Новий «мобілізаційний» закон: огляд змін
Що в законодавстві
Верховна Рада України прийняла законопроєкт №11092 «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення системи початкової загальновійськової підготовки», яким вводиться загальновійськова початкова підготовка для старшокласників.
Причиною прийняття даного документа стала деяка неузгодженість, а в деяких випадках і розбіжність між уже існуючими законами – «Про основи національного спротиву», «Про військовий обов'язок і військову службу», «Про оборону України», «Про освіту» – між метою та поняттям системи підготовки, що здійснюється шляхом вивчення навчального предмета «Захист України». Тому законопроєкт спрямований на удосконалення системи початкової загальновійськової підготовки, яку проводитимуть в освітніх закладах уже з наступного навчального року.
Його метою є приведення у відповідність чинних законів України щодо визначення поняття системи підготовки, що здійснюється шляхом вивчення навчального предмета «Захист України», що сприятиме розвитку початкової загальновійськової підготовки як основи підготовки громадян України до національного спротиву, формування у них оборонної свідомості, засвоєння ними загальновійськових знань. Про це йдеться у «Пояснювальній записці». Таке оновлення підходів до навчальної дисципліни сприятиме формуванню суспільства, яке обізнане щодо дій, необхідних для забезпечення власної безпеки кожного і безпеки інших людей у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного часу та має високий рівень оборонної свідомості.
Отже, замість допризовної підготовки у закладах освіти викладається предмет «Захист України і військово-патріотичне виховання», що передбачає початкову загальновійськову підготовку. Його вичатимуть:
- здобувачі освіти третього рівня повної загальної середньої освіти (учні старших (10-11) класів);
- здобувачі професійної (професійно-технічної) освіти;
- студенти фахової передвищої, вищої освіти та інших закладів освіти, які мають ліцензію на провадження освітньої діяльності на відповідному рівні. Виші в Україні запровадять базову військову підготовку з 2025 року для чоловіків і добровільно для жінок.
Нові програми з цього навчального предмета Міністерство освіти і науки розробляє за погодженням з Міністерством оборони України.
КМУ вніс зміни до Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку. Підготували для вас шпаргалку з підказками.
Дисципліна «Захист України і військово-патріотичне виховання»: які зміни
- Дія модульної системи викладання для учнів (кожен модуль – окрема важлива тема, як-от: «Основи національної безпеки та оборони», «Основи планування та управління, озброєння та військова техніка», «Стрілецька підготовка», «Орієнтування на місцевості та інженерна фортифікація», «Домедична допомога в умовах бою», «Військові технології та їхній розвиток», «Основи для дій і взаємодії в бою», «Інформаційна безпека». Підсумковий модуль «Планую майбутнє: моя роль в обороні України». Блок про патріотизм пропонується інтегрувати у різні блоки).
- Оновлення програми дисципліни «Захист України», зокрема, скасування застарілих тем, як-от «стройова» підготовка. Навколо змісту програм ще ведеться обговорення. У них повинно бути заладено формування більше практичних навичок і навичок комбінованого типу, які можуть бути корисними і в рамках служби, і в цивільному житті.
- Скасування розділення дівчат і хлопців під час вивчення предмета «Захист України» й обмежень для навчання жінок у закладах вищої освіти.
- Акцент на розумінні важливості захисту своєї країни та вивчення нових технологій, які використовують у сучасній війні;
- Можливість залучати ветеранів, а також громадські й ветеранські організації до викладання предмета «Захист України» або окремих модулів.
- Заняття плануються проводити у спеціальних осередках, облаштованих манекенами і спорядженням. Таких навчальних центрів по країні хочуть зробити близько тисячі й об’єднати в єдину мережу. На це уряд ще минулого року виділив 1,74 млрд грн субвенції. Вони працюватимуть кущовим методом. Умовно, один центр на 5–10 шкіл, зокрема й у селах. У регіонах уже формується своя мережа.
- Пропонується замість щотижневих занять дисципліну проводити раз на місяць увесь навчальний день.
- На окрему увагу заслуговує і проблема підготовки кадрів, яка до кінця ще не вирішена і знаходиться на стадії обговорення.