Вивчаємо досвід експериментальних шкіл

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Як навчають без оцінок, стандартних підручників, класних журналів, шкільних дзвоників? Досвід експериментальних шкіл, який не схожий з тим, до чого ми звикли.

Видання «Обозреватель» представило добірку старих і нових експериментальних шкіл, чий досвід мало схожий з тим, до чого ми звикли.

Вальдорфська школа, заснована у 1919 році у місті Штутгарт (Німеччина).
Маленький заклад, заснований для дітей працівників тютюнової фабрики сьогодні став не просто школою, а зразком для наслідування.  На думку основоположників напряму, процес навчання та виховання повинен пристосовуватись до дитини, а не вона до них. Школа існує для дітей, заради дітей, а не діти — матеріал для школи. Стандартних підручників, оцінок у цій школі немає. Зараз тисячі шкіл та дитячих садків працюють за такою схемою.

Школа Дальтон або «Дитяча університетська школа», заснована у 1919році у Нью-Йорку (США).
Створюючи школу американський педагог Хелен Паркест хотів навчити учнів самостійно здобувати  знання, за допомогою добре складених Дальтон-завдань, в яких подано короткий огляд певного розділу, що вимагає засвоєння. Тому вчитель із самого початку не повинен вимагати надто багато від учня. Можна швидше очікувати гнучкості, винахідливості, працездатності, якщо всі запропоновані завдання відповідають розумовим здібностям учня. Термін виконання завдання може бути різним — від декількох днів до декількох місяців (індивідуальний проект). Завдання — це свого роду контракт, який укладають між собою вчитель і учень. Учень зобов'язується виконати певний  об'єм роботи до певного терміну.

Школа Summerhill, заснована у 1921 році у Дрездені (Німеччина).
Гоовна ідея напряму — школа повинна змінюватися для дитини, а не навпаки. Це демократична спільнота, де все вирішується на шкільних зборах. Тут не забороняється прогулювати уроки. У класах можуть виявитися діти різного віку.

THINK Global, заснована у 2010 році у США.
За чотири роки навчання діти встигають змінити 12 країн, адже кожен семестр школа переїздить до іншої країни. Всі переїзди супроводжуються тотальним зануренням в новий світ, а багатонаціональні класи нагадують ООН в мініатюрі. Кожному учню видається iPhone, IPAD і MacBook Pro для фіксації вражень та виконання завдань. Крім того, у школи є власний віртуальний простір THINK Spot — соціальна мережа, робочий стіл, файлообмінник, електронна книга, календар і щоденник одночасно. Щоб учні не переживали через часті зміни місць (і не зійшли з розуму від щастя), до кожного приставлений тьютор.

Studio, заснована у 2010 році у Лутоні (Англія).
Провідна ідея школи — вчитися там, де і працювати. Близько 80% навчального плану реалізується через практичні проекти, а не за партою. З кожним роком школа укладає все більше угод з місцевими та державними роботодавцями, які надають місця для стажування. Наразі таких студій створено вже 16, а найближчим часом планується відкрити ще 14.

Quest to Learn, заснована у 2009 році у Нью-Йорку (США).
У створеному за участю Білла Гейтса закладі є всі звичні дисципліни, але замість уроків діти беруть участь в місіях, а оцінки замінені на бали і титули. У нью-йоркській школі вже кілька років поспіль школярі не відкривають підручників, а роблять тільки те, що їм подобається — грають в ігри. Замість того, щоб страждати над поганою оцінкою, завжди можна наздогнати упущене в нових квестах.

ALPHA Alternative School, заснована у 1972 році у Торонто (Канада).
Для того щоб вступити в ALPHA, потрібно виграти у лотереї. На думку засновників, кожна дитина унікальна і розвивається у своєму ритмі. В одному класі можуть бути діти різного віку: однолітки переймають досвід один у одного і вчаться дбати про молодших. Уроки проводять не тільки вчителі, але і самі діти і навіть батьки. У разі конфліктної ситуації збирається спеціальна рада з учителів і учнів, і навіть найменші можуть внести свої пропозиції.

Orestad Gymnasium, заснована у 2005 році у Копенгагені (Данія).
Основа навчання — світ медіа, комунікація. Навчання ведеться за кількома профілями, які змінюються щорічно: на наступний цикл заплановані курси з глобалізації, цифровому дизайну, інновацій, біотехнологій, не рахуючи декількох видів журналістики. Як і належить в світі тотальної комунікації, тут майже немає стін, всі вчаться в одному величезному опенспейсі.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Спеціальні групи в ЗДО: як сформувати й організувати роботу

Постанова КМУ, якою затверджено новий Порядок утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти, набрала чинності 1 серпня 2025 року. Читайте головне про обов’язки керівника ЗДО, про комплектування спеціальних груп та організацію освітнього процесу в них
68

Типи організації освітньої діяльності в дошкіллі: що нового

У Законі про дошкільну освіту визначено вісім типів організації освітньої діяльності. Таке розмаїття дає змогу забезпечити доступність дошкільної освіти для кожної дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів та здібностей. У цій статті більше розглянемо саме нові альтернативні типи дитсадків
4745

Тарифікаційний список педагогів: що і як заповнювати

Визначальною умовою оплати праці в навчальному закладі є тарифікаційний список педагогів, який визначає обсяг педагогічного навантаження, встановлює доплати та надбавки і розраховує фонд оплати праці на місяць. Саме на його підставі визначається потреба в коштах для виплати зарплати педагогічним працівникам на рік. Як його скласти, щоб все врахувати, читайте далі.
43374

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді