Страх як прояв інстинкту самозбереження в небезпечній ситуації є цілком нормальним і навіть необхідним явищем у житті дітей.
Діти завжди чогось бояться:
- різких незрозумілих звуків
- великих тварин
- комах
- темряви
- грози
- лікарів (до речі, дізнайтеся, як уникнути страху медичних процедур)
- надовго залишитися без мами або й узагалі на самоті
- нового колективу тощо.
Якщо навчити дошкільників правильно ставитися до своїх страхів, об’єктивно оцінювати небезпеку, це відчуття лише допомагатиме їм у майбутньому і в жодному разі не нашкодить. Утім, коли страхи стають нав’язливими, неконтрольованими і «тримають» дітей в постійному напруженні, призводять до надмірної тривожності й дратівливості, це неодмінно негативно вплине на емоційно-вольову сферу дошкільників та певною мірою загальмує в них розвиток пізнавальних процесів. Саме тому дорослим слід контролювати дитячі страхи, аби вчасно запобігти формуванню їх патологічних видів.
Так, у нашому дошкільному закладі під час роботи з дітьми, які відчувають надмірну тривожність, страх, невпевненість, ми вдаємося до таких терапевтичних методів:
- казкотерапія — читання терапевтичних казок та казок-метафор
- арт-терапія — малювання страху, ліплення з пластиліну або виготовлення із залишкових матеріалів фігурок, що уособлюють конкретний дитячий страх
- музикотерапія — прослуховування музичних творів, що допомагають розслабитися
- мульттерапія — перегляд мультфільмів, у яких персонаж боїться чогось, але зрештою перемагає страх
- бесіди за змістом побаченого в мультфільмі або прочитаного в казках
- складання та програвання історій з позитивною кінцівкою.
Також практичний психолог нашого дошкільного закладу організовує корекційно-розвивальні заняття.
Основні завдання таких корекційно-розвивальних занять полягають у тому, щоб:
- навчати дітей відчувати позитивні емоції
- знімати напруження, що виникло внаслідок переживання певних страхів
- досягати психофізичної рівноваги, спокою кожної дитини
- навчати дітей навичок ауторелаксації
- підвищувати самооцінку та впевненість у собі
- розвивати пізнавальні інтереси.
Корекційно-розвивальні заняття проводимо у підгруповій формі двічі на тиждень з дітьми середнього та старшого дошкільного віку, які за результатами діагностичних досліджень виявляють надмірну тривожність.
Як свідчить досвід, така форма роботи у поєднанні з вищезгаданими терапевтичними методами сприяє зниженню тривожності дітей та навчає дошкільників контролювати свої емоції, а відтак і долати страх.
Корекційно-розвивальне заняття
«Ахи-страхи завітали до баранчика Шона»
Скачайте:
- конспект корекційно-розвивального заняття для дітей старшої групи
- презентацію до заняття.
Завдання:
- корекційно-навчальні —
- розширювати уявлення про страх як емоцію
- формувати навички адекватного емоційного реагування у ситуаціях, зумовлених страхом
- навчати ауторелаксації й саморегуляції
- залучати до активної участі в колективній бесіді й формувати вміння висловлювати свою думку, обмінюватися своїми враженнями
- розширювати словниковий запас
- розвивати вміння відповідати на запитання повними реченнями
- корекційно-розвивальні —
- розвивати здатність до емпатії, розуміння емоційного стану інших людей
- розширювати уяву, креативне мислення, почуття колективізму
- розвивати дрібну моторику рук
- спонукати до рухової активності
- корекційно-виховні —
- навчати об’єднуватися й створювати позитивний психологічний клімат, доброзичливу атмосферу в групі
- формувати навички самоконтролю
- виховувати доброзичливе ставлення одне до одного.
Попередня робота:
- перегляд мультфільму «Ахи-страхи» (Союзмультфільм, 1983)
- бесіда за змістом переглянутого мультфільму — обговорення персонажів, їхніх вчинків.
Обладнання та матеріали:
- презентація до заняття
- мультимедійний проектор та проекційний екран
- м’яч
- аркуші паперу із пунктирними зображеннями різного посуду
- клей-олівець
- тарілки з манною крупою.
Хід:
Діти заходять до кабінету практичного психолога. Звучить спокійна, релаксаційна музика. Практичний психолог показує слайд 1 мультимедійної презентації. Деякі слайди презентації містять аудіо- та відеозаписи.
