Шахи — один з найпопулярніших інтелектуальних видів спорту з давніми традиціями. Водночас це універсальна гра, що не має жодних обмежень щодо віку чи фізіологічних особливостей гравців.
Навігатор активностей для роботи з дошкільниками
Гра в шахи в дошкільному віці сприяє:
- розвитку зачатків логічного та абстрактного мислення
- поліпшенню пам’яті
- формуванню навичок критичного самоаналізу та самостійного прийняття рішень
- вихованню витримки та відповідальності.
Гра в шахи допомагає розвинути в дітей здатність діяти подумки, яка передбачає одночасну активізацію уяви, уваги, пам’яті й мислення. Найінтенсивніше така здатність формується саме в дошкільному віці.
Освітня лінія «Шахи» визначена в Базовому компоненті дошкільної освіти як одна з чотирьох освітніх ліній варіативної складової змісту дошкільної освіти.
Гра в шахи сприяє підготовці дітей до школи, допомагає розвинути в них:
- чіткість і правильність мислення, логіку
- вольові якості
- посидючість
- жагу до перемоги
- здатність сприймати й засвоювати велику кількість інформації.
Шахи для дошкільників: чи не зарано?
Перш ніж розробляти програму гуртка для середніх і старших дошкільників, ми поставили перед собою такі запитання:
- Для дітей якого віку ліпше розпочинати проводити заняття з шахів?
- Чи доречні такі заняття для дошкільників?
- Чи є сенс навчати дошкільників такої складної гри? Як це ліпше робити?
Шукати відповіді взялися в напрацюваннях педагогів, психологів, а також фахівців у шаховій справі. За результатами їхніх досліджень ми з’ясували, що ранній старт навчання гри в шахи цілком виправданий.
Видатні шахісти світу розпочали осягати ази цієї давньої гри дуже рано. Так, кубинець Хосе Рауль Капабланка і росіянин Анатолій Карпов навчилися грати в шахи ще в 4 роки, Гаррі Каспаров — у 5 років. Наш співвітчизник Руслан Пономарьов почав грати в шахи в 7 років й у 18-річному віці став наймолодшим чемпіоном світу. Популярною ця гра була й серед творчих особистостей. Своє дозвілля за шаховою дошкою проводили Олександр Пушкін, Михайло Лермонтов, Іван Тургенєв, Лев Толстой.
Які знання й навички потрібні вихователю для роботи вінклюзивній групі? Яка роль вихователя в команді психолого-педагогічного супроводу? Як організовувати освітній процес відповідно до рівня підтримки дитини?
Мета й завдання шахового гуртка
Працюючи над розробкою програми гуртка «Шахи»:
- визначте методи й прийоми роботи з дітьми, форми й методи роботи з батьками
- складіть навчально-тематичний план з урахуванням вікових особливостей дошкільників
- визначте мету й завдання гурткової роботи для кожної вікової групи
- вивчіть рівень інтелектуального розвитку дошкільників кожної групи
- доберіть ігри та вправи для навчання дітей гри в шахи.
Мета шахового гуртка в дошкільному закладі:
- прищеплювати інтерес до шахової гри
- ознайомлювати з правилами ведення шахової партії
- навчати правильно реагувати у разі як поразки, так і перемоги
- розвивати інтелектуальні здібності
- формувати вміння працювати в колективі.
Для досягнення цієї мети ми визначили такі завдання:
- навчати виконувати логіко-математичні операції, як-от синтез, аналіз, порівняння, узагальнення
- збагачувати словниковий запас поняттями на шахову тематику
- формувати вміння —
- розуміти суть поставленого завдання й виконувати його самостійно
- планувати свою діяльність, здійснювати самоконтроль і самооцінювання
- розвивати —
- здатність до регулювання власної поведінки
- вольові якості, необхідні для виконання поставленого завдання
- уміння спілкуватися з однолітками, при цьому не лише висловлювати власну думку, а й слухати і чути співрозмовника
- дрібну моторику рук та зорово-рухову координацію
- розширювати світогляд
- виховувати вміння підпорядковувати свої дії певним правилам.
