У межах проекту «У світі дерев» ми організували та провели з дітьми та їхніми батьками цікаві заходи та спостереження, що сприяли збагаченню екологічних знань вихованців та розширенню їхнього кругозору.
Як впоратися з емоційними складнощами: порадиПрезентуючи результати роботи, ми організували природоохоронні акції, як-от:
- «Посади деревце»
- «Ялинка, ялинка, зелена хвоїнка»
- «Годівничка для синички».
На завершення проекту провели екологічне свято. Беручи участь у заході, діти мали змогу «почути» дерева та переосмислити своє ставлення до них — зрозуміти, що рослини є живими організмами, тож неабияк потребують людського піклування й любові.
Мета | сприяти формуванню екологічно доцільної поведінки виховувати бережливе ставлення до флори та фауни рідного краю |
Обладнання та атрибути | костюми дерев — яблуньки, берізки, ялинки штучні рослини та кімнатні квіти декорація — пейзаж лісу |
Сценарій
Звучить аудіозапис звуків лісу. На середину зали виходить ведуча.
Ведуча:
Добридень вам, діти та гості нашого свята! Сьогодні ми продовжимо розмову про колиску всього живого на Землі — рідну матінку-природу. Ми відчуваємо справжню насолоду, коли слухаємо чарівний спів птахів, милуємося прекрасними лісами, відпочиваємо під покровом смарагдового лісу. Але часто навіть не замислюємося над тим, що природа — це живий організм, який сподівається на наше піклування та любов. І в неї, повірте, чимало болю та проблем, спричинених людиною. Проте, ані величний дуб, ані полохлива осика, ані розлогий клен, на жаль, не можуть сказати, попросити про допомогу чи подякувати. Сьогодні ми з вами спробуємо уявити, що сталося диво, і наші зелені друзі-дерева заговорили. Цікаво, що ж вони нам розкажуть? Уважно прислухаймося до них! Хто хоче першим звернутися до нас? Це добре знайомі нам фруктові деревця — Яблуньки. Розкажіть, любі, що вас турбує, чому ви засмучені?
Практичні рекомендації та картки контролю, щодопоможуть перевірити, як вихователі організовують роботу зформування в дітей культурно-гігієнічних навичок.
Звучить тривожна музика. Виходять три дівчинки — Яблуньки.
Перша Яблунька:
Зламав Івасик гілку яблуневу —
І кинув геть, коли награвся нею.
Веселий він побіг собі додому.
Вона ж лежить на звалищі рудому.
Друга Яблунька:
Зітхає в самотині гілка тяжко.
На неї вже не сяде більше пташка,
І вітерець її не захитає.
«Хитати ще?», — її не запитає.
Третя Яблунька:
В її прожилках не бродити соку,
Не гріти мрію, ніжну і високу!
Івась у ліжку спить спокійно, тихо.
Невже не знає він, що скоїв лихо?
Ведуча:
Прикро-прикро, Яблуньки, що так сталося. А ви, діти, зрозуміли, чому наші Яблуньки такі засмучені? Чий вчинок їх засмутив? Що зробив хлопчик Івась? Чи вважаєте ви його вчинок поганим? Чому? (Відповіді дітей.) Молодці, діти! А зараз до нас завітають інші деревця. А які саме, ви здогадаєтеся, коли загадку відгадаєте.
Стоять в гаю сестриці —
Такі стрункі дівиці,
Високі, гарненькі
Ще й станом тоненькі.
Вдягли сережки весняні
Та суконьки біленькі,
Схилили ніжні кіски
Сестриченьки- ... (берізки)
Звучить фрагмент української народної пісні «Ой хвалилася та берізонька». Виходять Берізки.
Перша Берізка:
Лиш весни-красуні залунають кроки,
Хтось спішить до гаю — до беріз за соком,
Вирізає дірку у корі білявій,
Починає, злодій, ой недобру справу.
Друга Берізка:
Зупинися! Досить! Чуєш ти, юначе,
Як берізка стогне, як берізка плаче?
Проливає сльози, сльози безневинні,
Завдяки невдячній, злій, лихій людині.
Третя Берізка:
Дорослі, діти! Ми в цей час
Прохання маємо до вас!
Ви нас не ображайте
Й болю не завдавайте!
Ведуча:
Милі Берізоньки! Шкода вас. (Звертається до дітей.) А ви, дітки, зрозуміли, про що хотіли попросити нас красуні Берізоньки? Як ви гадаєте, що відчуває деревце, коли люди ріжуть його стовбур, щоб наточити соку? Чи можна робити це? (Відповіді дітей.) Будьте певні, Берізки, наші малята, коли підростуть, ніколи не будуть вас нівечити та ображати. Чи не так, діти? (Відповіді дітей.) Діти, Берізки так зраділи вашим відповідям, що вирішили подарувати свій чудовий танок.
Берізки виконують танок.
Ведуча:
Дякуємо вам, Берізоньки! А які ж деревця прийдуть до нас наступними?
Лунає мелодія новорічної пісеньки про ялинку.
Як зветься така лісова красуня?
Вона гарненька та пухнаста,
Мов їжачок, уся голчаста.
І сукню зелененьку має,
Її ніколи не знімає.