Практичний психолог: Добридень, найсміливіші та найкмітливіші діти у світі! (Добридень!) Ой, які ви голосні! Щойно ми привіталися з вами голосом, а тепер нумо вітатися за допомогою теплого дотику долоньки. Станьмо кружка та візьмімося за руки. (Усі стають кружка на килимі.) Тепер ніжно потисніть руки своїх сусідів з обох боків. Так ми, наче струм, передаємо близьким свою ніжність, добро та ласку.
Практичний психолог починає вітання, діти продовжують. Відтак практичний психолог показує слайд 2. Раптом лунає бекання баранця. Діти здивовано озираються, намагаючись визначити, звідки воно може долинати.
Практичний психолог: Ой, діти, лиш погляньте: з казкового світу до нас завітав баранчик Шон. (Практичний психолог звертає увагу дітей на екран, де зображено мультиплікаційного персонажа.) Баранчику, любий, що з тобою трапилося? Ти маєш якийсь дивний вигляд! (Лунає голос баранця — на екрані практичний психолог показує слайд 3.)
Діти, Шон каже, що з ним відбувається щось незрозуміле. Усе тіло напружене, тремтить, він не може зробити жодного кроку. Такого він досі не відчував, тож баранчик просить у вас допомоги. Допоможемо? (Так.) Як ви гадаєте, що з ним трапилося? (Відповіді-здогадки дітей.)
А ну ж бо погляньте на обличчя Шона. Бачите, він дуже-дуже наляканий. Вам уже відома така емоція. І ви добре знаєте, що таке страх. Нумо розкажімо й баранцю про це дивне відчуття. Чому й коли воно виникає? (Діти відповідають, діляться досвідом, відтак звучить голос баранця — практичний психолог показує слайд 4.)
Діти, нашому гостю цікаво, а чи виникало у вас колись таке відчуття страху? Розкажемо йому, хто й чого боїться? (Так.)
Вправа «Мій страх»
Діти передають одне одному м’яч і по черзі розповідають, за яких умов вони відчували страх, чого саме боялися і чи бояться цього досі. Розмову розпочинає практичний психолог.
Практичний психолог: Мої друзі бояться темряви, деякі — грому та блискавки, інші — диких тварин. Баранчику, а що ж тебе так налякало? (Звучить голос баранця — на екрані з’являється слайд 5 із зображенням страхів з мультфільму «Ахи-страхи.) Діти, придивіться уважно, хто це такі? Чи впізнали ви бешкетників, які налякали баранця? (Відповіді дітей.) Так, це дійсно Ахи-страхи. Їм не вдалося налякати братиків, тож вони вирішили позбиткуватися над Шоном.
Практичний психолог показує слайд 6.
Практичний психолог: Шоне, нічні ахи-страхи літають у повітрі, кружляють та наводять жах на людей у різних ситуаціях. Спробуймо дізнатися, чого ж бояться люди.
Вправа «Закінчи речення»
Діти стають кружка. Практичний психолог кидає кожному з дітей по черзі м’яч і починає речення, а діти ловлять м’яч та закінчують речення:
- Діти іноді бояться...
- Дорослі іноді бояться...
- Мами іноді бояться...
- Тата іноді бояться...
- Вихователі іноді бояться...
Практичний психолог: Отже, як бачимо, страх — це почуття, яке властиве кожній людині: і дорослій, і малій.
Практичний психолог пропонує дітям сісти на свої місця на стільчиках.
Практичний психолог: Діти, а коли Ахи-страхи вилітають на полювання? (Уночі.) Що вони роблять, аби навіяти страх на людей? (Відповіді дітей.) Пригадаймо, за ким полювали страхи в мультфільмі, який ми нещодавно переглядали? (За двома хлопчиками-братами.) Чим же вони намагалися налякати братиків? (Скрипом хвіртки; туманом; стукотом; гілкою, за яку зачепився молодший братик; шелестом кропиви.)
Практичний психолог показує слайд 7. Звучить голос баранця.
Практичний психолог: Діти, Шон запитує, чи вдалося невидимим бешкетникам все-таки залякати хлопчиків? (Ні.) А як ви гадаєте, чому вони не змогли цього зробити? (Старший братик був сміливим, постійно усміхався.)
Так, правильно! Страхи бояться почуття гумору і сміливих слів. Адже живуть вони зазвичай у напруженому тілі. Тож якщо розслабитися й налаштуватися на хороший настрій, страхи швидко зникають.