Особливості організації заняття шахового гуртка
Програма гуртка розрахована на один рік для старшої групи і на два роки — для середньої.
Кожне заняття шахового гуртка ми умовно поділяємо на три етапи:
підготовчий | триває до 10 хв і передбачає повторення раніше вивченого матеріалу. Також на цьому етапі педагог залежно від плану створює сюрпризний момент та «вводить» дітей у ігровий сюжет заняття |
основний | триває 15-18 хв і передбачає вивчення та закріплення нового матеріалу. Саме на основному етапі відбувається розвиток пізнавальної сфери дошкільників, формуються їхні творчі й комунікативні здібності, виникає потяг до конкуренції, змагань тощо |
підсумковий | триває 5-7 хв і передбачає підбиття підсумків заняття. |
Під час освітньої роботи педагогу слід орієнтуватися передусім на дітей, які повільно засвоюють матеріал. За потреби з кожним дошкільником необхідно працювати індивідуально, активно залучаючи до співпраці батьків. Переходити ж до вивчення нового матеріалу можна лише тоді, коли всі діти засвоїли опрацьований раніше.
Кожне заняття в шаховому гуртку робіть наочним, доступним, предметним, емоційно-насиченим і цікавим. Для цього пропонуйте дітям різні види діяльності, зокрема дидактичні та рольові ігри, вікторини тощо.
Проводьте заняття здебільшого в ігровій формі. При цьому керівник гуртка виконує функцію не педагога, а старшого товариша, партнера у грі. Він створює для кожної дитини ситуацію успіху, що викликає в неї позитивні емоції та бажання й надалі грати в шахи. Домогтися цього можна за допомогою ігор-завдань, дидактичних ігор та дидактичних ігор-інсценівок, у яких діти залюбки беруть участь.
Одним із важливих чинників інтелектуального розвитку дітей є художня творчість. Тому на заняттях шахового гуртка ліпіть, малюйте, складайте веселі історії, вигадуйте різні конкурси (наприклад, хто швидше і правильніше розмістить шахові фігури на дошці) тощо.
Діти ліплять шахові фігури з пластиліну або солоного тіста. Потім прикрашають їх пластиліновими елементами «одягу». Так з’являються нові шахові фігурки в «сукнях», «шоломах», зі списами в руках тощо.
Аби урізноманітнити шахові фігури, запропонуйте дітям скористатися пензлями та олівцями. Спочатку за допомогою трафарету вони малюють фігуру, а потім доповнюють її різними елементами. Наприклад, коню, який стоїть на траві, домальовують вуздечку, пішаку — руки, ноги, сукню, перетворюючи його у такий спосіб на «чарівну принцесу». Про кожну з фігур разом з дошкільниками вигадайте маленьку казку.
Як легко й невимушено занурювати дошкільників в атмосферу заняття
Рекомендовані казки й оповідання для дітей про шахи і шахістів:
- «Королівство вісім на вісім», Петроній Аматуні
- «Капелюх гросмейстера», Віктор Драгунський
- «Молодцю і сімдесяти мистецтв замало», узбецька народна казка
- «Корисна дівчинка», Григорій Остер
- «Казка про справжніх слонів», Олександр Шаров
- «Тигреня в шаховому королівстві», Тетяна Степова
Робота з батьками
Розвиток інтелектуальних здібностей кожної дитини істотно залежить від участі у цьому процесі її батьків. Тож, аби зацікавити дітей грою в шахи, ми запропонуйте батькам долучатися до неї у ролі партнерів удома або й під час занять шахового гуртка в закладі дошкільної освіти. За потреби керівник шахового гуртка надає батькам рекомендації щодо того, як найцікавіше ознайомлювати дітей із шахами.
