
Витоки багатьох проблем розвитку дитини, із якими стикаються батьки і педагоги, лежать у ранньому дитинстві. Корекція і компенсація таких деформацій у дошкільному та шкільному віці позначені істотними труднощами. Тому повноцінний розвиток дитини раннього віку передбачає адекватну і кваліфіковану психолого-педагогічну підтримку з боку фахівців. У пригоді практичному психологу стане стаття «Організація психолого-педагогічного супроводу дітей раннього віку», у якій подано модель психолого-педагогічного супроводу дітей раннього віку під час вступу до дошкільного навчального закладу.
Задля ефективної діяльності дошкільного навчального закладу варто об’єднати зусилля всіх його фахівців. Полідисциплінарний підхід до розв’язання будь-якого завдання — маленького чи великого, складного чи простого — є найбільш дієвим. Про особливості взаємодії психологічної та методичної служб дитячого садка читайте в публікації «Психолого-педагогічний супровід становлення довільності в дошкільника».
Вплив дошкільного навчального закладу на формування гармонійної Я-концепції дитини, роль дорослого у формуванні довільності поведінки дитини — усе це та багато іншої корисної інформації читайте на сторінках журналу «Практичний психолог: Дитячий садок».