Уявімо таку картину: діти та дорослі взаємодіють у цікаво організованому просторі, в праві самостійно обирати чим вони б хотіли зайнятись, не обмежені часовими рамками. Звучить занадто ідеально, чи не так? Але все це можливо втілити в реальність, якщо надати право кожній дитині обирати що для неї є цікавим, визначати спосіб та темп дії, що відповідає її природі. Реалізувати це допоможе метод проектів. Як його застосовувати? Поміркуємо разом.
Робота над проєктом: як організувати
Як залучити дітей до вибору проекту
Обов'язково при виборі проекту залучайте дітей. Адже у них дуже добре розвинута уява та фантазія. Цікаві та оригінальні ідеї з'являються у маленьких вихованців після переглянутого мультфільму чи прочитаної книги. Вони прагнуть перенести казкового персонажа у реальність, намалювавши його чи навіть перевтілившись у нього.
Спершу поставте завдання – вибір теми проекту. Таке собі домашнє завдання: кожен вдома має подумати чим цікавим він би хотів зайнятись. Присвятіть обговоренню теми проекту ціле заняття. Нехай кожен по черзі пропонує свою ідею і пояснює чим вона буде цікавою для нього та для інших. Важливо дати висловитись кожному учню. Потрібно навчити дітей рахуватись з думкою інших, але і вміти відстояти свою. Потім шляхом справедливого голосування можна разом обрати тему, яка сподобалась більшості учням. Завдання вихователя - старатись відмітити переваги кожної теми і доступно пояснити чому тема-переможець буде найкращою для всіх учнів. Долучити до організації проекту можна батьків, які допоможуть дитині обрати та сформулювати ідею проекту.
Середовище, яке створюють педагоги в закладі дошкільної освіти, має не лише радувати око, а й сприяти розвитку дитини. З яких елементів має складатися таке середовище та яким вимогам воно має відповідати?
Коли тама вибрана, наступний крок – скласти паспорт проекту. З чого він складається? Він має мітити інформацію про назву проекту; категорію дітей, які беруть участь у проекті; його тривалість; форму організації (самостійна, колективна, групова); мету; необхідний матеріал; об'єкт моделювання (казка, книжка з малюнками).
З яких етапів складається проект
Залежно від теми та поставлених завдань, проект може тривати як кілька занять, так і цілий рік. Проте, щоб не відхилятись від однієї ідеї і зберегти його цілісність дотримуйтесь етапності. Можна виділити три етапи проекту: підготовчий, дослідницько-творчий та заключний. Підготовчий етап передбачає вибір та обговорення теми; надання мінімальної інформації для розуміння проекту в цілому. Також на цьому етапі визначте цілі і мету, обов'язки цілої групи та кожного учасника зокрема. На підготовчому етапі можна розділити дітей на групи та поставити перед ними конкретні завдання, наприклад, зібрати певну інформацію.
Наступний етап – дослідницько-творчий. Його завдання – продумати форму творчого продукту. Простими словами, з чим ви будете працювати – малюнком, мультфільмом чи може книжкою. Тут варто обдумати матеріали, які будуть використовуватись, скласти план чи схему роботи.
Можете запропонувати залучати до допомоги старших братів чи сестер, головне слідкуйте, щоб вони не виконували роботу замість них.
За потреби розділіть завдання підготовки на групи. Щоб кожна група виконувала свої обов'язки в організації. Наприклад, одні відповідають за розробку матеріалу, інші – за вивчення інформації. Потім групи можна об'єднати для реалізації спільного проекту.
Заключний етап чи не найважливіший. Він передбачає представлення готового продукту. Головне, щоб це було цікаво дітям і вони побачили результат своєї праці. Організуйте свято для вихованців, запросіть батьків. Наприклад, якщо результат роботи – малюнок чи виріб, то організуйте виставку, представте афішу. Завдання заключного етапу – показати дітям як добре вони справились, результат їхньої праці. Можна організувати вікторину чи невелике опитування у формі тестування по темі проекту. Це дозволить дітям переконатись як добре вони орієнтуються в темі. Заохоченням брати участь у проектах в подальшому є роздача призів кращим учасникам.
Художньо-естетичний напрям: ПРИКЛАДИ ЗАВДАНЬ
Як обрати правильні методи та форми взаємодії
Проект навчає дітей не тільки дізнатись щось нове, а й вміти домовлятись з іншими, поважати позицію своїх друзів, приймати правильні рішення. Тому відповідально поставтесь до вибору методів та форм, які будете використовувати.
Для організації підготовчого етапу використовуйте форму гри: карусель, броунівський рух, займи позицію тощо. Це дозволить вільно обмінюватись думками, висловлювати свою думку. Тим більше, це значно цікавіше.
Дослідницько-творчий етап можна провести у формі ігор-стратегій чи квестів. Розіграйте ситуативні ігри. Наприклад, одна дитина буде дослідником, а інша – допитливим учнем, і навпаки. Це довзолить краще підготуватись до презентації результатів проекту.
Кожен етап роботи над проєктом збагачуйте творчими завданнями та іграми. Адже така форма навчання найкраще сприймається дітьми дошкільного віку, дозволяє розкритись та показати себе.
Пам'ятайте, що творче проектування в роботі з дошкільниками допоможе урізноманітнити навчальний процес, заохотити учнів у формі гри пізнавати та відкривати щось нове. Граючись, можна не лише побувати у ролі дослідника, а й відкрити для себе нові навички та вміння, що у подальшому точно пригодяться у дорослому житті. Тому радимо збагачувати освітній процес новими проектами та долучати до них якомога більше учнів та дорослих.
За матеріалами статті журналу Вихователь-методист дошкільного закладу