Профільна середня освіта: державний стандарт

КМУ затвердив Державний стандарт профільної середньої освіти 25 липня 2024 року. Що закладено в документі, як реалізовуватимуть концепцію профільної середньої освіти — у статті.

Державний стандарт профільної середньої освіти

КМУ затвердив Державний стандарт профільної середньої освіти 25 липня 2024 року. Стандарт будуть застосовувати в академічних ліцеях (10–12 класи), закладах професійної (професійно-технічної),  фахової передвищої та спеціалізованої освіти.

Цей стандарт передбачає можливість формувати індивідуальну освітню траєкторію: навчатися за академічним або професійним спрямуванням. Учні шкіл та студенти ЗП(Т)О і ФПО зможуть обирати профіль навчання, який пропонуватиме навчальні предмети / інтегровані курси для поглибленого чи професійно орієнтованого вивчення, а також предмети / інтегровані курси поза профілем.

Навчатися за новим стандартом учнівство й студентство почнуть з 1 вересня 2027 року. До цього часу відбуватиметься підготовка до реформи: затвердження типової освітньої програми й модельних навчальних програм різних інтегрованих курсів і навчальних предметів, пілотування, зміна мережі закладів освіти, зокрема створення ліцеїв тощо. Уже з 2025 року розпочнеться пілотування стандарту. 

 Що впровадить стандарт в українську освіту:

  • Вибір профілю навчання, як-от: математичний, STEM, IT, мовно-літературний тощо. 
  • Години для вивчення навчальних предметів / інтегрованих курсів за вибором. Кількість цих годин зростає з кожним роком навчання:
  • Інтегровані курси / навчальні предмети за обраним профілем: 10 клас — 280, 11 клас — 315, 12 клас — 420.
  • Інтегровані курси / навчальні предмети поза обраним профілем: 10 клас — 140, 11 клас — 315, 12 клас — 420.
  • Обовʼязкові для всіх інтегровані курси / навчальні предмети: 10 клас — 840, 11 клас — 630, 12 клас — 420.
  • Із 2027 року запроваджується трирічна профільна середня освіта у 10—12-х класах за двома спрямуваннями: академічним (орієнтація на продовження навчання в закладах вищої освіти) та професійним (здобуття професії).

Про Держстандарт профільної середньої освіти

Профільна середня освіта

Профільна середня освіта — це третій і завершальний рівень повної загальної середньої освіти в Україні, що здобувається впродовж трьох років.

Профільне навчання — це вид диференційованого навчання, який передбачає врахування освітніх потреб, нахилів і здібностей учнів та створення умов для навчання старшокласників відповідно до їхнього професійного самовизначення, що забезпечується за рахунок змін у цілях, змісті, структурі та організації навчального процесу.

Профільна середня освіта: реалізація

  • Новий підхід до формування навантаження. Буде аналогічно з тим, як це відбувається у коледжах і ЗВО, коли формується річне навантаження, а не тижневе. Окремі курси можуть викладатися протягом семестру чи декількох тижнів протягом навчального року.
  • У 12-му класі буде найбільша кількість годин курсів / предметів за вибором учнів (33% від навчального плану).
  • Класи будуть, але не такі, до яких ми звикли. Будуть міжкласні групи, індивідуальні освітні траєкторії (наприклад, учні 10 і 11 класу можуть разом вивчати курс мистецтва).
  • Ліцеї обиратимуть профілі (гуманітарні, природничі, ІТ тощо), проте департаменти управління освіти та науки ОДА стежитимуть за збалансованістю представлення профілів у межах областей. 
  • Буде створено окремі від початкової (та, можливо, базової освіти) академічні ліцеї з великою кількістю учнів.
  • МОН розроблятиме Типові штатні розписи для академічних ліцеїв. Потрібно спочатку відпілотувати, скільки фахівців на яку кількість учнів потрібно, а потім передбачити це в Типових штатних розписах, які запрацюють з 1 вересня 2027 року.

