Із казкою зазвичай пов’язані найсвітліші спогади дитинства. Саме казка найорганічніше вплітається в життя дітей, їхні розваги та ігри, намагання зрозуміти й засвоїти закони суспільного буття. Тож зануритися разом з дошкільниками в казку пропонуємо в листопадовому числі журналу «Методична скарбничка вихователя».
Казка входить у життя дитини з раннього віку. І головним ретранслятором багатовікової мудрості людства, відображеної в казці, стають дорослі — батьки, педагоги, старші діти. При цьому вкрай необхідно допомогти дітям виокремити з казкового тексту та засвоїти безцінні життєві уроки. Про основні напрями, у яких найефективніше ознайомлювати дошкільників зі світом казки, а також рекомендовані форми роботи у межах кожного напряму — у вступній статті «Віками блукають світом казки».
Під час проживання з дошкільниками казкової теми педагогам стануть у пригоді ідея, лексичне поле, очікувані результати опрацювання теми, її змістове наповнення у вигляді інтелектуальної карти, тематика інтегрованих занять на два тижні та матеріали, представлені на картках картотеки, — плани конспекти занять, мовленнєві, дидактичні вправи, полілоги, ігри тощо.
У матеріалі «Розумні» кубики: розвивальні завдання на основі звичайних кубиків» описуємо цікавий засіб збагачення пізнавального досвіду дітей. Розгортки «розумних» кубиків на казкову тематику представлені на кольорових сторінках журналу. А ще на цих сторінках пропонуємо Вашій увазі такі матеріали:
- аудит на тему «У світі казок» — асоціативна карта та зображення із завданнями;
- майстер-клас виготовлення персонажів із казки «Дюймовочка» — «Конструюємо казку»;
- ілюстрацію до казки Ганса Хрістіана Андерсена «Дюймовочка».
Основою для реалізації літературного проекту пропонуємо казку Ганса Хрістіана Андерсена «Дюймовочка». Методичні рекомендації щодо опрацювання з дошкільниками основних тематичних напрямів казки, а також основні змістові аспекти кожного напряму та орієнтовні форми роботи з дітьми, які можна використати під час інтегрованих занять подано в матеріалі «Великий світ крихітки Дюймовочки». Розроблено також планування освітньої роботи на основі казки у вигляді інтелектуальної карти та дидактичні матеріали до літературного проекту: мовленнєві, лексико-граматичні вправи, полілоги, дидактичні ігри, бесіди тощо.
Казка має потужний розвивальний та виховний потенціал. То як же допомогти дошкільникам побачити та осягнути цінності, приховані в казковому сюжеті? Про це ідеться у матеріалі «Формування духовно-моральних основ особистості, або Казка виховує і навчає», що містить також авторську «Казку про хлопчика, який з усіма сварився» для корекційної роботи з дітьми.
Доцільно використовувати авторські казки для реалізації різних завдань освітнього процесу, зокрема й для формування у дітей здорового способу життя та активної позиції щодо власної безпеки. Особливості роботи з авторською казкою в цьому аспекті описано в статті «Авторська казка як засіб формування навичок з безпеки життєдіяльності».
Активно долучати до систематичної роботи з казкою варто й батьків. Для них — пам’ятка «Як читати дітям казки».
Докладніше про все це, а також сценарій розваги для дошкільників «Гарненький Гарбузик» — у листопадовому числі журналу «Методична скарбничка вихователя».