Державний стандарт профільної середньої освіти
КМУ затвердив Державний стандарт профільної середньої освіти 25 липня 2024 року. Стандарт будуть застосовувати в академічних ліцеях (10–12 класи), закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та спеціалізованої освіти.
Цей стандарт передбачає можливість формувати індивідуальну освітню траєкторію: навчатися за академічним або професійним спрямуванням. Учні шкіл та студенти ЗП(Т)О і ФПО зможуть обирати профіль навчання, який пропонуватиме навчальні предмети / інтегровані курси для поглибленого чи професійно орієнтованого вивчення, а також предмети / інтегровані курси поза профілем.
Навчатися за новим стандартом учнівство й студентство почнуть з 1 вересня 2027 року. До цього часу відбуватиметься підготовка до реформи: затвердження типової освітньої програми й модельних навчальних програм різних інтегрованих курсів і навчальних предметів, пілотування, зміна мережі закладів освіти, зокрема створення ліцеїв тощо. Уже з 2025 року розпочнеться пілотування стандарту.
Що впровадить стандарт в українську освіту:
- Вибір профілю навчання, як-от: математичний, STEM, IT, мовно-літературний тощо.
- Години для вивчення навчальних предметів / інтегрованих курсів за вибором. Кількість цих годин зростає з кожним роком навчання:
- Інтегровані курси / навчальні предмети за обраним профілем: 10 клас — 280, 11 клас — 315, 12 клас — 420.
- Інтегровані курси / навчальні предмети поза обраним профілем: 10 клас — 140, 11 клас — 315, 12 клас — 420.
- Обовʼязкові для всіх інтегровані курси / навчальні предмети: 10 клас — 840, 11 клас — 630, 12 клас — 420.
- Із 2027 року запроваджується трирічна профільна середня освіта у 10—12-х класах за двома спрямуваннями: академічним (орієнтація на продовження навчання в закладах вищої освіти) та професійним (здобуття професії).
Про Держстандарт профільної середньої освіти
Профільна середня освіта
Профільна середня освіта — це третій і завершальний рівень повної загальної середньої освіти в Україні, що здобувається впродовж трьох років.
Профільне навчання — це вид диференційованого навчання, який передбачає врахування освітніх потреб, нахилів і здібностей учнів та створення умов для навчання старшокласників відповідно до їхнього професійного самовизначення, що забезпечується за рахунок змін у цілях, змісті, структурі та організації навчального процесу.
Профільна середня освіта: реалізація
- Новий підхід до формування навантаження. Буде аналогічно з тим, як це відбувається у коледжах і ЗВО, коли формується річне навантаження, а не тижневе. Окремі курси можуть викладатися протягом семестру чи декількох тижнів протягом навчального року.
- У 12-му класі буде найбільша кількість годин курсів / предметів за вибором учнів (33% від навчального плану).
- Класи будуть, але не такі, до яких ми звикли. Будуть міжкласні групи, індивідуальні освітні траєкторії (наприклад, учні 10 і 11 класу можуть разом вивчати курс мистецтва).
- Ліцеї обиратимуть профілі (гуманітарні, природничі, ІТ тощо), проте департаменти управління освіти та науки ОДА стежитимуть за збалансованістю представлення профілів у межах областей.
- Буде створено окремі від початкової (та, можливо, базової освіти) академічні ліцеї з великою кількістю учнів.
- МОН розроблятиме Типові штатні розписи для академічних ліцеїв. Потрібно спочатку відпілотувати, скільки фахівців на яку кількість учнів потрібно, а потім передбачити це в Типових штатних розписах, які запрацюють з 1 вересня 2027 року.
Реформа профільної середньої освіти
Профілі навчання в старшій школі
Як формувати профіль
Профіль може формуватися на основі однієї галузі (монопрофіль) або з поєднання декількох галузей^
Рис. Скриншот презентації Андрія Сташківа з виступу на ютуб-каналі «Всеукраїнська Асоціація ОТГ»
Порівняймо за таблицею сучасний стан освіти в старшій школі та відповідний до майбутніх змін за Держстандартом профільної середньої освіти:
Зараз | Стане |
Після 9-го класу: навчання в 10-му класі (переважно своєї школи) або вступ у заклад професійної (професійно-технічної) освіти | Після 9-го класу: вибір між двома напрямами навчання — академічним або професійним. Академічний напрям зорієнтований на вступ у ЗВО, професійний — на опанування професії (з одночасним здобуттям повної загальної середньої освіти) та вихід на ринок праці |
1—11-ті класи в одному закладі освіти | 10—12-ті класи, як правило, в окремому закладі освіти — академічному ліцеї. Перший 10-й клас профільної середньої освіти зʼявиться 2027 року |
Школи пропонують профілі в 10—11-х класах, але, як правило, небагато. Окрім того, немає можливості обирати предмети | Учні зможуть самостійно «складати» свій освітній шлях, обираючи з різноманітних освітніх компонентів і напрямів. Для цього проєкт стандарту профільної середньої освіти передбачає кілька можливостей:
|
Заклади освіти, які надають освіту за однаковими профілями, можуть розташовуватися недалеко один від одного. Водночас інші профілі можуть бути не представлені на певній території. Це обмежує вибір для учнівства | Обласні департаменти освіти будуть стежити за рівномірною представленістю різних профілів на певній території, щоб в учнів був справжній вибір траєкторії навчання |
Старші класи: 10—11 | Старші класи: 10—12 Фактично додасться 10-й клас, у якому учні матимуть змогу надолужити освітні втрати та, можливо, перевідкрити предмети, які колись здавалися нецікавими. Саме тому в 10-му класі найбільша кількість обовʼязкових для всіх навчальних предметів і їхня кількість зменшуватиметься з кожним наступним класом. Так у 10 класі учнівство зможе ще раз утвердитися у виборі профіля або обрати інший |
Продовження навчання в 10-му класі за інерцією (бо так звикли, сказали батьки тощо). Це позбавляє учня вибору подальшого шляху навчання | Можливість обрати кілька опцій. Якщо ліцей із потрібним профілем або професійний ліцей будуть розташовані на відстані від місця проживання учня, для нього забезпечать доїзд і за потреби проживання |
Професійна освіта часто вважається непрестижною, тільки 36% учнів після 9-го класу йдуть здобувати цю освіту | Підвищення престижності професійної освіти, збільшення відсотка учнів, які йдуть у ці заклади (принаймні до 45%) |
Навчання у фіксованих класах (групах), що не дає можливості організувати вибір предметів і курсів | У фіксованих класах у ліцеях учні вивчатимуть лише обов’язкові навчальні предмети / курси. Для вивчення вибіркового циклу (профільних і поза профілем) школи формуватимуть міжкласні групи |
Завдяки оновленню матеріальної бази, підвищенню кваліфікації вчителів, розробленню нових навчальних програм і матеріалів, запровадженню проєктного навчання тощо освіта даватиме потрібні навички для життя у світі, що стрімко змінюється.