Реформа профільної середньої освіти

Профілі навчання в старшій школі   

Як формувати профіль

Профіль може формуватися на основі однієї галузі (монопрофіль) або з поєднання декількох галузей^

Формування профілю

Рис. Скриншот презентації Андрія Сташківа з виступу на ютуб-каналі «Всеукраїнська Асоціація ОТГ»

Порівняймо за таблицею сучасний стан освіти в старшій школі та відповідний до майбутніх змін за Держстандартом профільної середньої освіти:

Зараз

Стане

Після 9-го класу: навчання в 10-му класі (переважно своєї школи) або вступ у заклад професійної (професійно-технічної) освіти

Після 9-го класу: вибір між двома напрямами навчання — академічним або професійним.

Академічний напрям зорієнтований на вступ у ЗВО, професійний — на опанування професії (з одночасним здобуттям повної загальної середньої освіти) та вихід на ринок праці

1—11-ті класи в одному закладі освіти

10—12-ті класи, як правило, в окремому закладі освіти — академічному ліцеї.

Перший 10-й клас профільної середньої освіти зʼявиться 2027 року

Школи пропонують профілі в 10—11-х класах, але, як правило, небагато. Окрім того, немає можливості обирати предмети

Учні зможуть самостійно «складати» свій освітній шлях, обираючи з різноманітних освітніх компонентів і напрямів. Для цього проєкт стандарту профільної середньої освіти передбачає кілька можливостей:

  • два рівні вивчення кожної освітньої галузі: основний (базовий) і поглиблений (профільний);
  • освітня програма ліцею може передбачати як «вузькі» навчальні предмети, так й інтегровані курси;
  • зміст освіти в ліцеї має бути гнучким та варіативним і складатися з трьох компонентів: обов’язкових для всіх освітніх компонентів; варіативної частини в межах обраного профілю; варіативної — поза профілем

Заклади освіти, які надають освіту за однаковими профілями, можуть розташовуватися недалеко один від одного. Водночас інші профілі можуть бути не представлені на певній території. Це обмежує вибір для учнівства

Обласні департаменти освіти будуть стежити за рівномірною представленістю різних профілів на певній території, щоб в учнів був справжній вибір траєкторії навчання

Старші класи: 10—11

Старші класи: 10—12

Фактично додасться 10-й клас, у якому учні матимуть змогу надолужити освітні втрати та, можливо, перевідкрити предмети, які колись здавалися нецікавими. Саме тому в 10-му класі найбільша кількість обовʼязкових для всіх навчальних предметів і їхня кількість зменшуватиметься з кожним наступним класом. Так у 10 класі учнівство зможе ще раз утвердитися у виборі профіля або обрати інший

Продовження навчання в 10-му класі за інерцією (бо так звикли, сказали батьки тощо). Це позбавляє учня вибору подальшого шляху навчання

Можливість обрати кілька опцій. Якщо ліцей із потрібним профілем або професійний ліцей будуть розташовані на відстані від місця проживання учня, для нього забезпечать доїзд і за потреби проживання

Професійна освіта часто вважається непрестижною, тільки 36% учнів після 9-го класу йдуть здобувати цю освіту

Підвищення престижності професійної освіти, збільшення відсотка учнів, які йдуть у ці заклади (принаймні до 45%)

Навчання у фіксованих класах (групах), що не дає можливості організувати вибір предметів і курсів

У фіксованих класах у ліцеях учні вивчатимуть лише обов’язкові навчальні предмети / курси. Для вивчення вибіркового циклу (профільних і поза профілем) школи формуватимуть міжкласні групи

Завдяки оновленню матеріальної бази, підвищенню кваліфікації вчителів, розробленню нових навчальних програм і матеріалів, запровадженню проєктного навчання тощо освіта даватиме потрібні навички для життя у світі, що стрімко змінюється.



зміст

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді