Ототожнюючи себе з казковими персонажами, діти по-справжньому переживають усі захопливі події, переймаються емоціями та почуттями, вчаться співпереживати і допомагати іншим у скруті, а ще — пізнають розмаїття світу та його мешканців.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Створіть разом із дітьми музичну казку про маленьку Зірочку. Запропонуйте дітям спонтанно відтворити в активній комплексній музичній діяльності сюжет казки. Щоразу казка оживає по-новому, змінюється залежно від учасників, їхнього настрою та фантазії. Під час цього діти набувають досвіду творчості та самовираження.
У музичні казці двоє основних персонажів — Казкарка, яка розповідає казку (її роль може виконати вихователь групи), і Зірочка, роль якої може виконати дитина.
Із настанням весни музичну казку можна інсценізувати й озвучити з дітьми на відкритому повітрі.
Технічне оснащення:
- CD-диск із аудіозаписами
- музичний центр.
Музичний матеріал:
- аудіозапис «Milky Way», музика Кітаро (Kitaro)
- аудіозапис «Гавот» Франсуа Жозефа Госсека (François-Joseph Gossec)
- аудіозапис «Віщий птах» з фортепіанного циклу «Лісові сцени» Роберта Шумана (Robert Schumann)
- п’єса «Гавот» з фортепіанного циклу «Танці ляльок» Дмитра Шостаковича
- п’єси «Скакалочка», «Дощик» з фортепіанного циклу «Двадцять чотири дитячі п’єси» Віктора Косенка
- аудіозапис п’єси «Місячне сяйво» Клода Дебюссі (Claude Debussy)
- аудіозапис «Полька» з «Балетної сюїти № 1» Дмитра Шостаковича.
Музичні інструменти:
- звуковисотні інструменти — металофони, свищики
- шумові інструменти — трикутник, маракаси, бубни, бубонці, дерев’яні палички, тарілка
- саморобні інструменти — мішура або інші «шурхотунчики».
Скачайте у зручному форматі:
- сценарій музичної казки для дітей середньої та старшої груп «Зірочка та її друзі»
- тексти й ноти до казки «Зірочка та її друзі»
Сценарій музичної казки
Звучить аудіозапис на вибір музичного керівника. Діти заходять до музичної зали, вітаються з музичним керівником і Казкаркою, сідають на свої місця.
Казкарка: Діти, сьогодні я розкажу вам казку про маленьку Зірочку, якій дуже хотілося знайти друзів на Землі. Цікаво вам послухати? (Ствердні відповіді дітей.) Але ви маєте мені допомогти, адже без вас казка не складеться. Згодні? (Діти: «Так!».) Тоді розпочинаймо! Отже, у далекому холодному космосі народилася маленька яскрава Зірочка.
Музичний керівник виконує на металофоні або трикутнику тему народження Зірочки. До музичної зали заходить Зірочка, виконує імпровізовані танцювальні рухи, потім сідає поміж дітьми і надалі бере участь у дії.
Казкарка: Через те, що вона була зовсім маленька, Зірочка не мала змоги подорожувати далеко від дому. Тому вона лише захоплено спостерігала за тим, як гралися старші Зорі: вони заводили хороводи, шикувались у різні сузір’я та грали в піжмурки, виблискуючи по черзі в темряві. (Діти виконують імпровізацію на металофонах.) Та найбільше Зірочці подобалось, причаївшись, слухати кришталевий зоряний хор. (Звучить аудіозапис «Milky Way», музика Кітаро). Маленька Зірочка мріяла про те, як вона підросте і буде грати й танцювати разом з іншими.
Одного разу Зірочка побачила, що до неї наближається поважна тітонька Комета. (Діти шурхотять новорічною мішурою.) Кмітлива Зірочка дуже зраділа надзвичайній гості та щодуху вистрибнула їй назустріч. Міцно вхопившись за хвіст тітоньки Комети, Зірочка стрімко полетіла за нею! (Виконують стрімкі висхідні глісандо на металофоні.)
Пролітаючи повз різні небесні тіла, Зірочка зачаровано слухала музику Космосу. Тепер вона мала змогу почути незнайомі звуки, які раніше були від неї дуже далеко. Діти, що ж почула Зірочка? (Відповіді дітей.) Нумо і ми заграймо у справжньому космічному ансамблі.
Музичний керівник роздає дітям музичні інструменти для ансамблевої гри.
Ансамблева гра «Музика Космосу»
Звучить «Гавот» Франсуа Жозефа Госсека в аудіозаписі або у виконанні музичного керівника. Діти по черзі грають на музичних інструментах один рівномірний ритмічний рисунок. Починає трикутник («зорі»), продовжує тарілка («планети»), потім підключаються металофони (глісандо — «метеорити і коменти»). Діти завершують ансамблеве виконання tutti («вся галактика»).
Казкарка: У певну мить Зірочка помітила великий астероїд і хотіла розгледіти його краще, але не втрималася й зірвалася прямо вниз! (Виконують низхідні глісандо на металофоні.) Хвіст тітоньки Комети віддалявся, яскраво сяючи, вона ніби розчинялася в повітрі, аж поки геть не зникла. Зірочка опинилась у зовсім незнайомому їй місці.
Зірочка сиділа на листочку, що гойдав вітерець, і роздивлялася навкруги. Вона пригадувала історії, які розповідала їй матуся, — казки про далеку блакитну планету з дивною назвою «Земля», про її мешканців — незнаних птахів та звірів, про великі дерева і маленькі рослини, що на ній ростуть. Зірочка зрозуміла, що вона опинилася саме на Землі. І їй тут дуже сподобалось! Навколо з дерев лунали дивовижні звуки. «Мабуть, це птахи, — вирішила Зірочка, — адже саме вони живуть на деревах». Птахи то пересвистувались одне з одним, то перестукувалися, то раптом лунало веселе «тьох-тьох», то дещо стурбоване «каррр, каррр». Діти, а яких ви знаєте птахів? Як вони співають?
Діти називають птахів й імітують звуки, що їм притаманні. Зокрема: соловейко — «віть-віть», горобчик — «цвінь-цвірінь», сич — «угу-угу», ворона — «карр-карр», зозуля — «ку-ку», дятел — «тук-тук». Відтак кожен із дітей обирає для себе певну пташку для наступної гри.
Казкарка: Зірочка дедалі більше захоплювалася пташиним хором і, зрештою, їй дуже захотілося долучитися до співу. Вона почала тихесенько підспівувати.
Музичний керівник з дітьми створюють звукову картину «Пташиний хор».
Звукова картина «Пташиний хор»
Звучить аудіозапис «Віщий птах» з фортепіанного циклу «Лісові сцени» Роберта Шумана. Діти рухаються навколо Зірочки, виконуючи імпровізовані рухи («як птахи») і промовляючи звуки обраних пташок. Музичний керівник може звернути увагу дітей на те, що рух пташки залежить від її розміру, розмаху крил тощо, тобто кожна має різний характер рухів. У процесі творення звукової картини важливо налаштувати дітей на необхідність не лише відтворювати звуки, а й водночас прислуховуватися до загального звучання. Зірочка імпровізовано підігрує «пташиному хору» на трикутнику.
Казкарка: Зірочка легко стрибала за птахами, що перелітали з гілки на гілку, і не помітила, як опинилася у траві посеред лісової галявини. Вона завмерла і прислухалась. Тут були зовсім інші звуки! Зірочка почула шурхотіння, дзижчання, шелестіння — то був хор комах. Діти, а яких ви знаєте комах? Які звуки вони видають?
Діти згадують, хто населяє світ комах і які звуки вони видають. Зокрема: павучки — «ш-ш-ш» (або можна швидко «тупотіти» пальцями по твердій поверхні), комарики — «дз-з-з», жучки — «дж-ж-ж», коники — «ц-ц-ц» тощо.
Казкарка: Зірочці так сподобались ці нові звуки, що вона дзвінко розсміялася. Павучки, комарики та коники одразу насторожилися і боязко почали збиратись навколо гості, щоб познайомитися з нею. Діти, нумо покажемо, як саме обережні комахи наближалися до Зірочки.
Музичний керівник роздає дітям маракаси та пропонує гру на розвиток уваги.
Гра на розвиток уваги «Прислухайся до тиші»
Музичний керівник виконує польку на свій вибір, діти ритмічно підігрують на маракасах («комахи йдуть»). Щойно музичний керівник робить паузу, діти мають припинити грати і послухати тишу («комахи причаїлися»).
Казкарка: Так Зірочка подружилася з комахами, і разом вони заспівали ще не одну пісеньку! На той спів з усього лісу збіглися зайці, які також попросилися до гри. А щоб створити гарний настрій і завзято затанцювати, зайці принесли бубни. Ой, яка ж весела у них вийшла розвага! Діти, пропоную і нам приєднатися.
Музичний керівник пропонує дітям і Зірочці гру з бубнами.
Гра з бубнами «Веселий танок»
Музичний керівник виконує по черзі фрагменти двох п’єс: «Гавоту» з циклу «Танці ляльок» Дмитра Шостаковича (помірний темп) та «Скакалочки» з циклу «Двадцять чотири дитячі п’єси» Віктора Косенка (швидкий темп). Доки звучить перший фрагмент, діти крокують, ритмічно вдаряючи по бубнах. Під звучання другого фрагмента діти рухаються швидко, з підскоками, довільно струшуючи бубни.
