Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Показниками соціально-психологічної адаптованості є:
- взаємини працівника в колективі
- формування моделей мислення й поведінки, що відображають цінності колективу
- набуття, закріплення і розвиток умінь, навичок міжособистісного спілкування в колективі.
Об’єктивні показники соціально-психологічної адаптованості молодого спеціаліста:
- особливості спілкування
- система комунікацій
- традиції
- норми
- статус особистості в колективі.
Суб’єктивні показники соціально-психологічної адаптованості:
- почуття єдності з колективом
- корисність для нього
- прийняття ціннісних орієнтирів колективу в цілому.
Успішна адаптація молодого спеціаліста в дошкільному навчальному закладі можлива завдяки таким умінням:
- співпрацювати з адміністрацією, педагогічними, медичними, іншими працівниками колективу, дітьми та їхніми батьками
- формулювати професійні завдання
- враховувати вікові та індивідуальні особливості дітей і дорослих, соціально-психологічні особливості колективу
- вивчати особливості групи й особистість кожної дитини
- здійснювати поточне і перспективне планування власної діяльності
- вести просвітницьку роботу
- аналізувати власну діяльність —
— рефлексувати
— корегувати роботу
— розуміти якість своєї роботи
— виявляти помилки і визначати шляхи їх усунення
— осмислювати свій досвід
—самовдосконалюватися.
Адаптованість молодого спеціаліста визначають за:
- особливостями труднощів під час діяльності
- мірою задоволеності роботою та самостійності
- якістю роботи
- стосунками з дітьми та дорослими
- зниженням рівня тривожності
- домінуванням позитивних емоцій
- відсутністю бажання змінити життєву ситуацію
- стійкою адекватною самооцінкою
- впевненістю у власних силах
- здатністю розв’язати поточні проблеми тощо.
На соціально-психологічну адаптацію впливає психологічне відображення реального становища у свідомості, почуття повноправності, впевненість у своїх діях, відповідальність, задоволення, доброзичливість.
В адаптованого спеціаліста з’являється задоволеність роботою, почуття самосвідомості, колективізму, відповідальності й упевненості в досягненні своїх цілей саме в цьому закладі дошкільної освіти. Це сприяє створенню в колективі атмосфери довіри.