Національно-патріотичне виховання в дитячому садку: конспекти занять
Асоціативна карта «Україна»
Скачати
Патріотичне виховання в ЗДО (ДНЗ): конспекти занять
Що найважливіше в системі національно-патріотичного виховання дошкільників? Є два шляхи, які умовно можна назвати зовнішнім та внутрішнім. Зовнішній шлях — це насамперед наповнити середовище, в якому перебувають діти, національними атрибутами, елементами декору… Власне, це найперше, на чому зосереджуються педагоги — оформити національний куточок, створити міні-музей чи «українську світлицю» тощо. Зовнішній шлях — це й система занять із циклу «Народознавство» чи «Українознавство», під час яких головне завдання педагоги вбачають у розширенні знань дітей, ознайомленні із конкретним пізнавальним змістом — оберегами, символами, святами.
Внутрішній шлях — це сприяти тому, щоб кожна дитина усвідомлювала себе частинкою української спільноти, відчувала серцем прив’язаність до українського, красу наших звичаїв, одягу та прикрас… Без внутрішнього наповнення не будуть ефективними зовнішні впливи та заходи. Щоб зовнішні впливи знаходили відгук у серці дитини, мають бути присутні два компоненти — діяльність дитини та емоції.
Тож кожне заняття, яке пропонуємо дітям як засіб національно-патріотичного виховання, має бути наповненим діяльністю дітей та емоціями.
Пропонуємо конспекти занять з патріотичного виховання в ЗДО (ДНЗ) для різних вікових груп. Тематику і зміст кожного з цих занять можна адаптувати / розширити / скоротити, щоб використати в роботі з дітьми іншої вікової категорії чи відповідно до можоливостей дітей конкретної групи.
Конспект заняття з патріотичного виховання в молодшій групі
Інтегроване заняття «Українське вбрання»
Після заняття діти зможуть:
- називати найтиповіші предмети українського національного одягу — «вишита сорочка», «віночок»;
- перелічувати назви квітів та інших рослин у віночку — «мак», «ромашка», «калина»;
- розкладати предмети зліва направо;
- розрізняти й називати основні кольори;
- організовувати й вести діалог, проявляти вміння долучатися до розмови, підтримувати її, слухати, відповідати на запитання й ставити їх, реагувати на звертання;
- виявляти навички експериментально-дослідницької діяльності;
- демонструвати любов і повагу до національного одягу та інших національних символів.
Для заняття знадобляться:
- аудіозаписи веселої дитячої музики, звуків собачого гавкоту;
- відеоруханка до пісні гурту KARTA SVITU «Пес Патрон»[1];
- відеопрезентація «Вишиванка»[2];
- мультиплікаційний відеозапис до пісні «Пес Патрон»[3];
- паперова лялька й паперові речі для неї — різноколірні вишиванки, різноманітні головні убори;
- м’яка іграшка «Пес Патрон»;
- іграшкові пральні машини — об’ємні картонні моделі;
- картки із зображенням обличчя дівчинки й вирізані картинки із зображеннями різноманітних квітів, калини — по комплекту для кожної дитини;
- білі паперові стрічки;
- харчові барвники жовтого, синього, червоного й зеленого кольорів;
- ємності з водою — для кожної дитини;
- паперові рушнички.
Примітка. Пес Патрон — дійова особа на занятті. Утім його роль тут — допомогти дітям віднайти загублені елементи українського вбрання.
Вправа на включення. Вихователь пропонує дітям привітатися одне з одним і з природою за вікном. Для цього він повільно промовляє віршовані рядки, а діти повторюють:
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку, весняні дубки!
Я вас люблю, я вас вітаю!
Всі ми живемо в одному краю!
Конспект заняття з патріотичного виховання: середня група
Інтегроване заняття «Символи українського народу»
Вправа на включення. Вихователь пропонує дітям здійснити подорож у минуле: поглянути, який вигляд у давнину мали сільське подвір’я, інтер’єр осель. Для цього демонструє їм відповідні ілюстрації.
Дидактична гра «Чарівна скринька». У скрині — картинки із зображеннями різних рослин, речей, які є символами України. Кожна дитина по черзі дістає зі скриньки картинку й розповідає про зображене, не називаючи його, або загадує загадку. Решта відгадують, про що йдеться. Із зібраних картинок можна створити асоціативну карту.
Читання й обговорення казки Василя Сухомлинського «Камінь».
Розповідь вихователя про криницю.
Розповідь вихователя про віночок і значення квітів, які в нього вплітали.
Гра-хоровод «Чий вінок найкращий?». Діти об’єдуються у дві однакові за кількістю учасників групи. Гравці в кожній з них стають кружка. Вихователь промовляє:
Візьмемося за руки,
Підемо на луки,
Сплетемо віночок,
Станемо в таночок!
Діти в обох групах беруться за руки та йдуть по колу ліворуч. Коли лунає остання фраза, зупиняються й піднімають руки. Вихователь тим часом продовжує:
Чий найкращий вінок,
Той і піде в танок!
Діти в кружках хутко опускають руки на плечі своїм сусідам. Вихователь фіксує, яка група зробила це швидше. Саме вона й виконує танок під будь-яку мелодію чи пісню. Потім гру повторюють.
Розповідь про калину. Вихователь читає вірш про калину, розповідає про її значення в житті людей, про те, як її використовують у побуті: «Раніше калина росла в кожному дворі. На ній вили свої гнізда солов’ї. Щойно забіліють її квіти, дівчата ними прикрашали волосся, вивішували грона калини під дахом домівки. Не було ліпших ліків, аніж калиновий чай. Свіжі ягоди з медом вживали, щоб лікувати кашель та захворюванння серця. Соком ягід очищали обличчя». Педагог пропонує дітям заспівати пісню про калину, згадати прислів’я, приказки, образні вислови про цю рослину.
Ліплення «Кущ калини на подвір’ї». Діти отримують картинки із зображенням сільського подвір’я, вкладені в пластикові файли. Зверху по файлу вони викладають з пластиліну кущ калини.
Скачати конспект заняття «Символи українського народу»
Заняття з патріотичного виховання в ЗДО (ДНЗ): старша група
Розглянь асоціативну карту та поміркуй, як кожне із зображень пов’язане з Україною?
Інтегроване заняття «Місто, у якому живе моя родина»
Вправа «Асоціації» на тему «Батьківщина».
Батьківщина — це батьківський поріг, розквітла калина під вікном, рідна мова, протоптана стежка до сусідів, лелечине гніздо, усміхнене віконце теплої домівки, незрадлива мамина любов, батькове слово й сильні плечі. Кожен з нас розуміє поняття «Батьківщина» по-своєму. Але всі ми поєднуємо його зі своєю сім’єю, рідними й найдорожчими людьми.
Обговорення прислів’їв. Вихователь пропонує дітям із окремих слів, записаних на картках, скласти прислів’я «Козацькому роду нема переводу» і пояснити його значення. Відтак залучає до обговорення інших прислів’їв про Батьківщину, родину, батьків.
Створення розповіді «Мій рід».
Скачати конспект заняття «Місто, у якому живе моя родина»
Читання вірша Віри Багірової «Батьківщина».
Вправа «Поясни». Вихователь спонукає дітей поміркувати й пояснити, як вони розуміють вислів «Маленька Батьківщина».
Дидактична гра «Україна». Діти викладають за допомогою мотузки контури державного кордону України. Після цього викладають слова «Україна» та «українці» за допомогою кубиків Зайцева або з літер рухомої абетки. Насамкінець тоншим мотузочком або стрічкою окреслюють на створеній карті регіон, у якому проживають.
Робота з картою України. Діти тримають у руках картки з назвами міст України. Їхнє завдання — знайти ці міста на карті та накрити їх відповідною карткою-назвою. Рідне місто/село вони накривають зображенням герба.
Малювання «Найкрасивіші місця мого міста». Вихователь пропонує дітям зобразити місця, які вони найчастіше відвідують у місті всією родиною. Після завершення роботи відбувається презентація й обговорення малюнків.
Гра-фантазія «Віртуальна подорож Україною». Вихователь пропонує дітям розглянути карту України, до якої він попередньо прикріпив фото різних культурних та природних пам’яток, що прославляють різні регіони, і пофантазувати, куди вони хотіли б помандрувати зі своєю родиною.
Дошкільний заклад має бути тим простором, де дитина вчитиметься любити свою Батьківщину. Для цього маємо поєднувати інформування про історію, традиції, культуру, героїчне сьогодення із включенням дошкільників у процес відкриття та освоєння знань, а також наповнювати пізнавальний процес позитивними емоціями та практичними діями. Єднаймося у цьому!