Організація роботи асистента вчителя викликає чимало запитань, адже цю посаду вводять незалежно від кількості супроводжуваних дітей та категорій їхніх порушень.
Уведення посади вихователя (асистента вчителя) для роботи з учнями з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах із інклюзивним навчанням передбачено Типовими штатними нормативами загальноосвітніх навчальних закладів.
Відповідно до п. 8 Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для забезпечення ефективності навчально-виховного процесу наповнюваність класів з інклюзивним навчанням становить не більш ніж 20 учнів. З них від одного до трьох мають певну категорію порушення.
Узгодити графік роботи асистента вчителя
Якщо асистент учителя працює на ставку — а отже у двох класах — йому необхідно узгоджувати свою присутність на уроках з:
- учителями-«предметниками»
- вчителем-дефектологом.
Шукаючи відповідь на запитання, слід враховувати окремі чинники, як-от:
Приклади розв’язання ситуацій | |
| В одному класі є дитина з розладом спектра аутизму (РСА), у другому — з дитячим церебральним паралічем (ДЦП) з типовим інтелектом. У такому разі асистенту вчителя варто бути присутнім на уроках разом з учнем із РСА, адже він більше потребуватиме його допомоги На перервах, під час самопідготовки асистент учителя може організовувати спільну діяльність обох дітей Складніше розв’язати це питання, якщо в обох класах діти з виразними проблемами, не вміють організувати свою діяльність самостійно, наприклад учень з вадами інтелекту та учень з РСА |
| Присутність асистента передусім необхідна на уроках математики, рідної мови, фізики, біології, географії, оскільки саме на цих уроках діти часто стикаються з труднощами. Тому, якщо в одному класі за розкладом урок математики, а в другому — в той самий час — урок музики, то асистенту вчителя варто бути з учнем на математиці |
| Якщо дитина навчається за типовою програмою, здатна самостійно організувати свою діяльність, контролює себе, її темп роботи відповідає темпу роботи класу, то потреби в присутності асистента на уроці немає Наприклад, дітям з окремими порушеннями мовлення, ДЦП з типовим інтелектом, невиразними порушеннями зору на уроках достатньо реалізації індивідуального підходу вчителем та адаптованих асистентом навчальних матеріалів, розроблених індивідуальних завдань Натомість присутність асистента вчителя на уроці є бажаною або й необхідною у випадках, коли навчальна програма учня значно відрізняється від типової. Адже в той час, коли вчитель працюватиме фронтально з класом, індивідуальну навчальну діяльність учня з психофізичним порушенням має організовувати асистент. Це потрібно у випадках розумової відсталості в дитини, при глибоких порушеннях зору, слуху тощо |
| В учня з вадами інтелекту згідно з індивідуальним навчальним планом замість уроку англійської мови за розкладом корекційно-розвивальне заняття. Потреби у присутності асистента вчителя на ньому немає. У цей час він може надавати допомогу учню іншого інклюзивного класу, у який він призначений |
Загалом, при складанні індивідуальної програми розвитку необхідно вказувати, на уроці з якого предмета присутність асистента вчителя необхідна і чому, адже труднощі дітей є індивідуальними. Відповідно, графік роботи асистента слід складати, орієнтуючись на індивідуальні можливості й потреби дитини, запити колег та здоровий глузд.
З відповіді Світлани МИРОНОВОЇ,
завідувача, професора кафедри корекційної педагогіки та інклюзивної освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка,
д-ра пед. наук, Хмельницька обл.,
у ж. «Заступник директора школи»