Освіта під час війни: що треба знати
Як навчати дітей, які перебувають за кордоном
Багато українських дітей нині здобувають освіту в країнах тимчасового прихистку. Значна частина цих учнів одночасно навчаються й у наших школах. Опанування двох освітніх програм одночасно призводить до збільшення навчального навантаження на учнів та, як наслідок, до погіршення їхнього стану здоров’я. Уникнути перенавантаження учнів, які навчаються в двох закладах освіти — українському та країни перебування, допоможуть кілька кроків. Читайте, як навчати та оцінювати унів, які перебувають за кордоном.
Враховуйте результати навчання предметів, які учень опановує в закордонній школі
МОН рекомендує враховувати результати навчання з тих предметів, які учень опановує в закордонній школі. Про це йдеться в Методичних рекомендаціях щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні (наказ МОН від 15.05.2023 № 263).
⇒ Створення класів безпеки у закладах освіти

Тримайте орієнтовний план роботи над аналітичною довідкою, який допоможе вам чітко структурувати процес. А щоб вам було ще простіше, ми додали живий зразок довідки – можна брати й одразу використовувати його як шаблон у своїй практиці! Як завжди, жодних зайвих слів чи складних термінів – тільки конкретика, чіткість і максимум користі для вашої роботи
Оптимізуйте освітній процес
Оптимізувати освітній процес допоможуть кілька рекомендацій.
Інформаційна довідка зі школи країни перебування
Для того щоб оптимізувати освітній процес і максимально врахувати в розкладі онлайн-уроків навчання дитини в закордонній школі, запропонуйте батькам взяти в цій школі інформаційну довідку. У ній мають бути такі відомості:
- час перебування дитини в школі протягом дня
- перелік предметів, які дитина вивчає в навчальному році
- особливості системи оцінювання, найвищого і найнижчого балів у закладі країни перебування.
Переведіть на індивідуальну форму здобуття освіти
Якщо учень навчається у двох закладах освіти — українському та країни перебування, його можна перевести на індивідуальну форму здобуття освіти: сімейну (домашню) або екстернат. Це дасть змогу зменшити навчальне навантаження. Для переведення дитини батьки можуть подати заяву в будь-який час протягом навчального року.
Індивідуальна освітня траєкторія
Для того щоб реалізувати індивідуальну освітню траєкторію учнів заклад освіти складає графік консультацій, визначає форми, засоби і періодичність оцінювання результатів навчання (п. 7 розділу І Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, наказ МОН від 12.01.2016 № 8). За потреби заклад освіти розробляє для учня індивідуальний навчальний план. У ньому вказує освітні компоненти, що відмінні від визначених освітньою програмою закладу, їх послідовність, форму і темп засвоєння учнем. Під час розроблення індивідуального навчального плану враховуйте освітню програму й навчальний план закладу освіти, в якому навчається учень в країні перебування. Керівник закладу освіти має ознайомити учнів та їхніх батьків із нюансами організації відповідної індивідуальної форми здобуття освіти, зокрема роз’яснити порядок і періодичність оцінювання. Батьки можуть надіслати закладу освіти підписаний ними індивідуальний навчальний план або його скановану копію будь-якими засобами зв’язку — факсом, електронною поштою тощо. + Рекомендації не лише допоможуть уникнути перевантаження учнів, які навчаються у двох школах, а й сприятимуть у довгостроковій перспективі їх поверненню в Україну після нашої Перемоги.
Джерело: стаття журналу Заступник директора школи