Чи винахідливе ваше дошкільнятко?

Винахідливість безпосередньо пов’язана з інтелектуально-творчими здібностями дітей дошкільного віку. Розгляньмо чи не найпростіший спосіб діагностики винахідливості

Розвиток винахідливості у дітей дошкільного віку має певні особливості. Найперше (і, певно, єдине) правило — ніяких обмежень і тиску з боку дорослих, але більше уваги. Друге — створюйте умови для самостійної дослідницької діяльності дошкільнят.

Можна виокремити кілька шляхів дитячої винахідливості, коли дошкільник:

  • додає щось нове до наявного
  • використовує об’єкт замість іншого
  • перетворює об’єкт за своїм інтересом
  • поєднує об’єкти у новий елемент.

Але найвищий вияв винахідливості (чи то пак креативності?) — це створення унікально нового, яке не засноване на досвіді дитини.

Спостерігаємо винахідливість дитини дошкільного віку

Щоб виявити ступінь розвитку винахідливості у дитини віком три-сім років, просто поспостерігайте за нею.

А під час спостереження поспитайте самі себе:

Наскільки часто дитина щось вигадує, ініціює чи пропонує?

Чи може вона висловити власну думку?

Чи є у дитячих пропозиціях новації порівняно зі звичними зразками поведінки?

Які ситуації, обставини чи види діяльності сприяють прояву новизни, оригінальності?

Яким чином дитина втілює свої ідеї в життя?

  • не бере участі
  • частково відсторонюється
  • нав’язує іншим
  • прилучає інших
  • без сторонньої допомоги
  • інше (що саме?)

Яких аспектів життя стосуються міркування дитини?

  • нові види діяльності
  • хоббі
  • розваги
  • спільні заняття
  • інше (що саме?)

Чи пропонує дитина виконати щось ліпше, іншим шляхом?

Що нового вносить у гру і з чим пов’язана новизна?

  • тема
  • роль
  • дії героїв
  • зміст
  • матеріали
  • інше (що саме?)

Звідки дитина бере сюжети для гри?

  • доросле життя
  • книжки
  • кіно
  • оповідки інших людей
  • інше (звідки саме?)

Чи встановлює дитина правила поводження, гри у групі?

Чи висловлює дитина думки щодо вирішення конфліктів? У чому їх суть?

Як різняться дитячі витвори від зразків дорослих?

  • деталями
  • оформленням
  • кольором
  • тематикою
  • композицією
  • іншим (чим саме?)

Які за характером дитячі міркування та пропозиції?

  • однаково важливі для всіх
  • жертовні
  • безкорисливі
  • егоїстичні

Чи дитина наполеглива під час втілення власного задуму?

Як поводиться, коли хтось із дітей щось винаходить, пропонує?

  • із заохоченням
  • надає підтримку
  • тужить
  • заздрить
  • радіє

Яким чином дитина використовує ідеї інших у своєму житті?

  • трансформує до власної спроможності
  • обирає найліпше
  • доповнює
  • імітує
  • не використовує взагалі

Яку реакцію викликають пропозиції дорослих?

  • приєднується до втілення
  • додає щось своє
  • трансформує
  • чекає вказівок і настанов

Результати спостереження та відповіді у формі для запитань дають змогу дорослому уявити:

  • наскільки дитина проявляє винахідливість
  • як поліпшити ініціативність дитини на шляху до винахідливості, креативності.

Можливо, в деяких ситуаціях варто допомогти дитині, навести її на нове рішення. А в іншому випадку — навпаки, утриматися, не поспішати з допомогою, лише підбадьорити малюка.

Винахідливість у малюнку

Щоби виявити винахідливість дитини дошкільного віку, можна вдатися до експерименту «Оригінальність малюнку». Хоч це й креативність у художній сфері, але вона трансформується і на життя дошкільника.

Підготовка

Оберіть по 10 карток:

  • із малюнками контурних зображень частин предметів, наприклад тулуб тварини чи голова з вухами
  • на яких зображені прості фігури (квадрат, коло) чи незакінчені елементи (крапки, хвилясті лінії).

Креатив

У першому варіанті дитина має домалювати контурну фігуру (всю тварину).

У другому, складнішому, — домалювати геометричну фігуру чи елемент так, щоб отримати завершений малюнок.

Діти малюють самостійно, не копіюючи один в одного.

Обробка результатів

Зображення дітей поділяють на три типи:

оригінальне

  • фігуру використано інакше, ніж зазвичай, і зображено нетиповий елемент.

Наприклад, дитина не сприймає трикутних як дах будинку, а домальовує олівець

частково оригінальне

  • змальовано характерний об’єкт (трикутник — це дах), але деталізовано його власними унікальними елементами

відтворювальне

  • шаблонний малюнок: поширені зображення і типові предмети

У кожному з варіантів вирахуйте коефіцієнт оригінальності малюнків порівняно з малюнками інших дітей. Цей коефіцієнт рівний кількості унікальних малюнків у групі.

Усі малюнки додають до портфоліо дитини.

З маленьких винахідників виростають обдаровані учні.

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді