Організація освітнього процесу
Як корабель назвеш, так він і попливе, кажуть у народі. А керівники закладів знають, як на новий навчальний рік налаштуєшся, такі результати й матимеш. Тому важливо на початку року налаштувати педагогів на результат, дати їм достатню мотивацію та корисні роздуми. Хоч і не нова, але дієва практика — робити це на першому засіданні педагогічної ради. Обираючи ту чи ту тему, враховуйте актуальні освітянські питання.
Нормативний документ | Що врахувати |
Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо організації діяльності закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2019/2020 навчальному році», подані у листі МОН від 02.07.2019 № 1/9-419 | Педагогічним колективам надається право обирати для використання в роботі чинні освітні програми, перелік та особливості реалізації яких обговорює та схвалює педагогічна рада закладу дошкільної освіти. У закладі освіти можна використовувати кілька комплексних і парціальних програм, відповідно до яких педагоги плануватимуть освітню діяльність |
Освітній процес має носити характер не прямого, а опосередкованого навчання, і здійснюватися під час спільної діяльності дитини і дорослого, адекватної можливостям дітей раннього та дошкільного віку.
Педагог має володіти знаннями про вікові та психологічні особливості дітей, їхні індивідуальні можливості та потреби; гнучко та варіативно застосовувати форми та види організації освітнього процесу | |
Основний акцент такої діяльності — партнерська взаємодія дорослого з дітьми через:
| |
Предметно-просторове середовище має бути:
| |
Доцільно впроваджувати в роботу закладів дошкільної освіти технології формування в дошкільників соціально доцільної поведінки, у межах міжнародного суспільного руху — освіта для сталого розвитку | |
Чинне законодавство визначає План роботи обов’язковим документом. За його формування та зберігання відповідає педагог закладу дошкільної освіти, втім не обмежує і не нав’язує йому шаблонних розробок перспективних і календарних планів. Педагог має свободу вибору найефективнішої та найзручнішої для нього моделі та форми планування, як інструмента організації освітньої діяльності | |
Освітній процес, як динамічна педагогічна система, має сприяти формуванню в дітей цілісної, реалістичної картини світу, основ світогляду, та потребує інтегрованого підходу в організації діяльності з дітьми. Тому найефективнішими моделями планування є блочно-тематичне та методичний конструктор, які забезпечують міжпредметні та внутрішньо предметні зв’язки | |
Особливу увагу слід звернути на педагогіку партнерства. Вона передбачає вміння забезпечити плідну співпрацю з дітьми та батьками на засадах взаємної довіри й поваги. Майстерність досягти балансу прав, обов’язків і відповідальності у трикутнику «дитина-педагог-батьки», де батьки — повноправні учасники освітнього процесу | |
В основі змін методичної служби — векторність і адресна спрямованість науково-методичного супроводу професійного розвитку педагогів. Такий супровід змодельовано залежно від індивідуальних запитів, потреб, мотивації педагогів, їх професійних можливостей, наявного досвіду — соціального, професійного й особистісного | |
Лист МОН «Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н. р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок» від 27.06.2019 № 1/9-414 | Запобігати та реагувати на насилля, жорстоке поводження та експлуатацію дітей — ключовий принцип організації освітнього процесу закладів освіти |
Головна мета у закладі освіти — навчання дітей і дорослих безпечній взаємодії у освітньому процесі, а також захист дітей від насильства та зловживань з боку однолітків і дорослих (батьків, опікунів або працівників закладів освіти) |
Організація харчування
Засновники (власники), керівники закладів освіти відповідають за:
- організацію харчування дітей у закладах, незалежно від їх підпорядкування, типів і форм власності;
- матеріально-технічний стан харчоблоку;
- додержання вимог санітарного законодавства.
На що звернути увагу під час організації харчування.
Нормативний документ | Що врахувати |
Порядок організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах, затверджений наказом МОЗ та МОН від 01.06.2005 № 242/329 | Організація харчування дітей у навчальних закладах складається:
|
Відповідальність за безпеку і якість продуктів харчування та продовольчої сировини, готової продукції покладається на постачальника, організацію (підприємство), що забезпечують харчування дітей, або керівника закладу, якщо працівники харчоблоку входять до штатного розпису закладу | |
Керівник закладу наказом призначає особу, відповідальну за організацію харчування дітей.
| |
Інструкція з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах, затверджена наказом МОН, МОЗ від 17.04.2006 № 298/227 | Режим харчування залежить від режиму роботи дошкільного навчального закладу, його затверджує керівник закладу. Їжу необхідно видавати дітям у суворо визначений час, чотири — п’ять разів на добу, з інтервалами у 3—4 години |
При організації харчування необхідно додержуватися принципів наступності, єдності вимог в дошкільному навчальному закладі і в родині. Питання раціонального харчування дітей слід включати у тематику батьківських зборів, консультацій для батьків, висвітлювати в інформаційних куточках | |
Щодня на кожний наступний день відповідно до наявності продуктів харчування та з урахуванням примірного двотижневого меню, картотеки страв необхідно складати меню-розклад | |
Наказ МОН, МОЗ «Щодо невідкладних заходів з організації харчування дітей у дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах» від 15.08.2006 № 620/563 | Забезпечити виконання норм харчування. Посилити протиепідемічні заходи щодо запобігання спалахів гострих кишкових інфекцій і харчових отруєнь |
Створення інклюзивних груп
Порядок організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти затверджено постановою КМУ від 10.04.2019 № 530.