Вже знають Петрик та Галинка,
Що йдеться, друзі, про ... (ялинку)
Виходять Ялинки.
Перша Ялинка:
Ми — красиві, вічнозелені та духмяні Ялинки. У ялиновому бору повітря завжди свіже та цілюще. Здавалося б, навіщо нас нищити?
Друга Ялинка:
Але ні! Із настанням свята Нового року до нашого лісу наближаються люди із сокирами.
Третя Ялинка:
А як ви гадаєте, що вони хочуть із нами зробити? (Відповіді дітей.) Отож-бо! А чи можна так робити — нас, Ялиночок, губити? (Звісно, ні.)
Перша Ялинка:
Ми вам зараз від душі
Прочитаємо вірші.
Ми їх маємо почати,
Ви ж закінчуйте, малята.
У лісі ялинок не можна рубати,
Їх слід в магазині усім ... (купувати.)
Хто ялинку лісову рубає,
Той нітрохи совісті... (не має.)
Щоб ялинці новорічній
У дворі радіти,
Треба спершу ту ялинку
Взяти й ... (посадити.)
Ялинки (разом):
Ви нас не рубайте, гілля не ламайте, ліпше нас саджайте та про нас подбайте!
Ведуча:
Добре чинить той, хто до новорічного свята прикрашає штучну ялинку, куплену в магазині. І ялинка є, і природа залишається неушкодженою. Малята, у кого з вас удома є штучна ялинка, яку ви прикрашаєте щороку? (Відповіді дітей.) Молодці! А на подвір’ї можна прикрасити живі ялинки, посаджені та з любов’ю вирощені людиною. За маленьким саджанцем — чи то ялиночка, чи грушка, дубочок чи акація — слід обов’язково доглядати. Чи знаєте ви, що для цього потрібно робити? (Поливати деревце, обкопувати його, білити стовбур, виривати біля саджанця бур’ян.) Правильно. (Звертається до Ялинок.) Бачите, Ялиночки, які в нас дітки розумні? Тож не переймайтеся: вони ніколи не руйнуватимуть вашої краси.
Ялинки прощаються з дітьми і йдуть.
Ведуча:
А зараз ми з вами, діточки, пограємо в цікаву гру. Я вам буду запитання ставити, а ви відповідайте: «Так» або «Ні». Згодні?
Художньо-естетичний напрям: ПРИКЛАДИ ЗАВДАНЬ
Гра «Дерева й ти»
- Малята дерева взялись посадити. Чи правильне рішення прийняли діти? (Так.)
- Камінь узяв забіяка Максимко, яблуко хоче він збити із гілки. Чи можна так робити? (Ні.)
- Дятел по стовбуру дуба довбав, хлопчик Сашко того дятла прогнав. Чи правильно вчинив Сашко? (Ні.)
- Вже цілий місяць посуха стояла, дітки малі деревця поливали. Добре робили дітки? (Так.)
- Білять дерева садівники, щоб не точили кору черв’яки. Правильно роблять садівники? (Так.)
- Гарна сокира в дядечка Гната, нею він хоче ялинку зрубати. Це добрий вчинок? (Ні.)
- Туристи багаття в лісі палили, потім пішли, а його не згасили. Правильно вчинили туристи? (Ні.)
- Побачив маленький Микола, як вишеньку бабця його обполола. Чи добрий вчинок зробила Миколчина бабуся? (Так.)
Ведуча:
Молодці, діти! Гадаю, всі ви добре зрозуміли, що природа для нас — це рідний дім. Вона усім, як мати. Щоб завше лад був у домі цім, про це нам треба дбати. Сьогодні до свята малята підготували повчальні віршики про те, як важливо берегти природу: тварин, комах, квіти, і, звісно, наших зелених друзів — дерева.
Перша дитина:
Піклуймося про матінку-природу,
Плекаймо завжди й всюди її вроду,
Щоб гай, і діброва, і ліс
Ошатні для нас збереглись.
Друга дитина:
Щоб всі у майбутньому світі
Зелені побачили віти
Берізки, верби, горобини
І диво-красуні калини.
Третя дитина:
Щоб квітнули біля майдану
Розлогі високі каштани,
Міцні кучеряві дуби
Вітрам простягали чуби.
Четверта дитина:
Щоб квітнули квіти барвисті,
Повітря лишилося чистим,
Повинні ми бути мудріші,
До світу природи добріші.
П’ята дитина:
Цвіте Вкраїна з краю в край,
Шумлять листки зелені.
Дерева, друже, не ламай:
Вони для нас — легені.
Шоста дитина:
Не рви, не знищуй, не руйнуй!
Це заповідь для тебе.
Красу планети не зіпсуй —
Вона одна під небом.
Діти (разом):
На щастя, на долю
Шануймо тополю,
Кленок зелененький,
Дубок молоденький,
І квіти, і трави!
І буде нам слава!
Звучить урочиста музика.
Скачайте сценарій екологічного свята «Збережемо дерева на землі!»
Ірина Кісельова, вихователь-методист дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 5 «Казочка», м. Вільнянськ, Запорізька обл.
Клавдія Москаленко, вихователь дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 5 «Казочка», м. Вільнянськ, Запорізька обл.