Вправа «Проженемо страх»
Практичний психолог: Діти, пропоную навчити баранчика Шона проганяти страх зі свого тіла. Хто з вас пригадає, які чарівні слова слід промовити та що зробити, аби страх покинув тіло? (Відповіді дітей.) Так, а ще слід стиснути кулачки (Практичний психолог показує слайд 8.), напружити руки й усе тіло, а потім видихнути, розслабитися й гучно промовити: «Утікай від мене страх, я нічого не боюся!». Ці слова обов’язково слід говорити з усмішкою на обличчі.
Діти повторюють названу практичним психологом послідовність дій 2-3 рази. Відтак він показує слайд 9.
Музична фізкультхвилинка «Усі до танцю»
Практичний психолог: Аби посмішка завжди залишалася на вашому обличчі, а також щоб трішки розвеселити нашого гостя, пропоную вам повеселитися та потанцювати разом із друзями Шона.
Практичний психолог вмикає веселу музику та показує слайд 10, що містить відеозапис. Діти повторюють рухи персонажів під музику. На екрані з’являється слайд 11. Звучить голос баранчика.
Практичний психолог: Діти, Шон цікавиться, що ж трапилося з братиками в мультфільмі? Як повелися Ахи-страхи з такими сміливими хлопчиками? (Відповіді дітей.) Чи наважилися вони й надалі їх лякати? (Ні, не наважилися, а навпаки, провели дітей додому освічуючи їм шлях.)
Практичний психолог показує слайд 12 — звучить голос баранця.
Практичний психолог: А куди ж це братики ходили уночі? (За квітами для мами.) Так, братики хотіли зробити добру справу — влаштувати матусі приємний сюрприз.
Практичний психолог показує слайд 13.
Бесіда «Мої добрі справи»
Практичний психолог: Пригадайте-но, які добрі справи ви робили для своїх рідних? (Відповіді дітей.) А як ви гадаєте, що вони відчували у це момент? (Радість, підтримку, вдячність тощо.) А ви? (Задоволення, радість.)
Образотворча діяльність «Диво-картини»
Практичний психолог: Пропоную вам зробити приємний подарунок для баранчика. Для цього сідайте за столи, аби вам було зручно, адже ми спробуємо власноруч створити картинки на згадку для нашого гостя. Погляньте, на столах перед вами лежать картинки із пунктирним зображенням деяких предметів. Аби дізнатися, що зображено на ваших аркушах, візьміть у руки клей-олівець, проведіть ним точно по пунктирній лінії. (Пояснюючи інструкцію, практичний психолог виконує зазначені дії на своєму аркуші так, аби дітям було видно.) Тепер олівці закриваємо кришечкою, а у тарілочці беремо трішки манної крупи та посипаємо нею картинку. Після цього зайву крупу струшуємо. (Діти виконують роботу.) Бачите, тепер контури зображення стали чіткими й ви можете визначити, що саме намальовано на аркушах.
На екрані практичний психолог показує слайд 14 і водночас пропонує дітям продемонструвати свої зображення й назвати їх.
Рефлексія
Практичний психолог: Які цікаві, гарні та, головне, різні картинки ви створили. Молодці! Ми їх усі подаруємо баранцю, а він поділиться ними зі своїми друзями. А що ж ми побажаємо Шону на прощання? (Відповіді дітей.)
Практичний психолог показує слайд 15.
Практичний психолог: Чи сподобалося вам наше заняття? (Так.) А що найбільше? (Відповіді дітей.) Нумо ще раз нагадаймо баранцю Шону, що слід робити, аби страх не зміг поселитися в нашому тілі? (Відповіді дітей.) Дуже добре! Але що ж робити, якщо страхам все-таки вдалося заволодіти нами? (Відповіді дітей.)
Практичний психолог показує слайд 16.
Практичний психолог: Нашому гостю, Баранчику Шону вже потрібно повертатися до своєї країни, і ми теж мусимо прощатися. Візьмімося всі за ручки та тихо промовимо наші чарівні слова прощання: «Усім, усім, усім — до побачення!».
Практичний психолог показує слайд 17. Діти на прощання махають долоньками практичному психологу і парами виходять з кабінету.
Ірина Леус, завідувач дошкільного навчального закладу № 8, м. Ковель, Волинська обл.,
Ірина Халамай, практичний психолог дошкільного навчального закладу № 8, м. Ковель, Волинська обл.