Як організувати контроль за розвитком дітей раннього віку

Автор
психолог-консультант, Київ
Беріть у роботу практичні рекомендації та готовий інструментарій, що допоможуть організувати контроль за фізичним та нервово-психічним розвитком малюків

Для дитини раннього віку характерні динамічність та інтенсивність фізичного й нервово-психічного розвитку. З огляду на це необхідно систематично відстежувати зміни, які відбуваються в розвитку дитини, та за потреби корегувати виховні впливи. Проте багато вихователів, а часто й практичних психологів дитячих садків не мають чіткого уявлення про необхідність та специфіку контролю за процесом фізичного і нервово-психічного розвитку малюків.

Артосвіта малюків: які орієнтири

Чому важливо забезпечити контроль

Педагогічний та психологічний супровід розвитку дітей необхідно організовувати з огляду на їхні вікові особливості. Так для дітей раннього віку характерні:

  • надзвичайна вразливість організму, нервової системи, психіки; неврівноваженість основних нервових процесів, превалювання збудження над гальмуванням;
  • слабка рухливість нервових процесів;
  • взаємозалежність і єдність фізичного та психічного розвитку;
  • афективність, імпульсивність і ситуативність поведінки.

Враховуючи ці особливості, необхідно систематично та ретельно відстежувати прояви психічного розвитку малюків. Адже відставання на 3—3,5 місяці від середнього значення загальноприйнятої вікової норми може свідчити про серйозну проблему розвитку дитини. Така ситуація потребує значної уваги як з боку батьків, так і фахівців різного профілю — педагогів, психологів, медиків.
Контроль за особливостями становлення маленької дитини має на меті не лише діагностику її розвитку, а й своєчасне забезпечення необхідних для цього умов.

Результати діагностики дають змогу:

  • визначити рівень розвитку малюка;
  • з’ясувати необхідність внесення відповідних змін в освітнє середовище;
  • спланувати корекційну роботу з малюком за потреби.

Правильна діагностика — це перший крок в організації корекції відхилень. Вона дає змогу з’ясувати причини порушень у психічному розвитку, визначити сторони, які потребують найбільшого втручання. Отже, на підставі отриманої інформації можна скласти план корекції — від допомоги дитині у виправленні простих недоліків до компенсації складних дефектів.

Які діагностичні методики використовувати

Перелік методик для діагностики нервово-психічного розвитку малюків достатньо масштабний. Проводити їх усі й мучити і себе, і дітей не варто. Перед початком навчального року оберіть методики, які найбільше підходять для ваших вихованців. Під час вибору методик врахуйте:

  • специфіку віку;
  • соціальну ситуацію розвитку;
  • провідний тип діяльності — емоційне спілкування на першому році життя, предметну діяльність у ранньому віці;
  • новоутворення віку.

Обирайте діагностичні методики так, щоб не лише практичний психолог, а й вихователь міг використовувати їх, спостерігаючи за щоденною життєдіяльністю дітей у групі. Це до певної міри може розв’язати проблему відсутності практичного психолога в дитячому садку або його завантаженості через проблеми, пов’язані з тривалим стресом у всіх учасників освітнього процесу.

Бажано включити діагностичне обстеження в процес будь-якої спільної діяльності дорослого й малюка, зокрема ігрової. Також варто врахувати, що обстеження буде продуктивним, лише якщо дорослий створить умови, які допоможуть дитині зосередитися, «прийняти» завдання й виконати його. Отже, необхідно зацікавити дитину й домогтися її уваги.

Під час проведення діагностики доцільно використовувати комплекс завдань, який дасть змогу виявити різнобічні особливості розвитку дитини і скласти цілісне уявлення про її психіку. При цьому важливо не лише правильно підібрати ігрові завдання, але й провести дослідження так, щоб дитина не втомилась і не відмовилася від участі в запропонованій грі.



Джерело: стаття журналу Вихователь-методист дошкільного закладу



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді