Базова середня освіта має два цикли:
- адаптаційний (5-6 класи)
- базове предметне навчання (7-9 класи).
Як запровадити профільну освіту
Державний стандарт базової середньої освіти визначає:
- вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей здобувачів освіти;
- загальний обсяг навчального навантаження в базовому навчальному плані базової середньої освіти.
Стандарт містить:
- розширений опис компетентнісного потенціалу кожної освітньої галузі, що унаочнює можливість інтеграції всіх ключових компетентностей та їх реалізації через навчальний зміст кожної галузі
- конкретні результати навчання та індикатори оцінювання, додатково до загальних результатів.
Опис результатів навчання здійснено з орієнтуванням на достатній рівень засвоєння учнями.
Директор київської школи поділилася досвідом, як налагодила співпрацю з батьками і як зробила так, щоб вони приходили в школу не примусово, а за власним бажанням.
Вимоги до результатів навчання та компетентностей здобувачів базової середньої освіти
Вимоги до результатів навчання та компетентностей учнів визначено за 9 освітніми галузями:
- мовно-літературна
- математична
- природнича
- технологічна
- інформатична
- соціальна і здоров’язбережувальна
- громадянська та історична
- мистецька
- фізична культура.
Кожна освітня галузь має:
- мету, єдину для всіх рівнів загальної середньої освіти
- компетентнісний потенціал, що окреслює здатність кожної освітньої галузі формувати всі ключові компетентності через розвиток умінь і ставлень та містить «ядро» знань
- обов’язкові результати навчання здобувачів базової середньої освіти.
Компоненти вимог до обов’язкових результатів навчання:
- групи результатів навчання, що охоплюють споріднені загальні результати
- загальні результати навчання, через які реалізується компетентнісний потенціал
- конкретні результати навчання, що визначають навчальний поступ за освітніми циклами
- орієнтири для оцінювання.
Досягнення цих результатів відповідає достатньому рівню та є основою для продовження навчання на наступному рівні загальної середньої освіти.
Компетентності, що передбачені Державним стандартом
Передбачено розвиток таких ключових компетентностей:
- вільне володіння державною мовою;
- здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
- математична компетентність;
- компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;
- інноваційність;
- екологічна компетентність;
- інформаційно-комунікаційна компетентність;
- навчання впродовж життя;
- громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей;
- культурна компетентність;
- підприємливість та фінансова грамотність.
Освітні галузі базової середньої освіти
Освітні галузі представлені через «ядро змісту», яке окреслює коло обов’язкових для засвоєння понять і може буде розширене на рівні модельних навчальних програм.
В освітніх галузях не визначено навчальних предметів, що дає змогу розробляти кілька типових навчальних планів як складових типової освітньої програми з різними варіантами вивчення освітніх галузей (через окремі предмети та інтегровані курси).
Заклади освіти зможуть обирати один із запропонованих планів або розробляти свій відповідно до наданої автономії.
Ключові компетентності й наскрізні вміння розвиватимуть у межах дев’яти предметних галузей: мовно-літературна, математична, природнича, технологічна, інформатична, соціальна і здоров’язбережувальна, громадянська та історична, мистецька, фізкультурна.
МОВНО-ЛІТЕРАТУРНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ
Мета — розвиток компетентних мовців й читачів, які:
- володіють українською мовою
- здатні спілкуватися мовами відповідних корінних народів і національних меншин, іноземними мовами — для духовного, культурного й національного самовираження та міжкультурного діалогу.
Опис змісту додатків до Держстандарту
щодо мовно-літературної освітньої галузі
Додаток 1 | Компетентнісний потенціал мовно-літературної галузі з відповідним «ядром» знань |
Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з мовно-літературної освітньої галузі → | |
Додаток 2 | → (державна мова, оригінальна та перекладна література державною мовою) для класів (груп) з українською мовою навчання, впорядковано за переліченими нижче групами, які передбачають, що учень/учениця:
|
Додаток 3 | → (державна мова, оригінальна та перекладна література державною мовою) для класів (груп) з навчанням мовою відповідного корінного народу або національної меншини (якщо мови відповідного корінного народу або національної меншини не належать до групи слов’янських мов) |
Додаток 4 | → (рідна мова, оригінальна література рідною мовою) для класів (груп) з навчанням мовою відповідного корінного народу або національної меншини |
Додатки 5-6 | Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів освіти з мовно-літературної освітньої галузі (іншомовна освіта) впорядковано за переліченими нижче групами, які передбачають, що учень/учениця:
|
МАТЕМАТИЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ
Мета — формування математичної компетентності у взаємозв’язку з іншими ключовими компетентностями для успішної освітньої та професійної діяльності впродовж життя, що передбачає:
- засвоєння системи знань, вдосконалення умінь і способів дій для розв’язування суто математичних та практичних задач
- розвиток логічного мислення та психологічних якостей особистості
- розуміння можливостей застосування математики в особистому та суспільному житті.
Опис змісту додатків до Держстандарту
щодо математичної освітньої галузі
Додаток 7 | Компетентнісний потенціал математичної освітньої галузі з відповідним «ядром» знань |
Додаток 8 | Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з математичної освітньої галузі за переліченими нижче групами, які передбачають, що учень/учениця:
|
ПРИРОДНИЧА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ
Мета — формування особистості з науковим світоглядом, здатної до цивілізованої взаємодії з природою.
Опис змісту додатків до Держстандарту
щодо природничої освітньої галузі
Додаток 9 | Компетентнісний потенціал природничої освітньої галузі з відповідним «ядром» знань |
Додаток 10 | Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з природничої освітньої галузі за переліченими нижче групами, які передбачають, що учень/учениця:
|
ТЕХНОЛОГІЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ
Мета — реалізація творчого потенціалу учнів, формування критичного й технічного мислення; готовності до зміни навколишнього середовища без заподіяння йому шкоди засобами сучасних технологій і дизайну; здатності до підприємливості й інноваційної діяльності, партнерської взаємодії; використання техніки й технологій для самозарядності, культурного й національного самовираження.
Опис змісту додатків до Держстандарту
щодо технологічної освітньої галузі
Додаток 11 | Компетентнісний потенціал технологічної освітньої галузі з відповідним «ядром» знань |
Додаток 12 | Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з технологічної освітньої галузі за переліченими нижче групами, які передбачають, що учень/учениця:
|
ІНФОРМАТИЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ
Мета — розвиток особистості, здатної розв’язувати проблеми з використанням цифрових пристроїв і технологій для розвитку, творчого самовираження, власного й суспільного добробуту, із застосуванням критичного мислення і навичок безпечної й відповідальної діяльності в інформаційному суспільстві.
Опис змісту додатків до Держстандарту
щодо інформативної освітньої галузі
Додаток 13 | Компетентнісний потенціал інформатичної освітньої галузі з відповідним «ядром» знань |
Додаток 14 | Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з інформатичної освітньої галузі за переліченими нижче групами, які передбачають, що учень/учениця:
|
СОЦІАЛЬНА І ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ
Мета — формування компетентностей, що сприяють соціальній і міжособистісній взаємодії, розвитку й збереженню здоров’я і безпеки через самоусвідомлення, уміння вчитися, підприємливість, професійну соціалізацію особистого життя для власного й суспільного добробуту.
Опис змісту додатків до Держстандарту
щодо соціальної та здоров’язбережувальної освітньщї галузі
Додаток 15 | Компетентнісний потенціал соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі з відповідним «ядром» знань |
Додаток 16 | Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі за переліченими нижче групами, які передбачають, що учень/учениця:
|
ГРОМАДЯНСЬКА ТА ІСТОРИЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ
Мета — розвиток особистості учня/учениці через осмислення минулого, сучасного та зв’язків між ними, взаємодії між світовими, українськими та локальними процесами; формування ідентичності громадянина України, його активної громадянської позиції на засадах демократії, поваги до прав і свобод людини.
Опис змісту додатків до Держстандарту
щодо громадянської та історичної освітньої галузі
Додаток 17 | Компетентнісний потенціал громадянської та історичної освітньої галузі з відповідним «ядром» знань |
Додаток 18 | Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з громадянської та історичної освітньої галузі за переліченими нижче групами, які передбачають, що учень/учениця:
|
МИСТЕЦЬКА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ
Мета — цілісний розвиток успішної особистості у процесі освоєння мистецьких надбань людства; усвідомлення нею власної національної ідентичності в міжкультурній комунікації; формування в учня/учениці ключових і мистецьких предметних компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження; розкриття креативного потенціалу, залучення до культурних процесів в Україні та за кордоном.
Опис змісту додатків до Держстандарту
щодо мистецької освітньої галузі
Додаток 19 | Компетентнісний потенціал мистецької освітньої галузі з відповідним «ядром» знань |
Додаток 20 | Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з мистецької освітньої галузі за переліченими нижче групами, які передбачають, що учень/учениця:
|
ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
Мета — формування соціальної та інших ключових компетентностей, стійкої мотивації здобувачів освіти до занять фізичною культурою і спортом для забезпечення гармонійного фізичного розвитку, підвищення функціональних можливостей організму, вдосконалення життєво необхідних рухових умінь та навичок, розширення рухового досвіду.
Опис змісту додатків до Держстандарту
щодо освітньої галузі фізичної культури
Додаток 21 | Компетентнісний потенціал мистецької освітньої галузі з відповідним «ядром» знань |
Додаток 22 | Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з освітньої галузі фізичної культури за переліченими нижче групами, які передбачають, що учень/учениця:
|