Зазвичай ми працюємо з батьками в такі способи:
- розміщуємо корисну інформацію в батьківському куточку
- проводимо індивідуальну роботу — бесіди, консультації тощо
- організовуємо групові батьківські збори
- проводимо шаховий турнір для батьків
- долучаємо до участі в тематичних святах і розвагах.
На інформаційному стенді в батьківському куточку ми розміщуємо методичні рекомендації щодо навчання дітей гри у шахи, надаємо перелік корисної літератури з цього питання, наводимо приклади різних ребусів, загадок, віршів про шахи.
Керівник шахового гуртка часто проводить консультації для батьків на такі теми, як «Обдаровані діти», «Тато, мама і я — шахова сім’я»; бесіди, анкетування.
Готуючи обід або вечерю, можна запропонувати дитині розставити різноколірні фігурні макарони на шаховій дошці та пограти у «макаронні шахи». Також дитині буде цікаво виліпити шахові фігурки з тіста та вигадати про кожну з них якусь цікаву історію. Це можна зробити під час приготування пиріжків чи вареників. Спільно з дитиною доцільно виготовити й шахові іграшки та ігри, наприклад, шахову мотрійку, шахові пазли, кубики із зображенням шахових фігур на гранях, прикраси на ялинку у формі шахів тощо.
Під час батьківських зборів на початку навчального року ми ознайомлюємо батьків з метою та завданням шахового гуртка. Наприкінці року звітуємо перед ними про результати цієї роботи, отримані шляхом моніторингу рівня засвоєння дошкільниками програмового матеріалу. Інструментом перевірки знань дітей є безпосередньо гра в шахи.
Зазвичай на початку навчального року діти зовсім не володіють навичками гри в шахи. Утім уже наприкінці року вони вміють грати на високому — 30%, достатньому — 60% та недостатньому рівні — 10% дітей.
Шахова гра передусім сприяє формуванню в дітей здатності здобувати перемогу над собою, своєю слабкістю, негативними емоціями. Цьому допомагає доброзичлива партнерська атмосфера, що панує на заняттях нашого гуртка, взаєморозуміння між педагогом і вихованцями та між самими дітьми. А вправляння у вигадуванні цікавих оповідань, виконання дидактичних вправ, участь в іграх дають змогу кожній дитині відчути себе справжнім «генералом» шахової армії, де перемагає найсильніший, найрозумніший, найкмітливіший.
Гурткова робота з шахів: дидактичні ігри на заняттях
Чарівна торбинка
Керівник гуртка ховає в торбинку всі шахові фігури. Діти по черзі опускають руку в торбинку й на дотик відгадують шахову фігуру. Відтак дістають її і перевіряють, чи правильно вони визначили.
Шахова хатинка
У грі беруть участь шість учасників, кожен з них обирає собі одну з білих шахових фігур: від пішака до короля. Керівник гуртка ставить шахову дошку так, аби утворилася хатинка. За його командою до неї «забігають» шахові фігури, керовані дітьми.
Сюжет можна змінювати. Так, на хатинку можуть напасти чорні фігурки й розламати її, а білі шахи спільними зусиллями її відбудують. Гру продовжують доти, доки всі діти не візьмуть у ній участь.
Велика і маленька
Керівник гуртка вишиковує перед дітьми шість різних шахових фігур. Діти визначають найвищу фігуру, називають її та відставляють убік. Відтак серед тих, що залишилися, знову обирають найвищу й називають її. Дії повторюють, доки всі фігури не будуть названі. Так само проводять гру і для найнижчих фігур.
За зростом
Діти надягають наголовники із зображенням шахових фігур.
Керівник гуртка пропонує дітям стати в такій послідовності, у якій розміщені фігури на шаховій дошці.
Спільне та відмінне
Діти по черзі обирають будь-які дві шахові фігури та розповідають, що між ними спільного та чим вони відрізняються одна від одної (кольором, формою, величиною).