Для забезпечення ефективності освітнього процесу в інклюзивних групах кількість дітей з особливими освітніми потребами має становити не більше трьох осіб.
У разі утворення інклюзивної групи вводять посаду асистента вихователя, який:
- забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу;
- бере участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку;
- адаптує навчальні матеріали з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами.
При облаштуванні інклюзивної групи керуйтеся Типовим переліком спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних групах закладів дошкільної освіти, затвердженим наказом МОН від 01.04.2019 № 423.
Як облаштувати приміщення закладу освіти — у Державних будівельних нормах «Інклюзивність будівель і споруд» ДБН В.2.2-40:2018.
Робота з кадрами
Погодьте із профспілковим комітетом установлення доплат працівникам за:
- виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників;
- суміщення професій (посад);
- розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт (при застосуванні таких умов праці).
Не забудьте й про доплати за перевищення груп дітьми.
До 20 вересня створіть у закладі освіти атестаційну комісію.
Усі питання, пов’язані із застосуванням Правил внутрішнього розпорядку закладу, розв’язує керівник закладу освіти в межах наданих йому повноважень, а у випадках, передбачених чинним законодавством і Правилами, спільно або за погодженням з профспілковим комітетом. Це визначено пунктом 4 Типових правил внутрішнього розпорядку для працівників навчально-виховних закладів системи Міністерства освіти України, затверджених наказом МОН від 20.12.1993 № 455.
Не забудьте, що під час прийняття на роботу та під час роботи працівники мають проходити інструктажі з питань охорони праці.
Інструктажі проводять за інструкціями з охорони праці, що діють у закладі освіти. Вони містять обов’язкові вимоги з охорони праці, яких мають дотримуватися працівники під час виконання певних видів робіт або за певною професією.
Інструкції з охорони праці переглядають не рідше одного разу на п’ять років. Інструкції з охорони праці працівників, які працюють у шкідливих або небезпечних умовах праці (наприклад, кухар), переглядають один раз на три роки. Якщо за цей період умови праці працівників, для яких розробляють інструкції з охорони праці, не змінилися, керівник наказом може продовжити дію інструкції на наступний строк.
Працівники закладу дошкільної освіти повинні володіти основними знаннями і вміннями з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності:
- знати правила поведінки у небезпечних ситуаціях;
- вміти надавати першу домедичну допомогу;
- визначати чинники можливого ризику в довкіллі.
Усі працівники закладу дошкільної освіти несуть відповідальність у встановленому чинним законодавством порядку за виконання посадових (робочих) інструкцій, зокрема з питань з охорони праці та безпеки життєдіяльності.
Не забудьте проконтролювати проходження працівниками закладу освіти обов’язкових профілактичних медичних оглядів. Підстава:
- Правила проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб, затверджені наказом МОЗ від 23.07.2002 № 280 (у редакції наказу МОЗ від 21.02.2013 № 150);
- Порядок проведення обов’язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів, затверджений постановою КМУ від 27.09.2000 № 1465;
- Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам, затверджений постановою КМУ від 23.05.2001 № 559.
Діловодство
У вересні проконтролюйте, чи правильно працівники ведуть обов’язкову ділову документацію. Яку саме? Примірну інструкцію з діловодства у дошкільних навчальних закладах, затверджену наказом МОН 01.10.2012 № 1059.
На що звертати увагу в організації діловодства.
Нормативний документ | Що врахувати |
Правила організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджені наказом Мін’юсту від 18.06.2015 № 1000/5 | Оформлення реквізитів організаційно-розпорядчої документації та порядок їх розташування мають відповідати Національному стандарту України «Державна уніфікована система документації. Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлювання документів. ДСТУ 4163-2003», затвердженому наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 07.04.2003 № 55 |
Порядок документообігу в установі регламентується інструкцією з діловодства, регламентами роботи з документами, положеннями про структурні підрозділи, посадовими інструкціями | |
Службовий документ, отриманий установою або створений нею, зокрема для внутрішнього користування, вважається внесеним до документаційного фонду установи з моменту його реєстрації |
Ось і все. Конспект першочергових справ маєте. На старт, увага, руш!