Правила професійного спілкування для завуча
Ви замислювалися, чому з одними колегами завжди приємно обговорювати будь-які теми, а спілкування з іншими нас дратує? Людині важливо, щоб її чули. Недарма найліпшим співрозмовником вважають не того, хто вміє добре говорити, а того, хто вміє слухати. На жаль, умінням слухати наділені не всі. Будь-хто чує співрозмовника й навіть підтримує розмову, проте лише одиниці чують саме те, що їм говорять, а не те, що вони хочуть почути.
А чи вмієте ви слухати співрозмовника? Адже для заступника директора школи це одне з провідних професійних умінь. Психологи вважають, що здатність слухати іншого може розвинути кожна людина. Потрібні лише бажання, практика спілкування та інтерес до співрозмовника. Якщо ми хочемо бути почутими, то маємо й самі слухати й чути інших. Із чого розпочати?
⇒ Культура ділового спілкування в педагогічному колективі
Реагуйте на ситуацію словами і жестами
Немає універсальної формули правильного слухання — все залежить від майстерності оповідача й конкретної ситуації. Коли ви фахово спілкуєтеся з педагогами, фіксуйте інформацію та повторюйте ключові думки. Особисте спілкування більш ситуативне: іноді необхідно емоційно підтримати колегу, іноді обмінятися корисною інформацією або й просто розповісти цікаву історію. Але в будь-якому разі уважно ставтеся до того, що вам говорять. Адже здатність розділити почуття часто значно важливіша у спілкуванні, ніж дар оповідача. Щирий співрозмовник не буде аналізувати кожне слово, давати оцінку сказаному й нав’язувати свою думку або співчуття. Якщо ви мовчки протягом усієї розмови демонструватимете щиру зацікавленість, лише зрідка ставлячи запитання, у вашого партнера складеться враження, що ви дуже приємний співрозмовник.
Уміння слухати — особливо важлива якість у професійному спілкуванні як із педагогами, так і з батьками учнів. Опануйте правила слухання — і ви зможете оволодіти мистецтвом конструктивного діалогу.
Дотримуйтеся правил уважного слухача
Сучасні засоби комунікації, з одного боку, спрощують контакти між людьми, а з другого — перешкоджають розумінню інших. Ми майже розучилися слухати й чути, а отже, ефективно взаємодіяти з людьми. Реалії часу внесли значні корективи як у професійне, так і в особисте спілкування. Ми часто ігноруємо «живу» розмову, обмежуємося передачею певної інформації, а то й просто смайликом. Проте професія педагога потребує розвинених навичок «живого» спілкування, основою якого є вміння чути іншого. Тож розгляньмо основні правила уважного слухача.
Виокремлюйте основну ідею співрозмовника
Завучу необхідно не лише вміти говорити самому, а й спонукати висловлюватися колег. І при цьому важливо вміти за словами відстежувати їхні ідеї. Це особливо актуально під час мозкових штурмів, обговорення проблемних ситуацій, пошуку конструктивних рішень. Щоб удосконалити навичку чути колег і фіксувати їхні ідеї в умовах полілогу та дискусії, скористайтеся кількома корисними прийомами.
Прийоми для використання під час спілкування
Уникайте конфліктів
Часто заступник директора школи має виступати в ролі арбітра в конфліктних ситуаціях, а іноді й сам потрапляє в зону конфлікту. У такому разі важливо вміти не лише загасити конфлікт, а й розв’язати конфліктну ситуацію та привести до взаємної згоди обидві сторони. Навчіться кількох прийомів, які допоможуть вам уникати конфліктів і налагоджувати конструктивне спілкування навіть у неприємних ситуаціях.
Прийоми, які допоможуть уникнути конфліктів
Насамкінець наголосимо, що прагнення бути почутим, прийнятим і визнаним іншими — одна з основних психологічних потреб людини. Отже, щоб спілкування було приємним і ефективним для вас і ваших співрозмовників, використовуйте ці нескладні прийоми самі й навчайте користуватися ними педагогів. Так ви забезпечите взаєморозуміння в колективі. Успіхів!