Купа мала
Керівник гуртка складає всі шахові фігури в одну купу. Відтак із заплющеними очима обирає одну з фігур і на дотик вгадує її, але навмисне називає неправильно. Діти вказують на помилку, якої припустився педагог, і озвучують правильну назву фігури. Після цього діти грають у гру самостійно, по черзі витягуючи фігуру з купи.
Над головою
Керівник гуртка показує певну шахову фігуру. Той з дітей, хто знає її назву, піднімає таку саму фігуру над головою, відтак називає фігуру.
Шаховий колобок
За допомогою шахових фігур та кульки діти розігрують казку «Колобок». Керівник гуртка допомагає їм розподілити ролі: дід — король, баба — ферзь, заєць — пішак, лисичка — кінь, вовк — слон, ведмідь — тура, а колобок — кулька. Діти називають усі шахові фігури, від яких утік колобок. Утім наприкінці казки лисичка не з’їдає колобка, адже він і від неї також втікає.
Шахова ріпка
Посередині стола керівник гуртка розміщує ріпку — кульку. Поряд з нею дві команди дітей, кожна із шести учасників, вишиковують за величиною білі та чорні шахові фігури (кожен учасник ставить свою фігуру). Заздалегідь діти розподіляють ролі між шаховими фігурами: дід — це король, бабка — ферзь, онука — слон, Жучка — кінь, кішка — тура, мишка — пішак. По черзі учасники «білої» команди мають назвати роль своєї фігури та поставити її у правильному порядку від ріпки. Після цього казку відтворює «чорна» команда.
Повна світлиця
Гра призначена для того, щоб цікаво зібрати шахові фігури по завершенню заняття.
Весь набір шахових фігур керівник гуртка розставляє на столі, а поряд кладе клітинками донизу розкриту шахову дошку. Відтак пропонує дітям по черзі взяти одну шахову фігуру, назвати її і покласти «спати» до шахової дошки.
План-конспект заняття шахового гуртка для дітей старшого дошкільного віку
Cмішарики в інтелектуальному шаховому клубі «Що? Де? Коли?»
Мета |
|
Обладнання та матеріали |
|
Попередня робота |
|
ХІД ЗАНЯТТЯ:
Ігровий момент. Керівник гуртка розповідає, що у гості до дітей завітали Смішарики й показує зображення чи м’які іграшки. Вони запросили дітей погратися в гру «Що? Де? Коли?».
Вікторина. Керівник гуртка: «Діти, Смішарики підготували вам запитання на шахову тематику. Ось погляньте! Перед вами ігрове поле, вовчок і конверти із запитаннями.
А тепер послухайте правила нашої гри. Ми розкручуватимемо вовчок, стрілка якого щоразу вказуватиме нам на конверт із запитанням від Смішариків. Я відкриватиму конверти і зачитуватиму вам запитання. Учасник, який найшвидше правильно відповість на нього, отримає фішку. Наприкінці гри ми підіб’ємо підсумки і визначимо найерудованішого гравця. Вам зрозумілі правила? (Так.) Тоді до гри!».
Керівник гуртка крутить вовчок. Коли він зупиняється на полі з вказівкою на музичну паузу, діти співають пісню на шахову тематику або слухають аудіозаписи пісень.
Запитання на шахову тематику (в конвертах):
- Яку країну вважають батьківщиною шахів? (Індія.)
- Хто вигадав цю гру? (Мудрець Сиса для свого учня принца.)
- Яких відомих чемпіонів із шахів ви знаєте? (Руслан Пономарьов, Гаррі Каспаров.)
- Як називається ігрове шахове поле? (Дошка.)
- Шаховими фігурами якого кольору розпочинають гру? (Білого.)
- Скільки пішаків одного кольору розміщені на шаховій дошці на початку партії? (Вісім.)
Висновок. Після того як діти відповіли на всі запитання, разом з дошкільниками керівник гуртка підбиває підсумки вікторини і називає переможця. Смішарики, своєю чергою, дякують дітям за цікаву гру і дарують усім учасникам розмальовки.
Наталія Богомолова, вихователь-методист дошкільного навчального закладу № 232, Дніпро