Як асистентові вчителя встигати на два класи

Посаду асистента вчителя визначають із розрахунку 0,5 ставки на один клас. За посадовими обов’язками педагог має бути присутнім на уроці для надання допомоги дитині й вчителю. Як асистент вчителя забезпечуватиме свою присутність у двох класах одночасно, якщо працюватиме на ставку?

Організація роботи асистента вчителя викликає чимало запитань, адже цю посаду вводять незалежно від кількості супроводжуваних дітей та категорій їхніх порушень.

Уведення посади вихователя (асистента вчителя) для роботи з учнями з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах із інклюзивним навчанням передбачено Типовими штатними нормативами загальноосвітніх навчальних закладів.

Відповідно до п. 8 Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для забезпечення ефективності навчально-виховного процесу наповнюваність класів з інклюзивним навчанням становить не більш ніж 20 учнів. З них від одного до трьох мають певну категорію порушення.

Узгодити графік роботи асистента вчителя

Якщо асистент учителя працює на ставку — а отже у двох класах — йому необхідно узгоджувати свою присутність на уроках з:

  • учителями-«предметниками»
  • вчителем-дефектологом.

Шукаючи відповідь на запитання, слід враховувати окремі чинники, як-от:

Приклади розв’язання ситуацій

  • категорія порушення в дитини та її потреби в одержанні допомоги від дорослого

В одному класі є дитина з розладом спектра аутизму (РСА), у другому — з дитячим церебральним паралічем (ДЦП) з типовим інтелектом. У такому разі асистенту вчителя варто бути присутнім на уроках разом з учнем із РСА, адже він більше потребуватиме його допомоги

На перервах, під час самопідготовки асистент учителя може організовувати спільну діяльність обох дітей

Складніше розв’язати це питання, якщо в обох класах діти з виразними проблемами, не вміють організувати свою діяльність самостійно, наприклад учень з вадами інтелекту та учень з РСА

  • навчальний предмет

Присутність асистента передусім необхідна на уроках математики, рідної мови, фізики, біології, географії, оскільки саме на цих уроках діти часто стикаються з труднощами. Тому, якщо в одному класі за розкладом урок математики, а в другому — в той самий час — урок музики, то асистенту вчителя варто бути з учнем на математиці

  • навчальна програма, за якою навчається учень з психофізичним порушенням

Якщо дитина навчається за типовою програмою, здатна самостійно організувати свою діяльність, контролює себе, її темп роботи відповідає темпу роботи класу, то потреби в присутності асистента на уроці немає

Наприклад, дітям з окремими порушеннями мовлення, ДЦП з типовим інтелектом, невиразними порушеннями зору на уроках достатньо реалізації індивідуального підходу вчителем та адаптованих асистентом навчальних матеріалів, розроблених індивідуальних завдань

Натомість присутність асистента вчителя на уроці є бажаною або й необхідною у випадках, коли навчальна програма учня значно відрізняється від типової. Адже в той час, коли вчитель працюватиме фронтально з класом, індивідуальну навчальну діяльність учня з психофізичним порушенням має організовувати асистент. Це потрібно у випадках розумової відсталості в дитини, при глибоких порушеннях зору, слуху тощо

  • графік роботи спеціалістів команди супроводу з дитиною

В учня з вадами інтелекту згідно з індивідуальним навчальним планом замість уроку англійської мови за розкладом корекційно-розвивальне заняття. Потреби у присутності асистента вчителя на ньому немає. У цей час він може надавати допомогу учню іншого інклюзивного класу, у який він призначений

Загалом, при складанні індивідуальної програми розвитку необхідно вказувати, на уроці з якого предмета присутність асистента вчителя необхідна і чому, адже труднощі дітей є індивідуальними. Відповідно, графік роботи асистента слід складати, орієнтуючись на індивідуальні можливості й потреби дитини, запити колег та здоровий глузд.

З відповіді Світлани МИРОНОВОЇ,
завідувача, професора кафедри корекційної педагогіки та інклюзивної освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка,
д-ра пед. наук, Хмельницька обл.,
у ж. «Заступник директора школи»

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді