Навіщо потрібна дихальна гімнастика
Усі фізичні вправи певною мірою пов’язані з функцією дихання, тому будь-які види фізичної культури в широкому розумінні можна вважати дихальною гімнастикою.
Дихальна гімнастика у вузькому значенні — це спеціальні вправи для розвитку дихальної мускулатури. Вони відіграють важливу роль в оздоровленні організму, тому дошкільників обов’язково потрібно навчати дихати правильно.
Навігатор активностей для роботи з дошкільниками
Значна кількість дихальних вправ, які використовують під час освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі, має специфічний і неспецифічний вплив на організм дітей.
Специфічний вплив виявляється в безпосередній участі органів дихання в усуненні кисневого голодування та забезпеченні повноцінної вентиляції легенів.
Неспецифічний вплив полягає в позитивному впливі на організм з погляду його опірності до захворювань, пришвидшення відновлювальних процесів, поліпшення емоційного стану, функціонування нервової системи, кори головного мозку.
Систематичне виконання вправ для м’язів спини, грудини, живота сприяє зміцненню дихальної мускулатури й розвитку рухливості грудної клітки. Тому такі вправи, а також точковий самомасаж біологічно активних зон обов’язково включають у зміст фізкультурних занять.
Контроль безпеки життєдіяльності дітей влітку
Організовуючи освітньо-оздоровчу роботу у ЗДО санаторного типу, дотримуйтеся таких принципів:
- усвідомлення значного впливу психічних чинників на здоров’я дитини — ослаблена дитина слабка не тільки фізично, а й психічно. Тому робота всіх спеціалістів дошкільного закладу має бути спрямована на створення сприятливої психологічної атмосфери й позитивного настрою дошкільників;
- ретельне вивчення дитячої індивідуальності — індивідуальний підхід є основною умовою охорони життя і зміцнення здоров’я дошкільників;
- чергування діяльності та відпочинку — для забезпечення достатнього відпочинку рекомендовано подовжити час, відведений для сну, на півгодини-годину. В окремих випадках за рекомендацією лікаря можна організувати після сніданку відпочинок у ліжках упродовж 30-40 хв.
Діти з туберкуліновою інтоксикацією потребують відпочинку та спокою, але тільки активна діяльність дасть змогу прискорити обмін речовин, посилити кровообіг, поліпшити настрій, тобто створити умови для зміцнення всього організму дошкільників.
Як сформувати навички правильного дихання
На заняттях з фізичної культури і під час режимних моментів упродовж дня навчайте дітей різноманітних дихальних вправ.
Розкажіть дошкільникам про дихання та його значення для людини. Після цього в ігровій формі ознайомте із механізмом дихання, його основними показниками, змінами під час фізичних навантажень.
На початку навчання правильного дихання дошкільники мають засвоїти основне правило — дихати потрібно через ніс.
Вправи дихальної гімнастики виконуйте у повільному темпі, спокійно, без напруження, з паузами для відпочинку, не спричиняючи дихального дискомфорту. Обов’язково — під контролем інструктора з фізкультури та за його прикладом.
Пропонуйте дихальні вправи дошкільникам в образному оформленні, аби їм були зрозумілішими дії педагога під час вдиху й видиху. Ліпше починати з видиху, виконуючи конкретні завдання, як-от:
- зігріти руки — видих із протяжним вимовлянням звуко-сполучення [х-х-хо]
- остудити воду — видих зі звуками [ф-ф-фу].
Можна під час видиху імітувати задування свічки з промовлянням, за можливості якомога триваліше, голосних звуків.
При цьому потрібно стежити, щоб видих був повним, тобто не переривався для невеликого вдиху. Що глибшим буде вдих, то повнішим буде видих. Аби вдих був поглибленим, дітям пропонують конкретне й зрозуміле завдання — «понюхати квітку». Для цього під час вдиху їм слід припідняти голову, випрямити шию. Якщо голова буде опущена, шия зігнута, то верхні ребра, а отже й уся грудна клітка не підніматимуться.
Узгоджуйте амплітуду й темп вправ із глибиною та ритмом дихання.
Вдиху відповідають вправи, пов’язані з випрямленням тулуба, розведенням рук у сторони й підніманням їх угору. Видиху — вправи зі згинанням тулуба вперед, присіданням, підніманням і опусканням рук.
Дихальні вправи під час фізкультурно-оздоровчої роботи
Під час ранкової гімнастики, окрім комплексу загальнорозвивальних вправ, вихованці санаторного дошкільного закладу виконують самомасаж, вправи для поліпшення носового дихання та одну-дві дихальні вправи. На заняттях з математики, розвитку мовлення, зображувальної діяльності до фізкультхвилинок також включають масаж біологічно активних зон, пов’язаних із диханням, і одну-дві дихальні вправи.
Одну-дві дихальні вправи зазвичай включають і до сеансів ароматерапії. Також комплекс дихальної гімнастики можна поєднувати з гімнастикою пробудження. Її проводять у другій половині дня після сну у добре провітреному приміщенні.
Перш ніж виконувати з дітьми загальнорозвивальні вправи, проведіть ігри на дихання для вентиляції легень окремо правою і лівою ніздрями. Дихання лівою ніздрею заспокоює дитину, а правою — навпаки, збуджує її. Тому ці вправи сприяють розвитку сенсорних та інтелектуальних психічних процесів, що підвищує ефективність навчання дітей рухів.
Вправи з «почергового дихання» доцільно виконувати у такий спосіб: вдихаючи носом повітря, чинити йому опір. Для цього обережно натискати пальцями на крила носа. Також можна робити вдих-видих, почергово закриваючи та відкриваючи вказівним і великим пальцями ніздрі. У середині комплексу загальнорозвивальних вправ і після нього дітям варто запропонувати виконати короткочасні дихальні вправи.
Для регуляції роботи організму використовують мобілізувальне, заспокійливе або ритмічне дихання. Мобілізувальне дихання полягає в подовженому вдиху та скороченні видиху. Паузу роблять після видиху. Завдяки цьому організм налаштовується на роботу, поліпшується концентрація уваги. Нінель Денисенко вважає доцільним мобілізувальні дихальні вправи використовувати:
- під час ранкової гімнастики;
- під час підготовчої або основної частин заняття;
- перед виконанням складних вправ.
Заспокійливе дихання характеризується поступовим подовженням видиху доти, доки він не стане вдвічі довшим за вдих. Заспокійливі дихальні вправи виконують після інтенсивних і напружених вправ, у заключній частині заняття та перед сном.
Ритмічне дихання дає змогу регулювати емоційний стан. Виконувати його можна під час ходьби — кроки ритмічні, м’язи обличчя та рук розслаблені. Вдих і видих слід робити на кожен крок й дотримуватися між ними удвічі коротшої паузи, ніж зазвичай.
Для полегшення виконання вправи та створення певного ритму, вдихаючи, можна два-чотири рази плеснути в долоні, а видихаючи, клацати два або чотири рази кінчиками пальців. Дихати при цьому слід рівномірно, спокійно.
Під час оздоровчої роботи з дошкільниками використовуйте йогівське «ха-дихання». Запропонуйте дітям підняти руки перед собою вгору — зробити вдих. Затримати дихання на 1 с, розслабити м’язи, зробити енергійний видих, опускаючи руки й нахиляючись уперед. При цьому, коли повітря вільно виходить, діти промовляють: «Ха». Відтак повільно випрямляються й відпочивають упродовж двох-трьох дихальних циклів (вдих-видих). Вправу повторювати три рази. Вона стимулює виведення слизу, накопиченого в дихальних шляхах.