Зміна фрагментів відбувається декілька разів.
Казкарка: Весела музика лунала по всьому лісі, і на галявині зібралося чимало лісових жителів — хто співав, хто пританцьовував, хто грав на музичних інструментах. Зірочка раділа тому, що в неї з’явилося багато нових друзів. Аж раптом прилетіла Хмаринка. Вона теж захотіла заграти разом з усіма і додала свою «нотку» — припустила дощиком! (Діти грають окремі ноти на металофонах.) Спочатку всі поховалися хто куди. Та згодом помітили, що той дощик — веселий і лагідний, тож можна його не лякатися. А потім вирішили ще й покликати Сонечко, щоб розфарбувати його краплинки у веселкові барви. Нумо, діти, розфарбуймо дощик!
Музичний керівник об’єднує дітей у дві групи. Перша група бере музичні інструменти, друга стає кружка. Діти виконують вокально-інструментальну композицію «Сонечко».
Вокально-інструментальна композиція «Сонечко»
Казкарка: Дощик засяяв різними барвами. Прилетів і грайливий Вітерець. Він весело шурхотів листям (діти шурхотять мішурою), бавився з краплинками дощу (промовляють у різних регістрах «крап, крап, крап»), переносив Хмаринку з одного боку галявини в інший (дмухають, «як вітер»), щоб усі лісові жителі пораділи різноколірному дощику.
В аудіозаписі або у виконанні музичного керівника звучить п’єса «Дощик» з фортепіанного циклу «Двадцять чотири дитячі п’єси» Віктора Косенка. Діти імпровізовано танцюють, плескають в долоньки («ловлять краплинки»), дмухають, мов вітерець, за бажанням зображають когось із персонажів казки.
Казкарка: Настала ніч, і всі друзі розійшлися по своїх домівках. Зірочка зручно вмостилася на листочку і, пригадуючи події дня, заворожено слухала цвіркунів. Якоїсь миті вона поглянула в нічне небо — і побачила, як виблискують добре знайомі їй Зірочки… Маленька Зірочка засумувала. Вона згадала маму й тата, сестричок і братиків, і навіть далеких, ледве знайомих Зірок. Зірочка згадала свою найулюбленішу музику, яку вони із сестрами слухали щовечора перед сном.
Звучить аудіозапис «Місячне сяйво» Клода Дебюссі.
Казкарка: Коли нові друзі Зірочки прийшли ранком привітатися, то побачили Зірочку засмученою і одразу почали розпитувати, що сталося. Вона розповіла їм, що сумує за своєю ріднею і не уявляє, як може до них повернутися. Тоді звірі покликали старого мудрого Сича, який знав усе на світі. Сич поважно вмостився на пеньку і розповів, що наступної ночі очікують велику юрбу Комет, які подорожують повз планету Земля. Тож усе просто — Зірочці потрібно дочекатися і знову вхопитись за хвіст Комети!
Із настанням ночі всі друзі зібралися на лісовій галявині. А коли на небосхилі з’явилися перші зорі, Вітерець підхопив маленьку Зірочку і поніс її на найвищу Хмаринку. (Діти дмухають у долоні вгору, ніби піднімаючи Зірочку подихом.) Там Зірочка дочекалася на вже знайому тітоньку Комету, високо підстрибнула і міцно вхопила її за хвіст. (Виконують стрімкі висхідні глісандо на металофоні.) Уже за мить Зірочка була вдома, в оточенні рідних та близьких. Насамперед вона попросила вибачення у батьків за те, що стривожила їх, коли зникла без попередження, а потім розповіла всім про свою цікаву подорож і нових друзів.
Із того часу щоночі Зірочка та її старі й нові друзі збиралися над галявиною у два великих хороводи — зоряний та лісовий — і до ранку танцювали, співали пісень і музикували.
Музичний керівник роздає дітям музичні інструменти. Звучить аудіозапис «Полька» з «Балетної сюїти № 1» Дмитра Шостаковича. Діти танцюють з інструментами: бубонцями, трикутниками («зоряні звуки»), маракасами, дерев’яними паличками, свищиками («лісові звуки»).
Після завершення казки діти прощаються з музичним керівником і йдуть до групи.
Скачайте у зручному форматі:
- сценарій музичної казки для дітей середньої та старшої груп «Зірочка та її друзі»
- тексти й ноти до казки «Зірочка та її друзі»
Світлана Бойченко,
керівник гуртка «Музикування» дитячого клубу «Вогник», Кропивницький