Виявлення обдарованих дітей та індивідуальна робота з ними є важливим етапом в освітньому процесі.
Індивідуальний підхід до обдарованої дитини ґрунтується на врахуванні її здібностей і зацікавленості предметом, які вона проявляє під час різних конкурсів, вікторин, предметних тижнів, шкільних олімпіад.
Учитель має вміти правильно добирати форми, методи, прийоми роботи з обдарованими дітьми, водночас не перевантажуючи їх і забезпечуючи подальший творчий розвиток.
У ситуації, коли педагог очікує надзвичайних успіхів від дітей, вони дійсно ці успіхи починають демонструвати, навіть якщо до цього вважалися не надто здібними.
Роберт Розенталь
Індивідуальна робота з обдарованими дітьми з географії
Для учнів, які прагнуть вивчати предмет «Географія» детальніше, можна:
- створити секцію географії
- розробити програму індивідуальної роботи.
Серед завдань індивідуальної роботи з обдарованими учнями можуть бути:
- узагальнювати, закріплювати і поглиблювати знання з курсу географії України на базі фундаментальних питань загальної географії
- розвивати геопросторове мислення й уміння логічно висловлювати думки
- формувати картографічну грамотність і культуру учнів
- розкривати причинно-наслідкові зв’язки в пізнанні великих природних комплексів
- закріплювати бажання брати участь в олімпіадах з географії і науково-дослідній діяльності.
Заняття для обдарованих дітей цікаві тоді, коли їх проводять із застосуванням дослідницького методу. Так діти ґрунтовніше й ширше засвоюють предмет географії.
Обдарована дитина: індивідуальний освітній маршрут
Ефективні форми роботи з обдарованими дітьми
Серед ефективних форм роботи з обдарованими дітьми — розв’язання завдань підвищеної складності. Використовують це і під час уроків, і на заняттях секції, і вдома для розвитку інтересу дітей до дослідницької діяльності, творчого та логічного мислення, вироблення впевненості у власних силах.
За виконання завдань підвищеної складності учні:
- моделюють географічні ситуації та явища
- групують об’єкти
- вишукують причинно-наслідкові зв’язки
- розпізнають об’єкти, явища за певними ознаками
- застосовують уміння уявляти карту
- зіставляють, порівнюють вивчені об’єкти
- здійснюють географічне прогнозування.
Обдаровані діти цікавляться географією, зв’язно й послідовно висловлюють думки, але деколи не можуть викласти матеріал письмово. Тому виконання письмових запитань-завдань дає змогу виявляти і розвивати в учнів уміння логічно мислити, визначати взаємозв’язки між явищами й об’єктами.
Підготовка до захисту науково-дослідницької роботи в Малій академії наук
Ефективними формами роботи педагога з обдарованими учнями також є:
- захист проектів
- ділові і рольові ігри
- семінарські заняття
- дебати
- дискусії
- розв’язання кросвордів
- мозковий штурм
- випереджувальні завдання
- уроки-КВК
- «Поле чудес» тощо.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Принципи побудови занять з обдарованими дітьми
Заняття з обдарованими дітьми проводять за принципами горизонтального й вертикального збагачення, сприяючи всебічній географічній освіті.
Горизонтальне збагачення
Це збільшення обсягу знань, умінь і навичок учнів, передбачених шкільною програмою з географії, завдяки:
- вивченню нових тем, міжпредметних зв’язків
- ознайомленню з прикладними галузями наукових знань.
Таке збагачення спрямоване на розширення галузі знань, що вивчає дитина.
Аби стимулювати розвиток мислення, самостійності, бажання займатися дослідницькою діяльністю, застосовні:
- презентації тієї чи тієї країни, певного економічного району України, природного комплексу і заходів з його охорони
- уроки-конференції
- конкурси ерудитів з теми «Елементи географічної оболонки» тощо.
Вертикальне збагачення
Це пришвидшене просування до вищих рівнів пізнання у сфері обраного предмета, збільшення обсягу знань, умінь і навичок учнів завдяки:
- розширенню змісту навчальних програм
- використанню складнішого та різноманітнішого матеріалу.
Для цього застосовні такі форми роботи:
- індивідуальні консультації
- інтелектуальні ігри з географії й економіки
- участь у міських, обласних олімпіадах з географії та економіки, аналізування їхніх результатів, розв’язання всіх запропонованих на цих олімпіадах варіантів завдань
- походи та поїздки рідним краєм, відвідування музеїв і пам’яток з пізнавальною метою.
Для підвищення ефективності занять з обдарованими дітьми заступник директора школи з навчально-виховної роботи має організовувати з педагогами різні форми методичної роботи, як-то:
- семінари
- тренінги
- консультації
- ділові ігри
- майстер-класи тощо.
Підготовка науково-дослідницької роботи: 10 акцентів для наукового керівника
За матеріалами журналу «Заступник директора школи»