Літній період у дитячому садку — це не лише ігри, розваги та цікаве дозвілля. Улітку педагоги закріплюють знання та зміцнюють здоров’я вихованців. Щоб ефективно розв’язати такі завдання, необхідно правильно організувати свою діяльність
Звукова гімнастика
Одним із різновидів дихальної гімнастики є звукова гімнастика за методиками Ольги Лобанової, Емми Стрєльцової. Вправи з промовлянням звуків на видиху рефлекторно зменшують спазм гладкої мускулатури бронхів і бронхіол. Під час промовляння звуків вібрація голосових зв’язок передається на легені, трахею, бронхи, а від них на грудну клітку, що має важливе значення як для корекції логопедичних проблем, так і для профілактики й лікування бронхо-легеневих захворювань.
Під час звукової гімнастики використовують різноманітні комбінації приголосних для тренування дихальної мускулатури і, передусім, діафрагми. Конспекти фізкультурних занять із використанням елементів звукової та дихальної гімнастики подано нижче.
Звуки можна промовляти по-різному: голосно або тихо, уривчасто або протяжно, енергійно або м’яко. Кандидат педагогічних наук Тетяна Овчиннікова й кандидат медичних наук Алла Потапчук стверджують, що різні звукосполучення мають різний лікувальний вплив.
Звукосполучення зі звуком [р] ефективні при бронхіальній астмі, обструкції дихальних шляхів, а сполучення звуків [бп], [дт], [кгх] сприяє відходженню мокроти під час бронхіту та пневмонії. Звукосполучення [кх], [чх] очищує носоглотку від слизу — помітити це можемо під час чхання.
Особливий ефект має поєднання дихальної та звукової гімнастики із музикуванням та співами. Тому до фізкультурних і музичних занять також включайте рухові вправи зі звукопромовлянням з метою вібраційного впливу на певні органи, щоб зумовити моторно-вісцеральний рефлекс.
Включіть також рухові вправи зі звукопромовлянням і вправи на звуконаслідування. до фізкультурних занять, які проводять під час прогулянки.
Дихальна гімнастика за методикою Олександри Стрєльникової
Загальнооздоровчий вплив на організм здійснює й дихальна гімнастика за методикою педагога-вокаліста Олександри Стрєльникової. Основний принцип запропонованих нею дихальних вправ — робити вдих з одночасним стискуванням грудної клітки за допомогою зведення рук, нахилу тулуба тощо, а видих — із розпрямленням грудної клітки. Вдих роблять носом, він має бути коротким, активним. Оскільки рот трохи відкритий, видих автоматично слідує за вдихом. М’язи рук і тулуба не допомагають дихальним м’язам, тому вони працюють із повним навантаженням, а це сприяє їх розвитку та зміцненню.
Дихальні тренажери
Ефективність занять дихальною гімнастикою можна підвищити, якщо додатково використовувати дихальні тренажери, зокрема такі:
- соломинка, занурена у склянку з водою, — видування повітря через соломинку, за методикою Сергія Хрущова
- сопілка — гра на цьому музичному інструменті за методикою Михайла Лазарєва
- тренажери Володимира Фролова з регулюванням протидії під час вдиху-видиху
- пристрої для пускання мильних бульбашок — іграшки, котушки, кільця тощо
- іграшки, гумові м’ячі для надування тощо.
Значно поліпшує функцію дихання в дітей усіх вікових груп заняття плаванням.
- Проводьте дихальну гімнастику лише в прибраному, добре провітреному приміщенні або при відчиненому вікні, кватирці.
- Організовуйте заняття до прийому їжі.
- Одяг дітей не має заважати виконанню вправ.
- Дозуйте кількість і темп виконання вправ — аби не допустити неприємних відчуттів гіпервентиляції легенів у дошкільників, достатньо 3-4 повторення.
Скачайте конспекти фізкультурних занять із використанням елементів звукової та дихальної гімнастики для дітей чотирьох-п’яти років:
Ліна Сварковська, канд. пед. наук